Köpa veteranbil för 15 000?

Ja, inte får man en veteranbil enligt strikt definition (tillverkad före 1904). Men om vi går efter vad som i dagligt tal läggs in i begreppet så kommer vi sanningen närmare om vi säger hobbybil. Och då är vi plötsligt inne på realiteter. För visst går det att hitta en hobbybil för 15 000 kronor, och då ställer vi ändå kravet att den skall vara skattefri, av en årsmodell som är 30 år eller äldre. Då är det också möjligt att helförsäkra den för mindre än 500 kronor per år, förutsatt

att skicket är original, att bilen är välvårdad och utan fel att man är medlem i en klubb ansluten till MHRF (Motorhistoriska Riksförbundet) att man inte har hobbybilen som enda fordon utan äger en bruksbil också.

Om man tar det här i betraktande är det faktiskt ingen svårare ekonomisk belastning att hålla sig med en hobbybil. Skatt och försäkring går alltså att klara för under 500 kr per år. Det mest ekonomiskt betungande brukar vara att hitta ett ställe att förvara dyrgripen på. Har man inget eget utrymme kanske det finns någon bekant eller släkting som har, till human hyra. För eftersom man inte kör en hobbybil dagligdags gör det inte så mycket om den inte förvaras vägg i vägg med bostaden utan man kan välja något på lite avstånd om hyran är låg.

Kalkylen för driften kan därmed stanna på ungefär samma summa som en rökare får lägga ut om hon eller han röker fem cigarretter dagligen. Valet borde inte vara svårt.

Med en hobbybil kan man delta i klubbens veteranrallyn, ta med familjen och träffa likasinnade under gemytliga former och kanske till och med vinna något pris.

Vad kan man då få när man investerar sina 15 000 i ett objekt som inte kräver skiftnyckel första kvällen utan som går att köra med, som inte kräver helrenovering utan bara normalt underhåll?

Lusläs annonserna
Låt oss se vad annonserna i ett nummer av Classic Motor har att erbjuda! För att det inte skall bli alltför lätt väljer jag ett tidigt vårnummer, alltså när säsongen inte riktigt kommit igång och utbudet är som minst. Observera att jag gör ett slumpvis axplock bland annonserna. Jag har inte sett ett enda av de utbjudna objekten i verkligheten. Man får ta med i beräkningen att annonsernas uppgifter kan vara färgade av ägarens entusiasm för sitt fordon. ”Lättstartad” kan betyda att det bara behövs en kort backe för att rulla igång&

Men vissa fakta som resultat från SBP, körsträcka mm är kontrollerbara, och den allmänna erfarenheten är nog att uppgifterna i annonsen brukar vara korrekta. Ett gott råd är att hålla utkik efter bilar från 1960-1970-tal, som skötts exemplariskt av en aktsam ägare från början, en ägare som efter alla år väljer att skiljas från ögonstenen av åldersskäl. Bilarna i den här åldersgruppen har inte hunnit upp i några astronomiska summor än. De är fortfarande mycket användbara, och de hänger med bra i modern trafik. Och tro mig, är man ute efter tekniskt intressanta och nyskapande konstruktioner finns det mycket att hämta i den här gruppen.

Enkel tysk
Jaha, då kör vi med de här förutsättningarna. Den första annonsen jag får syn på är en Ford Taunus 1973 med 15 700 mil på mätaren för 9 800 kr. Välvårdad. Kanske inte tekniskt nyskapande utan snarare byggd efter Formulär 1 A, motorn fram och drivning över stel bakaxel, det som gällde innan framhjulsdriften gjorde sitt intåg. Framhjulsdrift med tvärställd motor har sina fördelar, men det blir ett hårt packat motorrum. Efter en blick dit ner är nog de flesta benägna att lägga locket på igen. Så icke med en Ford Taunus. Behöver man meka så är det gott om plats i motorrummet, lätt att hitta för gör-det-självaren. Risken att behöva göra större ingrepp är dock inte så stor, konstruktionens enkelhet gör att grejorna håller bra. Att vägegenskaperna inte är så sofistikerade är förstås baksidan av den enkla konstruktionen. Men, med en sån här bil kör man ju mest i anständig fart på bra asfaltvägar, så vem behöver avancerade hjulupphängningar då? I Tyskland börjar den här modellen få klassikerstatus, i synnerhet om den har V6-motor och/eller coupékaross.

Svenska klassiker
Härnäst dyker det upp en Saab 99 cc 1975, två ägare, 8 700 mil, begärt pris 15 000. En av de första kombikupéerna, en praktisk bil från en svensk tillverkare. Kan man tänka sig att avstå från skattefrihet lite kan man titta på Saaben i annonsen bredvid, en av de första turbo-Saabarna från 1979, besiktigad och körklar för 8 000 kronor. Garanterat klassikerstatus om några år.

En annan svensk klassiker på samma annonssida är en Volvo Amazon 1965, besiktigad för över ett år framåt. Din för 12 000, men här rör det sig om gott bruksskick enligt annonsen, så skall man ha den riktigt fin får man nog lägga ner en del jobb och pengar. Men delar till en Amazon går ju att få tag på, och körklar är den ju redan. Rullande renovering? Och håll med om att Amazonen är en vacker modell!

Brittisk elegans
Står hågen mer åt engelskt trä och läder erbjuds en vänsterstyrd och rostfri Rover 2000 TC 1970, fint skick, perfekt skinn och träinredning, bara att sätta sig i och köra enligt annonsen. Ett kap för de 15 000 som begärs? Tekniskt kan man intressera sig för bilens mycket speciella framhjulsfjädring, utformad för att motorrummet skulle bli så brett som möjligt. Fabriken umgicks nämligen med planer på en utrymmeskrävande turbinmotor. Den blev det inget av, men det breda motorrummet kom väl till pass när man senare lade i en 3,5-liters V8 som ursprungligen kom från Buick. Modellen med V8 brukar förstås bli något dyrare än den enklare radfyra det är frågan om i den här annonsen.

En bubbla är aldrig fel
Klurig konstruktion från tyskt trettiotal får man om man köper en Volkswagen av skalbaggemodellen. Den är klassiker redan nu, och vi hittar en 1200 från 1965, körd 7 500 mil, två ägare, nybesiktigad, som man begär 17 000 för. Lite över vårt tak på 15 000 men helt klart ett intressant alternativ.

Skrytbilen
Vill man ha en franskt spirituell bil med förakt för alla konventioner kanske Renault R4 Laban kan var något, en modell som många minns med glädje. Här hittar vi en sån från 1976 som du kan köra iväg med för 12 000. Är vädret vackert kan du öppna soltaket, och oavsett väder kan du glädja dig åt att Renaulten är nybesiktigad.

Tyngre tysk
Vill du ha lite tyngre artilleri kan du fundera på en Mercedes 230.6 från 1975. En så kallad kompaktmerca, gedigen bil i guldmetallic med sexcylindrig motor för 14 500 kronor. Vill du hellre ha en ljusgrön 76:a med fyrcylindrig motor kan du komma undan med 9 900 kr. Då får du motorvärmare, dragkrok, centrallås, originalradio samt både sommar- och vinterdäck, besiktigad utan anmärkning. Just de här två har precis blivit skattebefriade, men kompaktmercedes finns från 1968 års modell. En trivsam bil med måttlig bensinförbrukning trots gedigen tyngd. En skattebefriad diesel är kanske inte heller helt fel men såna har oftast inte gått som finbilar på samma sätt som bensinmodellerna så det kan bli svårt att hitta en som inte är slutkörd.

Som sagt, det här urvalet är gjort med den bestämda avsikten att det skall vara bilar som det bara är att sätta sig i och köra iväg med. Återigen med reservation för att allt inte får plats i en annons, det kan alltid finnas hakar. Som Ystadkillen som hittade sin drömbil i en annons men blev något avkyld när han kom underfund med att bilen fanns i Haparanda. Visst är norrlandsbilar rostfria och bra, men ibland är de långt bort.

Vill man ha ett renoveringsobjekt att skruva med blir priserna betydligt lägre, och det kan ju vara intressant för den som gillar tekniska utmaningar och spänningen i att leta delar på marknader och så vidare. Men krasst ekonomiskt sett vinner man så gott som alltid på att köpa ett välaktat toppexemplar som inte behöver renoveras, i alla fall i den kategori som vi sysslat med här.

Hur som helst, att ha en hobbybil med klass och delta aktivt i motorhobbyn behöver inte vara någon dyr affär! Och inte verkar det vara svårt att hitta ett passande objekt!

Av: Lars P Hedner

Rulla till toppen