Dekaltrimmade mopeder

Dekaltrimmade mopeder

Publicerad

Det finns en uppsjö av dekaltrimmade mopeder av olika märken. Nedanstående lista gör inga anspråk på att vara helt komplett, men innefattar i alla fall de vanligast förekommande märkena.

Monark

Är den tillverkare som haft flest avläggare i branschen, och de såldes bland annat som:

Centrum - Maskinaffären Centrum i Tobo. Ägdes av Tobo Bruk som även ägdes av Monark.

Erlan - Såldes av Monark.

FLM - Frode Lund, Malmö (sedemera importör av Puch).

Kärnan - AB Ernst O Jönsson, Helsingborg, Cykelfabriken Kärnan.

Jagaren - Björk & Co, Stockholm.

Nornan - Maskinaffären Centrum i Tobo. Ägdes av Tobo Bruk som även ägdes av Monark.

Pilot - Sveriges allmänna kolonialgrossiter (Sako) ekonomisk förening i Göteborg.

Speed - Koopertiva förbundet.

Stanley - Maskinaffären Centrum i Tobo. Ägdes av Tobo Bruk som även ägdes av Monark.

Stålpilen - AB Ferro Järnia, eller Dala-Järn AB.

Svanen - Askbolagen i Stockholm.

Sverker - Svenska Maskinaffären i Trollhättan.

Tempus - Kullberg & Co, Katrineholm som även var stora leverantörer av jordbruksmaskiner.

Vimpeln - Haakonbolagen (ICA), Västerås.

Wano - Såldes av Monark.

Wici - Heimburg, Malmö.

Örnen - AB Jan Hedberg, Malmö.

Det ska även ha tillverkats en Jernpilen som ska ha sålts genom bensinbolaget OK. Monark tillverkades för övrigt också på licens i Norge under namnet Termoped.

NV

Kommer inte långt därefter och kan ståta med bland andra följande namn:

Blixt, Rambler och Crescent. De namnen erhöll Nymans Verkstäder när de fusionerades med AB Lindblad.

Apollo - M Berlin & Co, Värnamo.

Hjorten - Till att börja med Apollo som såldes av postorderfirman Åhlén & Holm.

Rondo - En Apollo rakt av liksom Hjorten, men fick namnet Rondo när de såldes genom Kooperativa förbundet. Se även Speed.

Sitting Bull. ?(Fanns med när Värnamofirman M Berlins cykel och mopedtillverkning slogs samman med NV. Det är oklart om någon moped med namnet Sitting Bull tillverkades.)

Hinden - Moell, Uppsala.

Kroon - Charles G Kroon, Vansbro.

Maraton - John Benson-bolagen, Eskilstuna.

Nordstjernan - A Wiklund, Stockholm.

Original - E J Carlström & Son, Emmaboda.

Star - Wiklunds Cykel & Motor AB, Uppsala.

Tiger - Albert Öhman, Stockholm.

Ihla är ett märke vars historik är höljt i dunkel. Troligen var det en NV som såldes av AB Oskar Ljungström i Jönköping. Andra namn som dyker upp i NV:s arkiv är Royal, Comet och Rajah, men med dessa namn användes troligen aldrig på mopeder.

Crescent tillverkades även på licens i Norge under namnet Nidarosmopeden. I Danmark såldes den bland annat som Crescent-Olympic, och i Finland är det en uppsjö av olika märken. Vad sägs om till exempel AFA, Centrum, Crescent, Hermes, Komet, Norden, Nordstjernan, NV, Phœnix (Phoenix), Polstjernan, Presto, Vega och Vesta?

Husqvarna

Var väldigt sparsamma med dekaltrimning och det inskränkte sig i stort sett till Novoletten. Den tidiga Novoletten med den tyska Rex-motorn såldes bland annats som Frej och som Trofé. Novoletten med Husqvarnas egen motor såldes även av Svenska Cykelmagasinet, Linköping som Gripen Novolette.

MCB

Genom ett samarbetsavtal mellan Monark, Nymans Verkstäder och Husqvarna förlades de tre koncernernas mopedtillverkning till Monarks lokaler i Varberg 1963, medan motortillverkningen fortsatte i Husqvarna. Det nya Monark-Crescent Bolagen, MCB, tog över och sållade bland de gamla namnen som de nu hade rätt till att använda. Till att börja med var man ganska frikostig med namnen och exempel MCB modell 1185 såldes under 22 olika namn: Apollo, Centrum, Crescent, Erlan, Husqvarna, Jagaren, Kroon, Kärnan, Maraton, Monark, Pilot, Rambler, Speed, Stanley, Svalan, Svanen, Sverker, Stålpilen, Tempus, Wano, Wici och Vimpeln.

Somliga scootermodeller tillverkades för Mustangs räkning under deras eget namn. Det finns fler märken, till exempel Flücht. Det märket förekom troligen bara på MCB:s modell 1297.

Allt eftersom tiden gick och efterfrågan av mopeder minskade sållades det i namnfloran tills det i stort sett bara fanns Monark och Crescent kvar. Speed och Marathon var de ”uddanamn” som hängde med längst.

Rex

Dekaltrim förekom inte hos Rex (undantaget är några av transportmopderna som tillverkades av Monark) under den tid då de själva tillverkade mopeder, det vill säga till och med 1969/1970. Efter det var alla Rex mopeder antingen KTM eller Hercules med Rex-dekaler.

Fram-King

Såldes under namnet Fram, King, Briscent, och eventuellt även under namnet Trim. Fram-Kingbolaget samarbetade även med finska Solifer.

Fotnot
Läsare som vet mer om ”dekaltrim” får gärna höra av sig till Classic Motor.

Av: Robert Gustavsson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Stänkskydd för mopedister

7 kommentarer

Jim Lundberg: Japp - flapp sade det! Såg nog lite skojigt ut när en knutte kommer åkande med en "öronstrut" på vänster sida av hjälmen. :P

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842