Svensk seger på Le Mans

Svensk seger på Le Mans

Publicerad

I helgen gick Le Mans Classic och på första plats i sin klass kom den Saab 93 B 1959 som Classic Motor skrivit om tidigare. -Det känns helt otroligt, säger den mycket glada teamchefen Bo Lindman.

Det har varit bråda dagar för det svenska Le Mans teamet, men nu har allt arbete gett resultat. Bilen, som är en kopia av den Saab 93 B som kördes på Le Mans 1959, har väckt stort intresse både bland medtävlare och bland arrangörerna både före och under tävlingen.

Själva tävlingen körde under lördagen och söndagen och teamet vann de sin klass överlägset. De var till och med snabbare än många bilar i de högre klasserna. Och det bästa av allt är att de var snabbast av alla bilar i gruppen bilar tillverkade mellan 1957 och 1961 om man räknar efter Index of performance. Enkelt förklarat är det är ett handikappsystem som ger en mer rättvis bild av bilarnas prestationer oavsett cylindervolym och effekt. Än bättre blev det när Index of performance för alla tävlingsbilar var klara. Av de 400 ekipagen kom Saaben tvåa totalt.

- Det känns helt otroligt att vi vann klassen och kom två totalt, säger teamchefen Bosse Lindman.

- Jag har svårt att sätt ord på hur det känns, men det är mäktigt. Och både jag och mina teammedlemmar Göran Dahlén, Fredrik Tornérhielm och Niclas Enander, fällde en och annan glädjetår när resultatet blev officiellt.

Tävlingen kördes i tre heat och i det första kom Saaben etta i Index of performance 1957-1961. Under det andra heatet, som kördes under natten till söndagen, gick kopplingen sönder och teamet tog det lite lugnt. Det blev ändå en mycket hedrande andraplats.

Det visade sig var kopplingsarmen som hade gått av och efter en heroisk insats av mekanikerna, som lyfte ut drivpaketet och svetsade ihop armen, var de redo för tredje heatet.

- Bilen gick som en klocka och som bäst körde vi varvet på 6 minuter och 14 sekunder, vilket är nästan en minut mindre än vår bästa träningtid. De sista varven släppte allting och jag kunde börja njuta till fullo av att köra bilen på Le Mans. En helt underbar känsla, förklarar Bosse Lindman.

Läs mer om äventyret på Le Mans i kommande nummer av Classic Motor.


För att se det officiella resultatet: Klicka på länken nedan. Gå sedan längst ner i kolumnen GRID 3 och klicka på länken COMPENSED för att få hela resultatlistan.

On
Off

0 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206