Sju modeller recenserade

Sju modeller recenserade

Publicerad

Recensionsmodellerna kommer från
SO-Models 044-81080 och
1:43 Modellbilar 08-612 47 76.
Observera att vissamodeller kan vara slutsålda eller utgångna.

Av: Björn Meyer

Lamborghinis spjut Espada byggs i 3 024 exemplar av Minichamps. Förlagan är en sjuttia, lackad i Argento Luna. Som vanligt är detaljerna noggranna och kvalitetskänslan är god men lite mer tyngd hade inte varit fel. Men det märks ju förstås inte när modellen står i finhyllan. Priset är cirka 360 kronor.

Neos Volvo 360 GLT ser vid första anblick fin ut, med goda proportioner. Men vid detaljgranskning så träder bristerna fram: Plastkarossen är slarvigt gjuten (dålig form troligen), särskilt över hjulhusen, ett däck är tillplattat, ett hjul är snedmonterat och passformen på grillen lämnar en del att önska. Modellen känns simpel men det gör tyvärr inte priset på strax under femhundringen.

Abrex Skoda Superb av 1938 års modell är i lättaste laget men bortsett från det riktigt välgjord med goda detaljer. Framlyktorna ser ovanligt bra ut. Några små missar som målningen av baklyktorna och de sjaskiga vita däcksidorna drar ner intrycket en aning. Priset ligger strax under 400 kronor.

Skoda Popular, som sportmodell med tillägget Monte Carlonår inte upp till Superbklass. Popularen är överlag enklare och lättare. Modellen är inte dålig men priset, cirka 400 kronor, känns i överkant jämfört med Abrex finare modeller för samma pris.

Tjeckiska Abrex har en serie Skodor: 120 L-modellen är lätt och plastig men ändå ganska väl utförd givet den ambitionsnivå som valts. Den är inte upphetsande men å andra sidan inget att hetsa upp sig över. Cirkapriset är 250 kronor.

Det tål tydligen att sägas igen: när franska Norev gör modeller av franska bilar så höjer de sig från sin vanliga standard. Simca Aronden är väldigt trevlig om än inte lika detaljrik som en Minichamps. Men det här är ändå en vill ha-modell. Tyvärr har framlyktorna monterats snett i förhållande till de ingjutna ränderna i lyktglaset. Det syns tydligt och ser lite tokigt ut. För strax under 400 kronor hamnar en Simca i modellsamlingen.

Ytterligare en superbil byggd av Minichamps är Maserati Bora. Den Giallo-färgade sjuttiotvåan har mer gedigen känsla än Lamborghinin men tyvärr är den sämre i vissa detaljer: Sidolisten känns klumpig och lackskarven mellan silverfältet och det gula fältet imponerar inte. Trots de missarna en fin modell, för cirka 360 kronor.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

En röd kväll vid Ulva kvarn

1 kommentar

Jim Lundberg: Najs! Och färgbilder! :P

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842