Månadens 69:a - Saab 99

Månadens 69:a - Saab 99

Publicerad

Saab hade nätt och jämt lämnat tvåtaktsstadiet när de presenterade sin nya modell: 99. Längre, starkare och snabbare - men samma gamla Saabanda.

Den första riktiga årsmodellen av Saab 99 var 1969. Fem år tidigare hade Saabs ledning fattat beslutet om den nya modellen och på hösten 1967 premiärvisades den. Då hade Saab nyligen presenterat sin 96:a med V4 motor och hade inte försäljningen av tvåtaktarna dalat drastiskt är det möjligt att Saab 99 hade ersatt dem direkt.

Saabs ”husdesigner” Sixten Sason hade ritat karossen, för övrigt hans sista Saab, och han lyckades med konststycket att få den att se både tidlös och modern ut.

En Saab ska naturligtvis vara framhjulsdriven och så blev också Saab 99. De höga smala däcken, 155 x 15, behöll man av bara farten.

Under den 400 000 timmar långa konstruktionstiden hade man provat flera olika motorer, bland annat en från Ricardo, men valet föll till slut på Triumphs 1,7-litersmotor. Aluminiumtoppen kom senare att ställa till en del problem då den gärna slog sig om motorn kokade, men kedjedriften till den överliggande kamaxeln fick oförtjänt dåligt rykte.

Motorn var sammanbyggd med växellådan i en kompakt enhet, och hade de första åren frihjul - ett något för klent sådant kan man konstatera så här i efterhand.

Golvspak låg i tiden och eftersom Saab höll fast vid sitt växelspakslås istället för rattlås, flyttades nyckeln helt enkelt ner till växelspaken.

En bredaxlad svensk kallades Saab 99 i reklamen och det var ingen överdrift, åtminstone inte i jämförelse med Saab 96. I den nya Saaben kunde man obehindrat sitta tre i bredd i baksätet.

Till komforten hörde också separat inställning av värme och friskluft till baksätespassagererna och förbättrade framstolar som var justerbara både i höjdled och sittdynans lutning.

Bagageutrymmet var stort och med nedfällt säte lastade man nästan lika mycket som i en Saab 95 kombi - kanske inte så underligt att 99:an aldrig kom som stationsvagn.

Säkerhetsmässigt var bilen väl genomtänkt med kraftig konstruktion, och tvåkrets bromssystem med skivor runt om. Parkeringsbromsen verkade på framhjulen och tanken var att den skulle fungera som nödbroms utan sladdtendenser om de ordinarie bromsarna skulle falla bort.

Hjulupphängningen fram var av samma typ som Saab införde redan 1956, det vill säga dubbla triangellänkar, medan bakvagnen fick extra länkupphängningar och ett tvärgående Panhardstag.

Under 1969 såldes Saab 99 i närmare 20 000 exemplar och gick direkt in på femteplatsen i den svenska försäljningsstatistiken. Modellen utvecklades och 1970 gick den att få med insprutningsmotor och automatlåda.

Senare kom även fyradörrarskaross, combi coupé med tre eller fem dörrar. På motorsidan förstorade Triumphmotorn till 1,85 liter innan den ersattes med en svenskkonstruerad tvålitersmotor, den gick för övrigt att få med turbo från 1977 års modell.

När Saab 99 ersattes med Saab 90 - i princip en 99:a med bakdel från 900 sedan - 1984 hade cirka 590 000 99:or tillverkats.

Av: Robert Gustafsson

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur ska magneterna sitta i svänghjulet?

5 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Jonatan. Vad är det för motor och vad är det för fabrikat på ditt svänghjul?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842