8 modeller till...

8 modeller till...

Publicerad

Av: Björn Meyer

Modelltillverkaren Spark har gett sig på en brittisk klassiker i form av Triumph TR5, av 1968 års modell. Men det känns inte riktigt rätt. Detaljarbetet är godkänt men... ja, vad är det som inte stämmer? Nosen är lite mycket böjd, och kanske lite för smal. Och är inte bakhjulen lite väl stora? Nja, blir betyget. Pris: 615 kronor.

Fordrökaren Mustang Mach I finns som 1:43-modell från Minichamps. På det stora hela finns väldigt lite att slå ned på, någon liten slarvig måleridetalj men inte mer. Modellen sticker inte ut men den gör ändå sitt jobb väl. Pris: 595 kronor.

Här kommer lite franskt från Ixo i form av en Panhard. Dynan av femtiofyra års modell är lätt som en fjäder men förutom det har tillverkaren fått till det bra. Trevlig! Cirkapris: 350 kronor.

Det här tungt och läckert! Brooklins Dodge Coronet femtiofemma är mycket gedigen, gjutningen är snygg liksom lackjobb i båda gröna nyanserna "Emerald" och "Satin". Enda minuset är att några emblem som på fullskalebilen var blanka här återges i karossfärg. 750 kronor kostar modellen.

Hos Brooklin finns en Special Convertible Phaeton lackad i ¿Sandringham Maroon¿. Suffletten ser väl plastig ut och ena framlyktan har hamnat lite grand på sned, men i övrigt är modellen godkänd. Lika fin som Buicksedanen i samma serie är den dock inte. Pris: 750 kronor.

Rob Eddie-serien har fått tillskott, av en 1970 års Volvo 164. Modellen är godkänd men det är några steg upp till topp-klassen hos tillverkaren Brooklin. Lite mer blanka detaljer vore dessutom önskvärt. För 945 kronor får man ändå en okej bil. OBS! På bilden saknas sidospeglarna, de får köparen limma fast själv, något vi inte gjort på vårt recensionsexemplar.

Dubbelt Fiat från lågpristillverkaren Starline - i form av 750 Abarth med Zagatokaross och öppna 1100 TV. Båda bilarna känns ganska mycket leksaksbil när man håller dem i handen, men förkasta dem inte bara för det. Med tanke på det låga priset om 260 kronor stycket är de faktiskt riktigt konkurrenskraftiga. Helhetsintrycken på de båda läckra italienarna är riktigt gott även om det finns detaljer som inte håller hela vägen.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Filad cylinder på Sachs 150 cc

11 kommentarer

Åke: Bengt, var hittar man ett sådant ställbart munstycke? Vet du var man hittar framdrev också? jag kör för övrig på alkylat bensin 4%.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842