Morris 10 CWT: Tillbaka!

Morris 10 CWT: Tillbaka!

Publicerad

Den gamla Morrisen från 1947 har levt ett stenhårt liv. Men nu är det andra bullar! På gamla dar varvar den finåkning med båtbyggeri.

Efter två år i England inregistrerades Morrisen i Sverige 1949 som bagarbil i Sundsvall.

Det var Haga Bageri & Konditori som hade behov av en liten, lagom stor skåpbil att köra ut bröd till stadens kunder. Det fanns två modeller att välja på, antingen modell 10 CWT eller den mindre 5 CWT. Bageriet valde den större för sin verksamhet. Fram till 1954 då Bilbolaget blev ägare till den lilla Morrisen kämpade den på i Sundsvallsbackarna för att få ut sitt färska bröd till brödbutikerna.

År 1957 var det dags för ägarbyte igen, då hamnade den allt mer slitna skåpbilen hos Schöns bilskrot. Ett riskabelt liv, men dödsstöten för den slitna engelsmannen kom när en stenhuggerifirma tog över den. Fullproppad med sten dagarna i ända fick den mycket stryk.

Den hade nu klarat av en bilskrot och alldeles för tunga stenar som last och som tack lämnandes den gamla skåpbilen på 1970-talet för att självdö. En slutlig utplåning väntade. Men engelsmannen ville annat och uthärdade vinter efter vinter utomhus, förvisso efterhand allt svagare. Men aldrig helt död, det fanns livstecken. Plötsligt uppenbarade sig åter en Sundsvallsbo, Mats Meiton, och trädde in som en räddare av den arma Morrisen.

Han hade tagit över den som en betalning för ett jobb han utfört. Skåpbilen var då i ett uselt skick och en kostsam renovering tog sin början av Mats. Rost reparerades, motorn fick nya kolvar och övriga nya slitdelar kom på plats. Ramen lyftets och blästrades. Delar skickades efter från England. Bromsarna fixades, nya däck införskaffades och så vidare.

Men så en dag tog Mats Meitons renoveringslust slut och den halvfärdiga bilen hamnade på annons.

Och det var så Björn Pettersson hittade den för ett antal år sedan. Den gamla skåpbilen kördes hem på en trailer efter köpet i Sundsvall. Och nog hamnade den i rätta händer alltid. Björn är nämligen båtbyggare och har stor vana vid träarbete, vilket kom väl till pass. Träarbetet var i stort sett det enda som återstod för att få den gamla bagarbilen att rulla igen.

Ruttet trä ersattes med ask och ek som linoljebehandlades innan stommen åter plåtkläddes. Ett tidskrävande arbete som måste göras och i Björns bekantskapskrets fanns en gammal billackerare vilket kom väl till pass.

Björn har hela tiden fört loggbok över allt arbete på Morrisen som han utfört och han kan läsa högt för dem som vill lyssna. Det är som en lång sjukjournal över någon som glädjande nog har blivit helt friskskriven igen.

Nu när hälsan har återvänt hjälper Morrisen Björn med varvssysslor. Gamla tunga marinmotorer, bronspropellrar och trävirke trängs i lastskåpet på väg till båtkunder.

- Titta här, det är inte alla som har blanka trägolv i sin bil, säger Björn Pettersson och ler nöjt.

Av: Gunnar Flodén

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur fungerar kopplingen på en Ciao?

1 kommentar

glecas: Äntligen! Det där med huggande och släpande hade jag ingen aning om. Nu känner man sig klokare! Tack!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842