Sju modeller recenserade

Sju modeller recenserade

Publicerad

Recensionsmodellerna kommer från
SO-Models 044-81080 och
1:43 Modellbilar 08-612 47 76.
Observera att vissamodeller kan vara slutsålda eller utgångna.

Av: Björn Meyer

Brooklins båda Holland Coachcraft van-modeller efter 1933 års bilar släpptes för ett antal år sedan och har varit slut men 1:43 har fått fatt på några exemplar. Formen är urläcker men byggkvaliteten är inte riktigt i topp. Collars of Wembleyhar tak med fönster så att man kan se in till de väggfasta försäljningshyllorna. Läckert. Vissa detaljer följer med löst och får monteras av köparen. Skalan är 1:50 och priset är 975 kronor.

För att fira 30 år i branschen släpper Rob Eddie tre jubileumsbilar: en PV 4 1927, en Saab 95 och en Volvo 745. Samtliga är blå och har en jubileumsdekal. 30 ex av varje byggs. PV 4:an är enkelt byggd, rakt på sak utan att vara dålig men detaljer i toppklass finns å andra sidan inte heller. Cirkapris: 950 kronor.

Den galna glassbilen från brittiska Oxford är inte mycket mer än en leksak: Detaljfinishen är svag, för att inte säga mycket svag men bygget blir ändå lite roligt tack vare den helknäppa förlagan. Pris: cirka 300 kronor  vilket är dyrt.

Tillverkaren Premium Classixxs modell av Mercedes-Benz L319, Pritschenwagensom tillverkaren säger, är en toppmodell. Finishen är mycket bra, vagnen är väldetaljerad och lacken är oklanderligt utförd. Vagnen har därtill ett trovärdigt utseende och priset ligger kring mycket måttliga 400 kronor. 500 exemplar byggs.

Kul att Starline gjort skalmodell av DKW Munga, den fyrhjulsdrivna kämpen. Men utförandet är dåligt. Detaljerna är ytterst svaga. Starlines vanligtvis konkurrenskraftiga pris framstår i det här fallet som högt  för en leksak. Pris: 220 kronor.

Från femtiotalets början var förlagan till U.S. Model mints Crosley sedan delivery. Modellen är lackad i Mariner blue metallicoch är gjuten i metall. Bilen känns välbyggd och har relativt bra detaljer. Priset är dock cirka 750 kronor för den lilla bilen.

Det här är en av de bättre modellerna i Starline-serien. Alfa Romeo 1750:n från 1968 har jämn om än inte väldigt hög kvalitet. Bottenplattan har till och med vissa detaljer. Grillen har lite underlig vinkel, men det kan vara något som gått snett vid monteringen av just det här exemplaret. Pris: 220 kronor.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Filad cylinder på Sachs 150 cc

11 kommentarer

Åke: Bengt, var hittar man ett sådant ställbart munstycke? Vet du var man hittar framdrev också? jag kör för övrig på alkylat bensin 4%.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842