Hur mycket kan man borra cylindern till en Aktiv snöskoter?
3 kommentarer
Jim Lundberg: Tack för svar!
Saab hade nätt och jämt lämnat tvåtaktsstadiet när de presenterade sin nya modell: 99. Längre, starkare och snabbare - men samma gamla Saabanda.
Den första riktiga årsmodellen av Saab 99 var 1969. Fem år tidigare hade Saabs ledning fattat beslutet om den nya modellen och på hösten 1967 premiärvisades den. Då hade Saab nyligen presenterat sin 96:a med V4 motor och hade inte försäljningen av tvåtaktarna dalat drastiskt är det möjligt att Saab 99 hade ersatt dem direkt.
Saabs ”husdesigner” Sixten Sason hade ritat karossen, för övrigt hans sista Saab, och han lyckades med konststycket att få den att se både tidlös och modern ut.
En Saab ska naturligtvis vara framhjulsdriven och så blev också Saab 99. De höga smala däcken, 155 x 15, behöll man av bara farten.
Under den 400 000 timmar långa konstruktionstiden hade man provat flera olika motorer, bland annat en från Ricardo, men valet föll till slut på Triumphs 1,7-litersmotor. Aluminiumtoppen kom senare att ställa till en del problem då den gärna slog sig om motorn kokade, men kedjedriften till den överliggande kamaxeln fick oförtjänt dåligt rykte.
Motorn var sammanbyggd med växellådan i en kompakt enhet, och hade de första åren frihjul - ett något för klent sådant kan man konstatera så här i efterhand.
Golvspak låg i tiden och eftersom Saab höll fast vid sitt växelspakslås istället för rattlås, flyttades nyckeln helt enkelt ner till växelspaken.
En bredaxlad svensk kallades Saab 99 i reklamen och det var ingen överdrift, åtminstone inte i jämförelse med Saab 96. I den nya Saaben kunde man obehindrat sitta tre i bredd i baksätet.
Till komforten hörde också separat inställning av värme och friskluft till baksätespassagererna och förbättrade framstolar som var justerbara både i höjdled och sittdynans lutning.
Bagageutrymmet var stort och med nedfällt säte lastade man nästan lika mycket som i en Saab 95 kombi - kanske inte så underligt att 99:an aldrig kom som stationsvagn.
Säkerhetsmässigt var bilen väl genomtänkt med kraftig konstruktion, och tvåkrets bromssystem med skivor runt om. Parkeringsbromsen verkade på framhjulen och tanken var att den skulle fungera som nödbroms utan sladdtendenser om de ordinarie bromsarna skulle falla bort.
Hjulupphängningen fram var av samma typ som Saab införde redan 1956, det vill säga dubbla triangellänkar, medan bakvagnen fick extra länkupphängningar och ett tvärgående Panhardstag.
Under 1969 såldes Saab 99 i närmare 20 000 exemplar och gick direkt in på femteplatsen i den svenska försäljningsstatistiken. Modellen utvecklades och 1970 gick den att få med insprutningsmotor och automatlåda.
Senare kom även fyradörrarskaross, combi coupé med tre eller fem dörrar. På motorsidan förstorade Triumphmotorn till 1,85 liter innan den ersattes med en svenskkonstruerad tvålitersmotor, den gick för övrigt att få med turbo från 1977 års modell.
När Saab 99 ersattes med Saab 90 - i princip en 99:a med bakdel från 900 sedan - 1984 hade cirka 590 000 99:or tillverkats.
Av: Robert Gustafsson
I ett garage i Uppsala håller en Harley-Davidson JD på att återuppstå. Målet är att delta i The Race of Gentlemen i Wildwood, New Jersey, USA – men det blir nog tidigast 2022.
Du som väntar på att säsongen ska dra igång med Classic Motor Marknad i Västerås väntar förgäves. Den ställs in även i år givet covid-19-situationen, men Tjolöholm Classic Motor verkar bli av. Så här ser det ut för våra övriga engagemang.
Nu startar vi 2021 - gott nytt år önskar vi på Classic Motor! Klicka på pilen för att se vår nyårsfilm. Kommentera gärna!
I Classic Motor nummer 1 har vi traditionsenligt en jultävling. Dessvärre saknas ett "a" i namnet på en av de fiktiva förarna. Rätt namn är Alister Ghimbai.
Idag, den 27 december, är det 75 år sedan serieproduktionen av VW Typ 1 startade.
Träsvarvar, lödkolvar, stafflier och ångmaskiner - här kunde man lösa eventuella fritidsproblem!
Kom in i diskussionen
Hur mycket kan man borra cylindern till en Aktiv snöskoter?
3 kommentarer
Jim Lundberg: Tack för svar!
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Motorn är utvecklad av Ricardo i samarbete med SAAB och byggd hos Triumph.