Tolv modellbilar och ett modellbilsgengasaggregat(!) recenserade

Tolv modellbilar och ett modellbilsgengasaggregat(!) recenserade

Publicerad

Av: Björn Meyer

MG SA Saloon efter 1936 till 1939 års förlaga finns i Lansdownes sortiment av vitmetallgjutna modeller. Den maroonfärgade vagnen känns gedigen men har några tråkiga detaljer, som fälgarna och som de olackade insidorna av hjulhusen. Priset är cirka 750 kronor.

Minichamps har gett sig på Opels trotjänare Rekord: här en Caravan av 1975 års modell lackad "Kaschmirgelb". Modellen finns i 2544 exemplar och förflyttar en direkt tillbaka till sjuttiotalet. Väldetaljerad och trevlig modell för 350 kronor.

Lancia-sedanen från Starline models gör sig bäst på lite håll, inte så att modellen är direkt dålig men vid skärskådning håller inte detaljerna måttet. Vissa saker är slarvigt gjorda och sitter snett. Men helhetsbedömningen är ändå godkänd. Och väger man in priset ser det plötsligt riktigt bra ut: 2000-modellen kostar cirka 180 kronor!

Hanomag Kurir byggd efter 1958 års modell är en riktig läckerbit fylld av fina och väl utförda detaljer. Det vore förstås trevligt med ett kapell i mer naturtroget material än plast men i gengäld är flaktäckningen avlyftbar för den som får plastfrossa eller bara vill ha en öppen lastvagn. Priset ligger på strax under 500 kronor. 1464 exemplar är byggda.

Volkswagens sportiga Karmann-Ghia finns i 1296 exemplar från Minichamps. Som vanligt från den tyska tillverkaren är nivån på detaljerna hög och kvaliteten på de flesta är också god. VW:n når dock inte upp till samma nivå som Hanomaglastbilen de också tillverkat. Priset är cirka 350 kronor.

Snedögd, med tafflig grill och kromsläpp på bakstötfångaren - ja Starlines Fiat 1100 är väl ingen toppmodell direkt men kan man backa lite på kvaliteten i utbyte mot lågt pris så fungerar det. Fiaten blir din för under 200 kronor.

Den gröna Rekorden är kusin till den gula kombin och alltså från Minichamps. De har gjort ett gott jobb med även den här som håller hög klass på både finish och detaljrikedom. 4032 modeller byggs. Pris 350 kronor.

Hur många har sett en Cunningham C-3 i levande livet? Näe, det gör det svårt att bedöma modellen men Brooklins detaljarbete och gjutning får godkänt. De blanka banden över huven har skador i kromet på det här exemplaret. Pris 750 kronor.

Studebaker Commander Land Cruiser från 1934 finns numera som modell från Brooklin. Färgen anges som "Bruce Light Blue". Modellen är okej men räddas egentligen av den tuffa förlagan. Visserligen är modellbilen gedigen och tung men ändå ganska oinspirerad. Priset är cirka 750 kronor.

Den maroonfärgade taxiutrustade Volvo PV56 kommer från Rob Eddie. Bilen har skön känsla men lite mer arbetade detaljer skulle dra upp omdömet - och i och för sig troligen priset. Några detaljer, som bakljus och bakre registreingsplåt syns inte på bild då de är medskickade separat och får monteras av köparen till modellen. Taxi-Volvon byggs i 400 exemplar och har ett rekommenderat pris på 945 kronor.

Till Rob Eddies Volvo PV56 finns tuffa "Eftertanken" att köpa, det vill säga ett gengasaggregat. Pris 295 kronor (bilen 945 kronor).

Brooklins tungt gjutna modell av en 1954 års Chevrolet 210 Handyman i "Shoreline Beige" är en mumsig jänkarvagn. Som på de andra bilarna i serien saknas kromet på emblemen som är ingjutna i karossen och därmed är "överlackade". Tråkigt på en så pass välgjord modell. För övrigt är enda lilla anmärkningen att Chevy-emblemet i fronten inte sitter helt rakt. Pris 750 kronor.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Filad cylinder på Sachs 150 cc

11 kommentarer

Åke: Bengt, var hittar man ett sådant ställbart munstycke? Vet du var man hittar framdrev också? jag kör för övrig på alkylat bensin 4%.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842