Rikta styret

Rikta styret

Publicerad

Gamla hojar har ofta hunnit med en och annan dikeskörning. Det första som brukar bli krokigt är styret...

Styren är lite speciella. De är lätta att stuka till vid en vurpa, men ack så svåra att rikta upp. Det senare beror på två saker - dels är de gjorda av tunnväggiga rör vilket gör dem svåra att klämma fast i ett skruvstycke, dels är de förkromade och därför hala som ålar! Första gången som undertecknad skulle rikta ett tilltufsat styre höll jag på att riva hela garaget. Styret drogs fast i skruvstycket så mycket det gick utan att det skull bli platt eller repigt, men så fort man tog i för att bryta det rätt så halkade styret ur skruvstyckets backar och jag for i väg genom garaget likt en dragkampare vars rep gått av. Efter ett antal halkningar och slintningar blev det dags för lite tankeverksamhet. Hm, man skulle ha ett runt hål att stoppa in ena änden av styret i. Dessutom bör detta hål sitta rejält förankrat om man ska kunna rikta styret.

Då slog det mig att man ofta hittar borrhål i berg och stenar runt hus. Sagt och gjort - ett borrhål hittades i en bergknalle och nu kunde styret riktas i ett huj. Men nu kan man ju inte ta med sig ett berg överallt, och dessutom kan man behöva klämma fast styret så att det inte roterar vid riktningen, allt beroende på skadans art. Lösningen fick bli ett "berg" i fickformat! På bild 2 ser du lösningen på slingrande styren. Man tar två järnbitar, klämmer ihop dem och borrar ett hål mitt i skarven. Europeiska styren håller för det mesta 7/8" i diameter (22,22 millimeter), medan amerikanska styren håller 1" (25,4 millimeter). Man borrar då med en borr som har samma diameter som det styre man ska rikta. Dessa rörbackar sätter man sedan i skruvstycket och de klämmer skonsamt och effektivt runt styret. Om styret tenderar att glida i backarna är det bara att slipa ner ytorna på var sida om "rännan" så att hålet blir lite ovalt.

Men innan vi börjar klämma ska vi göra en liten komplettering. Om vi nu klämmer fast ett styre med dessa backar och börjar bryta och bända kan det bli ett veck precis där styret sticker ut ur backarna. Detta förebygger man genom att göra som på bild 3. Man slipar ur hålets ände så att det blir lite som en tratt. Det räcker med att man börjar slipa 5-10 millimeter in från kanten räknat, och att man ökar diametern längst ut med 1-2 millimeter. Tänk på att göra formen på "tratten" ungefär som formen på en trumpet - rund och mjuk i böjen. Detta behöver man bara göra i ena änden på backarna.

Nu gäller det att se var styret är krokigt och insatserna ska göras. Efter en vurpa brukar det bli fler än en böj på styret... Först lägger man styret på ett absolut plant underlag som på bild 4, med ett par släta, planparallella järnbitar under styret. Sedan mäter vi hur högt bägge ändarna på styret ligger relativt underlaget som på bild 5. Om styret är rakt på den ledden ska bägge ändarna ligga lika högt upp. Därefter kollar vi om styret ligger parallellt med järnbitarna på bägge sidor. Om styret inte är vridet ser ut som på bild 6. Bägge sidorna på styret ligger då plant mot båda järnbitarna.

Om det nu skulle vara vridet kan det se ut som på bild 7 - styret ligger inte plant mot järnbiten på ena sidan. Den uppmärksamme börjar redan nu inse att ett styre kan vara stukat på alla möjliga sätt, och vi fortsätter raskt med fler tänkbara fel. På bild 8 kontrollerar vi vinkeln på en av styrets bockar med en hederlig smygvinkel. Ett styre har ofta fyra bockar (två på varje sida om mitten) och med smygvinkeln kan vi jämföra att bockarna på höger sida av styret har samma vinkel som på vänster sida och omvänt.

När man nu antecknat (!) alla avvikelser på styret så kan man köra igång med riktandet. Vi klämmer fast styret i skruvstycket med våra nytillverkade rörbackar som på bild 9. En gummiklubba är perfekt för detta ändamål. Man kan även köra in en stång i styrets ände och använda denna som "brytjärn", men risken är då stor att styrets öppning blir uttänjd vilket kan leda till problem med gas- och växelhandtag som då kan kärva. Ett bra tips är att rita ett märke med en tuschpenna där man ska slå med klubban - det är lätt att minnas fel och slå till i fel riktning!

Efter ett eller ett par slag (bild 10) lossar man styret och kontrollmäter det på bänken igen. Vid riktiga hårda vurpor kan det till och med vara veck på styret. Dessa är mycket svåra att få bort, men genom att klämma styret över vecket med rörbackarna kan man reducera skadan rejält utan att skada ytorna för mycket. Bucklor i styret kan vara svåra att slå ut, men med ett dorn som passar exakt i styret kan man ofta tränga ut bucklorna som på bild 11. Dornets ände slipar man rund eller konisk så att den kilas in under bucklan. Detta är en bra metod när det gäller buckliga avgaskrökar så länge skadan är på den raka delen. Sedan får man tyvärr acceptera att det sällan går att få skador på kromade detaljer osynliga. Den blanka ytan avslöjar felaktigheter på 1/100 dels millimeter, men med dessa rörbackar och en gummiklubba kan man ändå åstadkomma underverk!

Av: Jim Lundberg

Bild 1. Hoppsan. Det är visst dags att rikta styret.

Bild 2. Styren är hala som ålar och blir lätt ovala när man klämmer fast dem – om man inte har ett par skräddarsydda rörbackar, förstås.

Bild 3. För att undvika att backarnas kant ska skära in i styret så fasar vi dem i ena änden. Formen ska vara som en mjuk tratt.

Bild 4. Dags för diagnos. Vi lägger styret på en plan arbetsbänk med ett par släta och jämnstora järnbitar under.

Bild 5. Vi mäter höjden på ändarna relativt underlaget. Ett oskadat styre är symmetriskt, alltså likadant i bägge ändar. Anteckna alla avvikelser!

Bild 6. Ett styre kan även vara vridet. Om det ligger plant mot bägge järnbitarna är det okej …

Bild 7. … men om det ser ut så här på ena sidan är styret vridet. Anteckna åt vilket håll.

Bild 8. Givetvis måste även vinkeln på alla böjar kontrolleras. Vi tog en smygvinkel till hjälp, men man kan även klippa till en pappmall. Anteckna var och vart det bär.

Bild 9. Där satt den! ("som i ett skruvstycke") Backarna klämmer hårt men skonsamt om styret. Om styret ändå skulle glida i backarna kan man lägga på en klick ventilslippasta mellan styre och backar, men då kan den kromade ytan bli matt.

Bild 10. Nu kommer alla anteckningar till användning. Slå några slag med gummiklubban, men glöm inte att lägga styret på bänken och kontrollmäta med jämna mellanrum. Ibland slår man för mycket, ibland åt fel håll.

Bild 11. Även bucklor går att rikta. Man tar ett dorn med god passning i styret och knackar in detta förbi bucklan. Dornets ände måste dock vara rundad eller konisk. Lite olja minskar friktionen.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

En röd kväll vid Ulva kvarn

1 kommentar

Jim Lundberg: Najs! Och färgbilder! :P

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842