Lill-Lövis kör Monzavinnare

Lill-Lövis kör Monzavinnare

Publicerad

Stefan "Lill-Lövis" Johansson är klar för start i Ronnie Peterson Historic Grand Prix på Anderstorp den 6 till 8 juni. Han ska köra den March som Ronnie vann Italiens GP med 1976.

Lill-Lövis hade inte nått F1 under den aktuella Anderstorpsepoken och F1 på ”Mossen” blir något nytt för honom. Startfältet i övrigt innehåller bland annat en Ferrari 312, en JPS-Lotus 76, en Matra MS80, två Surtees, inte mindre än tre Hesketh och den enda kvarvarande Amon F101. Totalt är 19 F1:or anmälda till tävlingen som är en del av Grand Prix Masters.

Bild 342127

Klassen för World Sportscar Masters har slagits samman med Proto 70:s. I klassen kör man bland annat Ford GT40, Lola T70GT Mk.IIIB, Chevron B8, B16 och B19, Elva Mk.VII, Daren Mk.II, Abarth Osella, Lola 212, Lola 292, Lola 296, Osella PA5, Abarth SE21. Två svenskar, Jan Brunstedt i Chevron B19 och Lasse Jönsson i Porsche 904GTS är anmälda.

Bild 342128

Gentleman Drivers kör ett tvåtimmarslopp och de brukar vara riktigt sevärda eftersom förarna kör som om varje varv vore det sista. Kamperna nere i fältet är lika intressanta som striden om förstaplatsen. Från England kommer bland andra AC Cobra, Chevrolet Corvette, Morgan SLR, Ferrari 275GTB, Abarth-Simca 2,0. Nio svenska ekipage är anmälda - två förare per bil - med bl.a Rune Tobiasson i BMW 3,0 CSL, Pekka Nyström i Shelby American Mustang GT 350, Hans-Erik Johansson i Jaguar E-type minst fyra Lotus Elan.

Touringvagnarna blir också högintressant. Minst tio bilar från England får fightas med tjugofem svenskar och Ginetta Cup kommer till start med tjugofem bilar medan Sports 2000 kör med tjugo. Dessa bilar kommer att köras av gårdagens matadorer, exempelvis Stanley Dickens, Leif Lindström, Erik Berger (83 år i år!), Greger Kronegård, Ole Vejlund och så en nykomling: skådespelaren Mikael Persbrandt.

Formel Ford firar som bekant 40 år och hittills är 23 anmälda, varav flera gamla ringrävar med Yngve Sällqvist i spetsen.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ramnummer på Rex 98 cc

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! De första 98-kubikarna hade en maxvikt på 45 kg. Efter olyckor och liknande (klena ramar och bromsar) höjdes den vikten med 15 kg till maximalt 60 kg. Så småningom lade man på ytterligare 15...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842