Full fart på ”mossen”

Full fart på ”mossen”

Publicerad

Sveriges snabbaste mosse lockade 160 bilar när Historiska Racingcupen drog i gång årets säsong.

En av de klasser som har ökat mest i popularitet är 1000cc cupen, och i helgen kom det 18 bilar till start.

Fjolårets RHK-mästare, Tommy Jagerwall i en Cooper, tog pole men Anders Jensen, Saab, var snabbast iväg i starten. De låg sida vid sida på rakan och i inbromsningen gick Jagerwall upp i ledningen.

Nils-Olov Jonsson låg på tredje plats och på andra varvet tog han i lite för mycket i sista kurvan. Bilen gick upp på två hjul. Jonsson fick ned bilen på hjulen, men fick en kraftig retursladd och bilen hamnade på taket. Jonsson själv klarade sig oskadd. -När jag började bygga så såg den ungefär ut som nu för då hade några ungar hoppat på taket på den, kommenterade Jonsson.

Racet startades om och nu var det Stefan Runius som tog ledningen i början av racet, men Jagerwall övertog snart ledningen och vann racet före Runius och Krister Wigren. I det andra racet vann Jagerwall återigen.

Classic Formula kallar sig de som kör nyare formelbilar och med nyare pratar vi om dem som är tillverkade efter 1965. I det snabbaste heatet hittar vi gamla F3:or, Formel Opel Lotus och Formel Ford 2000 i första hand.

Lennart Pihlqvist tog pole med sin Ralt F3 före John Fredriksen i en Opel Lotus och Lars Clasen i en Reynard Formel Ford 2000. I racet fick Pihlqvist problem med misständningar och Fredriksen tog hand om ledningen. Han uppvaktades av RHK´s ordförande Pelle Svensson i en Ralt F3, men Fredriksen var lite vassare på rakorna och vann racet före Svensson och Ole Vejlund.

Svensson satte snabbaste varvtid och fick därmed starta först i andra racet. Detta förvaltade han väl då han ledde från start till mål.

Det kördes ytterligare åtta dubbelheat under helgen för de andra historiska klasserna samt Ginetta G20 Cup och den nya klassen Swedish GT.

Av: Robert Gustavsson Foto: Racefoto samt Bo Lindman

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Är denna Zündapp en moped eller en motorcykel?

9 kommentarer

Michael B: Min otrimmade moped är inte snabb men jag är alltid först i kön.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842