Thor – en doldis i motorcykelhistorien

Varför lägger man ner så mycket tid och engagemang på att renovera en Thor från 1916, en motorcykel som nästan ingen hört talas om?

-Den är så vacker! säger Gert-Ove Johansson, som genomfört renoveringen från ett mycket dåligt utgångsläge.

Och visst är den vacker med sin blå lackering och sitt omsorgsfulla detaljarbete, där varje sak ändå är strängt funktionell. Men det finns faktiskt fler skäl att intressera sig för Thor, som spelat en viktig roll i amerikansk motorcykelhistoria.

I Aurora, en förstad till Chicago, startade 1886 ett litet företag för metallgjuteri och smide med namnet The Aurora Machine and Tool Company. Företaget kom ganska snart att inriktas på att serva den expanderande cykelindustrin med gjutna och smidda komponenter.

1899 hade den svenske immigranten och tävlingscyklisten Carl Oscar Hedström byggt sin första motorcykel, avsedd att användas som ”pacer” i de våldsamt populära cykelvelodromtävlingarna. Det var en tandem, där den som satt frVacker och funktionellämst styrde och den som satt bak hade till uppgift att hålla motorn igång. Kanske försiktigt i överkant, för Hedströms motorcykel var både snabbare och tillförlitligare än andra samtida maskiner. Ett par år senare ingick Hedström kompanjonskap med cykelfabrikanten George Hendee för att bygga en motorcykel med namnet Indian. Hendee köpte komponenter från Aurora till sin cykeltillverkning eftersom han inte själv hade något gjuteri. Naturligt nog anlitades Aurora när motordelar nu skulle gjutas, och Hedström reste till Aurora för att på ort och ställe försäkra sig om att motorer byggdes enligt hans anvisningar.

De första åren fick alltså Indian sina motorer från Aurora, ända tills Indian fick eget gjuteri 1906. Under den perioden sålde Aurora samma eller snarlika motorer till flera andra amerikanska motorcykeltillverkare, och fortsatte med detta även sedan Indian börjat framställa sina motorer själva. 1903 bildade Aurora försäljningsorganisationen Thor Moto Cycle and Bicycle Company för att marknadsföra sig mer effektivt mot cykel- och motorcykelindustrin. I deras katalog fanns nu praktiskt taget varenda pinal som behövdes för att bygga en komplett motorcykel. Då låg det förstås nära till hands för Thor att själva sätta ihop bitarna till en färdig Thor-motorcykel. Exakt när detta inträffade är något oklart, men någon gång 1903 – 1905.

Efterhand utvecklades Thor till en omsorgsfullt byggd, dyr motorcykel som såldes i relativt blygsamt antal. Cykeln var mycket elegant, med lackering i blått, med 1912 som undantag då man även kunde få vit lackering. Det sammanhängde med att Bill Ottaways tävlingsstall med Thor-maskiner just då lyckats ovanligt bra, och han hade sina tävlingsmaskiner lackade i vitt. Redan året efter hade Thor återgått till uteslutande blått. Tävlingsverksamheten lades ner, och Bill Ottaway gick över till Harley-Davidson, där han kom att leda deras racingavdelning till stora framgångar.

1916 låg huvudförsäljningen hos Thor på en 2-cylindrig 1000-kubikare på 12 hk, men det fanns också en 1200 cc-variant. Den dyra Thor hade tilltagande svårigheter att klara sig i konkurrensen med massproducerade bra cyklar som Harley-Davidson och Indian. Efter 1916 tycks motortillverkningen ha upphört, och de maskiner som såldes under de följande 2 – 3 åren var troligen sammansatta av delar från gamla lager.

1917 ger Svensk Motortidning en Thor 1000 cc en ganska entusiastisk recension, lite post festum som det skulle visa sig eftersom märket redan då var på fallrepet. Artikeln uppger, att importen hit kom igång 1915, så försäljningen av dessa dyra maskiner under bara ett par år i vårt land kan inte ha uppgått till några större antal.

Vid vårt besök våren 2007 rullar Gert-Ove Johansson ut sin Thor ur garaget för första gången på ett halvår efter vinterförvaringen. Efter så långt stillastående är det alltid risk att oljan rinner ner i vevhuset på en motor som arbetar enligt torrsumpsprincipen och har separat oljetank. Konstruktören hos Thor var medveten om detta och placerade både kran och siktglas mellan oljetank och oljepump. Det finns också en separat handpump som Gert-Ove använder för att trycka fram olja till lagren så att de har smörjning redan från startögonblicket. Sen öppnas kranen från oljetanken, och siktglaset fylls med olja. Därefter stänger Gert-Ove oljekranen igen och flödar Schebler-förgasaren. På andra kicken går motorn igång. Man kan nu se hur oljenivån i siktglaset sakta sjunker.

– Det visar att oljepumpen fungerar och ger motorn olja i rätt dosering, säger Gert-Ove och öppnar kranen till oljetanken igen. Det är viktigt att inte glömma den detaljen eftersom en sån här gammal motor har förlustsmörjning.

Till 1916 hade Thor utrustats med en kraftig treväxlad låda, och V2-motorns 12 hk räckte till för en toppfart på 100 km/t. Cykeln drar iväg kraftfullt. För att hitta bra fotomiljö kör Gert-Ove in på en smal och krokig väg. Farten ligger på 60 – 70 km/t och den efterföljande fotobilen börjar få svårigheter att hänga med. Thor-cykeln har låg tyngdpunkt och ligger bra på vägen. Här finns alltså inte bara skönhet, utan funktion också.

Men innan detta fina slutstadium uppnåtts har Gert-Ove fått lägga ner mycket tid och arbete på renoveringen. Han har ett äkta motorcykelintresse sedan pojkåren, och det sitter i än. Han har sysslat med motorcyklar hela sitt liv, och hans företag Oves Motor i Olofström var under flera år Europas största motorcykelförsäljare. Många både nya och begagnade motorcyklar har passerat hans händer, och han har fått sina favoriter. Dit hör tidiga amerikanska motorcyklar och särskilt Thor med sin vackert blå lackering i flera nyanser och allmänt massiva framtoning.

Men Thor var aldrig något stort märke, inte i USA och absolut inte i Sverige. Det har därför inte varit lätt att hitta någon att renovera. Gert-Ove kände till en maskin under renovering och ville köpa den, men ägaren ville inte skiljas från den utan fortsätta sin renovering trots att den stod still långa perioder. Hans intresse ledde till att han lyckades leta upp en reservdelsmaskin, som var nysåld i Gävletrakten. Den fick Gert-Ove köpa mot att han hjälpte ägaren med några svåra delar till hans ursprungliga projekt.

Denna reservdelscykel var maskinellt ganska komplett men ytterligt nedsliten och dålig. Gert-Ove har genomfört en grundlig renovering till nyskick. Något annat alternativ var knappast möjligt när man hade en hög rostiga delar att börja med. Många delar har fått nytillverkas.

Cykeln är byggd enligt samma principer som flera andra samtida amerikanska mc-tillverkare följde. V2-motorn har 50 grader mellan cylindrarna och är av halvtoppskonstruktion. Den kraftiga treväxlade lådan sköts med handspak vid sidan av tanken, och kopplingen med pedal för vänster fot. Kickpedal på vänster sida, och kedjedrift till bakhjulet. Receptet känns igen från både Indian och Harley-Davidson. Ljuddämparen är försedd med ett extra spjäll som kan öppnas utanför tättbebyggt område och som ger ett litet effekttillskott, som kanske upplevs större än det är på grund av den intensiva ljudeffekten.

Teknisk specifikation för Thor 1916

Motor: Luftkyld längsplacerad fyrtakts V2-motor med 50 grader mellan cylindrarna. Toppventil för insuget, sidventil för avgas. Schebler förgasare. Magnettändning. Cylinderdiameter 82 mm, slaglängd 92 mm. Cylindervolym 971 cc. Effekt 12 hk.

Transmission: Fotkoppling med pedal för vänster fot. Treväxlad växellåda manövrerad med handspak på tankens högra sida. Kedjedrift till bakhjulet.

Bromsar: In- och utvändig trumbroms på bakhjulet. Ingen broms på framhjulet.

Fjädring: Fjädring fram av bottenlänkstyp. Ingen bakhjulsfjädring.

Däck: 3 x 28”.

Nypris: 1 800 kr.

Av: Text: Lars P Hedner Foto: Björn Tiedemann

Thor - en doldis i motorcykelhistorien Thor - en doldis i motorcykelhistorien Thor - en doldis i motorcykelhistorien

Thor - en doldis i motorcykelhistorien Thor - en doldis i motorcykelhistorien Thor - en doldis i motorcykelhistorien Thor - en doldis i motorcykelhistorien

Rulla till toppen