Hur mycket kan man borra cylindern till en Aktiv snöskoter?
3 kommentarer
Jim Lundberg: Tack för svar!
Bristol 400, Wolseley 1500, Volvo 745 taxi och Ford Transit gånger två.
Lansdowne är en underserie hos Brooklins. Där finner vi nu en Bristol 400 av 1947 års modell. Utgångsmaterialet är ytterst tacksamt, Bristols linjer är ju sköna. Och Lansdowne har förvaltat dem väl: det här är en av de bättre modellerna i Brooklinsfamiljen. Hög klass på både lack och blankdetaljer. Fälgarna får ett extra plus. Pris: 750 kronor.
Lilla tyska lastaren Ford Taunus Transit från Schuco finns i handeln för cirka 420 kronor. Vi har tidigare sett trevliga Schucobyggen och det här är inget undantag: en mycket trevlig modell med endast små, små missar. Lackjobbet är väl genomfört och den tidstypiska färgen är pricken över i.
Även Minichamps gör modell av Ford Transit. Deras gröna sjuttiofyra är mycket gedigen, ett snyggt bygge med i stort sett bara ett undantag: de monstruöst grova torkar-armarna. Se på Schuco ¿ och lär. Tack. Naturligtvis blir de små detaljerna på en bil svårare att skala ned men det finns ju som sagt tillverkare som klarar av det. Men annars god Minichampsklass. Pris: 485 kronor.
Ytterligare en britt hittar vi hos Lansdowne, nämligen Wolseley 1500, av årsmodell 1957. Den sköna, gröna färgen heter ¿Island Green¿. Modellen är mycket trevlig med lite om ens något att anmärka på. Okej, några detaljer håller nog inte skala 1:43 utan är lite biffigare än bilen men det är mer en randanmärkning. Modellen blir din för cirka 750 kronor.
Hos brittiska Brooklins finns Rob Eddie-serien som fokuserar på de svenska bilarna. Den här mörkblåa Volvo 745:an i taxiutförande är ett nytt inslag. Karossformen är trovärdig och lackeringen är bra. Men på detaljnivån får Volvon en del anmärkningar, framför allt mot grill och lyktor som känns hastigt tillkomna. Extra plus dock för taxiutrustningen (i bagaget finns dessutom en resväska inställd). Observera att bilen saknar sidospeglarna, de får köparen limma dit själv ¿ något vi inte gjorde på vår recensionmodell. Pris: 945 kronor.
Av: Björn Meyer
I ett garage i Uppsala håller en Harley-Davidson JD på att återuppstå. Målet är att delta i The Race of Gentlemen i Wildwood, New Jersey, USA – men det blir nog tidigast 2022.
Du som väntar på att säsongen ska dra igång med Classic Motor Marknad i Västerås väntar förgäves. Den ställs in även i år givet covid-19-situationen, men Tjolöholm Classic Motor verkar bli av. Så här ser det ut för våra övriga engagemang.
Nu startar vi 2021 - gott nytt år önskar vi på Classic Motor! Klicka på pilen för att se vår nyårsfilm. Kommentera gärna!
I Classic Motor nummer 1 har vi traditionsenligt en jultävling. Dessvärre saknas ett "a" i namnet på en av de fiktiva förarna. Rätt namn är Alister Ghimbai.
Idag, den 27 december, är det 75 år sedan serieproduktionen av VW Typ 1 startade.
Träsvarvar, lödkolvar, stafflier och ångmaskiner - här kunde man lösa eventuella fritidsproblem!
En av våra allra största speedwaystjärnor, Rune "Kyparn" Sörmander, har lämnat oss.
Kom in i diskussionen
Hur mycket kan man borra cylindern till en Aktiv snöskoter?
3 kommentarer
Jim Lundberg: Tack för svar!
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.