5 kommentarer
KB: Gunnar E : Jag vet inte vem av oss du frågar men jag körde på Aspen 2t men sedan jag började om att blanda själv har jag inte haft några problem. Bara för detta lägger jag inte nåt som helst ansvar...
Björn Meyer synar sex läckra miniatyrer: Saab 99, Fiat 2300 Coupé, Mini 1275 GT, Merca 190, Volvo PV och en Amazon i polisutförande.
Neos Saab 99 väger lätt som en fjäder i handen men för övrigt känns den helt rätt. Det här är en läcker modell som kan rekommenderas till alla Trollhättediggare.
Italienska linjer från Starline i form av en Fiat 2300 coupé 1961. Kvaliteten är faktiskt riktigt bra, bara några mindre missar går att upptäcka utan att ha detaljkunskap om Fiaten. Och med tanke på det låga priset (260 kronor) ser det ut som en ännu bättre affär.
Modelltillverkaren Spark ligger oftast ganska högt i pris och 615 kronor för en hundkoja känns förstås dyrt. Men 1275 GT:n av sextionio års modell känns mycket bra, med krispiga fina detaljer. Liksom Neos Saab är den väldigt lätt men vad gör väl det när den står i modellhyllan...
Minichamps Mercedes-Benz 190 är byggd i 2 208 exemplar - för ett sådant får man lägga upp ungefär fyra hundra kronor. Och det kan det vara värt: karossen är perfekt, lacken är bra och det lilla man kan se av inredningen ger också ett bra intryck. Enda nedslaget på den här modellen var bakljusen som var lite väl klumpiga och slarvigt monterade.
Här är ännu en svensk nedskalad till modell: Rob Eddies Volvo PV har helt okej karossform, möjligen smalnar huven av väl kraftigt framåt. Den största anmärkningen måste ändå bli bakrutan som inte ligger i linje med karossen. Synd. För 945 kronor blir du ägare till en klarröd, tung Hisingefavorit.
I förra numret visade vi Minichamps civila Volvo Amazon men de har även en sextiosexa i polisutförande. Utryckningsbilen, byggd i 1 440 exemplar, är faktiskt snäppet bättre än svenssonbilen. Cirkpriset ligger strax under 400 kronor.
Av: Björn Meyer
Du som väntar på att säsongen ska dra igång med Classic Motor Marknad i Västerås väntar förgäves. Den ställs in även i år givet covid-19-situationen, men Tjolöholm Classic Motor verkar bli av. Så här ser det ut för våra övriga engagemang.
Nu startar vi 2021 - gott nytt år önskar vi på Classic Motor! Klicka på pilen för att se vår nyårsfilm. Kommentera gärna!
I Classic Motor nummer 1 har vi traditionsenligt en jultävling. Dessvärre saknas ett "a" i namnet på en av de fiktiva förarna. Rätt namn är Alister Ghimbai.
Idag, den 27 december, är det 75 år sedan serieproduktionen av VW Typ 1 startade.
Träsvarvar, lödkolvar, stafflier och ångmaskiner - här kunde man lösa eventuella fritidsproblem!
En av våra allra största speedwaystjärnor, Rune "Kyparn" Sörmander, har lämnat oss.
"När fjärde ljuset brinner, vi hämtar julegran och alla barnen räknar dan före dan före dopparedan". Vi bygger dessutom pepparkaksbilar. Vi på Classic Motor önskar alla en riktigt god jul.
Kom in i diskussionen
5 kommentarer
KB: Gunnar E : Jag vet inte vem av oss du frågar men jag körde på Aspen 2t men sedan jag började om att blanda själv har jag inte haft några problem. Bara för detta lägger jag inte nåt som helst ansvar...
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.