Byt tändstiftsgängan

Byt tändstiftsgängan

Publicerad

Tändstiftsgängor går ofta sönder. Dels är de skurna i aluminium, dels så är de fingängor - ingen lyckad kombination. Men varför inte testa med andra metaller?

När en gänga går sönder brukar man ofta ersätta den med en gängspiral av rostfritt stål. Helicoil och Recoil är nog de mest kända fabrikaten. Vi har två identiska topplock med M18-gänga i tändstiftshålet som ska repareras, fast vi tänkte prova andra metoder än spiraler. Vi börjar med att prova en stålinsats från Biltema. Här handlar det inte om en spiral, utan en insatshylsa av stål med både ut- och invändiga gängor. Här saknades tyvärr riktiga instruktioner om arbetsförfarandet. Den medföljande gängtappen som syns på bild 1 är rejält fasad och ger intrycket av att man ska kunna börja direkt i det skadade tändstiftshålet. Tappen har ett sextkantsgrepp som passar till tändstiftsnyckeln till ett M18-stift. Efter en del försök kunde vi dock konstatera att det inte var så lätt.

Tappen vinglade och tippade i tändstiftshålet som nu började bli oroväckande koniskt i överkant. Vi mätte tappens kärndiameter (tappens minsta diameter i gängbotten) med ett skjutmått och borrade upp det sargade hålet efter detta mått. Nu gick det bättre och tappens gängor fick grepp i godset och började skära en gänga. Det faktum att man har en tändstiftsnyckel som "tappsvängjärn" gör arbetet lite vingligt och därför är det extra viktigt att tappen börjar skära direkt i godset. Vår tapp var tyvärr inte så vass som den borde vara och det gällde att trycka den hårt ner i hålet för att den skulle göra sitt jobb. Dessutom smorde vi ordentligt med skärolja för att underlätta skärandet. Nu får man inte vad som helst för 79:90, men lite vassare kunde den gott vara. Nåväl, hålet blev gängat och gängorna såg bra ut.

Nästa steg blev att gänga in en av de medföljande stålinsatserna i hålet. Det följer med fyra insatser i olika längder (11, 13, 16 & 21 mm). Vi valde ut en som efter igängning stack ut ett par millimeter i förbränningsrummet. Det är nämligen så här att ett topplock av aluminium utvidgar sig mer än stålinsatsen, och om man inte vill få med sig insatsen upp med tändstiftet varje gång detta lossas (irriterande!) måste insatsen låsas i topplocket. Vi tog därför en körnare och slog ett antal körnslag inne i förbränningsrummet. Dessa slag riktades inifrån och ut mot den lilla kant som sticker in förbränningsrummet så att den viks ut och hindrar insatsen från att kunna rotera (bild 3).

Efter monteringen av insatsen är den faktiskt svår att upptäcka. På bild 4 syns den knappt trots att inget tändstift sitter monterat. Nu har vi stålgängor i topplocket och det ska mycket till innan dessa gängor ger upp! På det andra topplocket blev reparationen lite mer hantverksmässig. Vi tillverkade en egen insats av brons (mässing går också bra) och passade då på att byta dimension på tändstift från M18 till det mer vanliga M14. Första steget blev att svarva till en bit brons där vi gängade upp den invändigt till M14 x 1,25 - den vanligaste tändstiftsgängan (bild 5). Dessutom valde vi att göra insatsen för den långa gängan (19 mm) på tändstiftet för att garantera att stiftets elektroder hamnar inne i förbränningsrummet och inte inne i tändstiftshålet! Detta kan göra stor skillnad på motorns effekt.

Sedan skulle vi ha en utvändig gänga också. Valet föll på en standardgänga, i alla fall i tumvärlden, 7/8" UNC som håller en ytterdiameter (gängtopparna) på cirka 22 millimeter. Samma dimension, fast med fingänga (UNF), skulle även fungerat bra. Nästa steg i svarven blev därför att skära till en UNC-gänga vilken har stigningen 9 gängor per tum (bild 6). När gängan började bli klar testade vi med att skruva på topplocket direkt i svarven och justerad gängan tills det passade med ganska tajt passning. Därefter kapade vi av vår insats från bronsämnet i svarvchucken och den var klar för montering (bild 7).

Vi borrade ur det sargade tändstiftshålet till rätt dimension - 19,25 millimeter vid 7/8" UNC, och drog i vår gängtapp. Vi har inget tappsvängjärn som klarar en så pass grov gängtapp, och att dra runt en gängtapp med en skiftnyckel resulterar oftast i sneda hål och sargade gängor. Men om man använder två skiftnycklar går det galant! Kraften blir jämnt fördelad och det blir mycket lättare att hålla tappen rak under arbetet. Ett hopfällbart svängjärn, liksom. Då var det dags att gänga i vår nysvarvade insats i hålet. Det finns en avgörande skillnad mellan gängspiraler och insatshylsor och det är att spiralen följer med hålets diameter när detta utvidgas av värmen och sitter därför fast.

En insatshylsa kan inte fjädra med på samma sätt och sitter då lösare och lösare ju varmare topplocket blir. Värst blir det med insatser av stål som inte på långa vägar hänger med aluminium i utvidgning. Något bättre blir det med insatser av brons eller mässing som utvidgar sig mer än stål. Fast oavsett om man väljer stål eller brons så måste insatsen låsas om den inte ska följa med tändstiftet ut. Loctite och liknande produkter är verkningslösa i den höga värme som råder runt ett tändstift och de förvandlas snart till sot. Däremot kan man prova med pannkitt eller monteringspasta för avgassystem i gängorna, fast då som tätning.Vi valde att stifta fast vår bronsinsats. Vi skruvade i ett tändstift och drog med en tändstiftsnyckel åt detta och därmed insatsen. Med stiftet på plats borrade vi sedan ett 2,5 millimeters hål i insatsens krage, genom denna och fortsatte cirka 5 millimeter ner i aluminiumgodset.

Nästa steg blev att kapa ett stålstift med samma diameter som hålet så att stiftet blev något kortare än hålets totala djup. Stiftet knackades ner i hålet och avslutningsvis tog vi en körnare och satte dess spets mot stiftets ände. Ett par slag med hammaren fick stiftets ände att vidga sig av körnarens spets och nu sitter det garanterat fast i sitt hål (bild 9). Nu kan inte insatsen gänga ur sig, men tvivlar man på att stiftet ska hålla kan man sätta i ett eller två stift till, jämnt fördelade runt kragen. På bild 10 ser vi hur det ser ut i förbränningsrummet. Tändstiftets gängade del ligger i liv med godset och stiftets elektroder sticker i så pass långt att de effektivt kan tända gasblandningen. Dessutom blir det nu lättare att hitta tändstift - M18-stift växer inte på träd längre!

Av: Jim Lundberg

Bild 1. Denna reparationssats för M18-gänga hittade vi på Biltema. Artikelnumret är 18-145. (för M14-gänga: 18-144).

Bild 2. Gängtappen som ingick i satsen var relativt slö och sexkantsfästet gjorde arbete vingligt. Dessutom var vi tvungna att borra upp hålet för att tappen skulle börja skära.

Bild 3. Efter monteringen av stålinsatsen låste vi den genom att körna ut kanten i förbränningsrummet på sex ställen.

Bild 4. Insatsen på plats! Reparationen är nästan osynlig. Däremot kan man skymta körnslagen vi gjorde i botten av insatsen.

Bild 5. Nästa topplock ska få en hemmagjord bronsinsats. Dessutom gängar vi denna med den vanligare M14-gängan så blir det lättare att hitta tändstift. Redan på femtiotalet fanns det adapterhylsor att köpa som minskade gängan från M18 till M14 om man så ville.

Bild 6. Sedan skär vi den yttre gänga som även ska vara i tändstiftshålet – 7/8" UNC. Denna dimension var lagom på vårat topplock.

Bild 7. Våran hemmasvarvade bronsinsats är klar för montering. Vi gjorde kragen något tjockare för att få dit ett tändstift med långa gängan (19 mm). Skulle vi valt ett kort stift (12 mm) skulle kragen bli för tunn om stiftet ska hamna rätt i förbränningsrummet.

Bild 8. Ett hopfällbart svängjärn! Dra aldrig runt en tapp med en ensam skiftnyckel. Med två slipper man brytningar och vingel.

Bild 9. Insatsen måste låsas och här fungerar inte vanlig gänglåsning med lim. Vi stiftade fast insatsen och låste stiftet genom att vidga dess ände med en körnare.

Bild 10. Ordningen återställd. Topplocket har fått en ny stark gänga och tändstiftets elektroder sitter där de ska!

On
Off

9 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

1 kommentar

Gurra: Det här blir bra till vår 945:a som vi inte kan hitta strömläckan på. Jordkabeln från brytaren till minuspol på batteriet ser väldigt klen ut. Nu kanske jag avslöjar brister i min kunskap men behöver...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842