Raketbasen i Hörnefors

Raketbasen i Hörnefors

Publicerad

Moped efter moped lassas ut på gården. ”Raketare” dominerar men även andra modeller förekommer. Huvudsaken är att de har samröre med fabriken i Uppsala, Nymans Verkstäder och dess efterföljare MCB-bolagen.

Anledningen till vårt besök var enkel. Jim ”Mekarhöran” Lundberg hörde av sig till hemsidan www.raketsport.com för att få hjälp med en kulör till en Crescent flakmoppe. Hemsidan drivs av Josefin ”Jossan” Andersson och Mona Carlsson, två tjejer kring 35-40-strecket som snöat in på Crescent och Nymans Verkstäder.

Det var efter det som Jim sa till mig:

”Hörrö, det finns två trevliga tjejer i Norrland som sysslar med moppar, vi borde göra ett reportage”. ”Vet du var?” blev mitt svar.

”Hörnefors - det är väl inte så långt?” sa Jim. ”Inte mer än 65-70 mil hemifrån” sa jag syrligt.

”Hrm” sa Jim.

När vi rundar huset och ser ett och halvt mopedvrak utanför bron inser att vi kommit rätt. Jossan har förvarnat om att hon vill ha Jims hjälp. Med en motorcykel. Och jodå NV 20:n stod redan ute i trädgården. Så efter ett snabbt hälsande blev det hojsnack. Jim kickade igång NV:n och försvann med ett huj ut ur trädgården. Fem minuter senare kom han tillbaka vildögd och nöjd.

- Nämen, den går fint. Slirar lite på lamellerna bara, blev omdömet från Jim.

Nu var det dags för mopederna. Vilka skulle nu fotograferas? Alla!

”Stora mopedkånket i Hörnefors” bröt ut. I huvudrollerna Jossan, Mona och Jim. De flyttade mopeder för fulla muggar från boden till gräsmattan medan jag tog på mig regissörsminen och talade om var de skulle stå. Då och då blev det stopp när någon modell måste kommenteras. Som när den orangea 1238:an från 1974 kom fram.

- Det var väl två orsaker till att vi köpte den. Det är en Crescent och den är i princip orörd. Den stod hos cykel- och mopedhandlaren K-E Kjerrström i Kungshamn. Sedan hamnade den i en källare som svämmades över. Den vi köpte den av hittade den där. Till och med fraktgodssedeln till cykelfirman är kvar, berättar Jossan efter att ställt ifrån sig den på gräsmattan.

- Den är ju inte så tuff förstås, men den låter som en liten båtmotor.

Ett gäng raketare/raketarsel börjar nu fylla gräsmattan. Från modellnummer 1139 och framåt. Men några bra svar på när namnen ”raketen”, ”raketarsel” eller ”raketare” dök upp vet inte Jossan:

- Nymansbolagen skrev själva i reklamen om ”Jet-Linjen.

Att de fått ”raket-feber” har sin speciella historia. Men nu måste fler moppar ut.

En röd Crescent 1256 Champion från 1973 drar till sig mina blickar. Kanske för att jag fyllde 15 år 1974. Vilket betyder att moppebroschyrerna som gavs ut 1973 studerades ivrigt.

- Jo, den är cool, håller Mona med som drar fram den.

- Den hittade vi i Luleå. Vi fick köpa den av första ägaren som fått den av sin pappa. Lämpligt nog drev pappan en moped- och cykelverkstad i Gällivare. Men den såg så där ut på bilden i annonsen. Styret var utbytt, instrumenten var borttagna. Lack och krom var dock i bra skick. Tack och lov hade han kvar originaldelarna!

Men allt behöver inte vara original. En Crescent E-Type från 1972 (modellnummer 1293, tack Jossan) har fått överliggande avgassystem och TT-styre.

- Vi har själva byggt om den med tillbehörsdelar till moped och mc från tiden.

Alla fungerande (nåja) moppar står nu på gräsmattan. Skoterett, 2000S, Topper, Shopping och en Monark 50 SS som smugit sig in bland alla Crescenter kompletterar övriga mopeder.

Fotografering vidtar och därefter fika. Under att bullar, kakor och kaffe försvinner i rasande takt undrar vi hur det hela började.

- För en sex-sju år sedan, när vi köpte huset här i Hörnefors. Vi ville ha en veteranmoppe att köra omkring med. Nummer ett var att den skulle dra lite bensin, berättar Mona.

- Jag var väl den som drev på mest. Som 15-åring hade jag en Yamaha FS 1, den körde jag livet ur i ett grustag. Nya moppar har jag alltid tyckt varit töntiga. Så dök det upp en Raket, en 1149, till ett bra pris. Mycket för att den inte var helt original, fyller Jossan i.

Lika bra var det, kanske.

- Jag skulle lära min 14-åriga syster Emelie att köra moped. Men det kom ett staket i vägen. Hon klarade sig bra men moppen har vi inte kvar längre, skrattar Jossan.

I samma veva skaffade sig Mona en Skoterett, men den är också utbytt. För när de köpt moped nummer ett och två startade en lavin som inte stannat än.

- Nja, vi är inte längre lika ivriga längre. Förr högg vi på allt, säger Mona.

- Är det objekt som vi slår till på idag ska det helst vara ovanligt - eller billigt. Bäst är ju om det är original, påpekar Jossan.

Innan Jim och jag ger oss iväg frågar vi om de har några önskningar gällande samlandet?

- Ja, då önskar vi oss tre saker; reklamcigaretter NV Crescent, en MCB Monark skivspelare och en grå NV Autoped 1953!

Av: Thomas Sjölund

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Årsmodell på HMW 50 SL

10 kommentarer

Erik.B: Har ju gått en tid nu, men upptäckte för ett tag sedan att det visst står ett datum på mätaren... Instämplat med VÄLDIGT små siffror... Mätaren är tillverkad i november 1955!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842