Ronnies BMW och fem andra modeller

Ronnies BMW och fem andra modeller

Publicerad

Kanske har den lite misslyckade framlyktor men sen är det rätt hela vägen på den här Ford Escorten, som har John Davenport och Ove ¿Påven¿ Anderssons San Remobil som förebild. 1968 körde de, med rätt stuk, extraljus och grova stänklappar. En dryg femhundring och bilen blir din.

En racingstukad Opel Commodore som teamet Kauhsen/Frölich körde i 24-timmars på Spa 1970 finns i 2 064 exemplar hos Minichamps. Dekalfest! Enda missen på den i övrigt otroligt fräna bilen är ett blinkersglas som hamnat på sniskan. Cirkapris: 525 kronor.

Minichamps har sedan tidigare haft Volvo Amazon i sortimentet men det har varit lite si och så med utrustning jämfört med årsmodell. Den här femtionian känns rätt, med korrekt grill, navkapslar, bakre luckhandtag med mera. Mycket fin. För en av de 2 016 byggda får du betala drygt 400 kronor.

Lilla Autobianchi A112 har krympts i Minichamps regi, och de har gjort det bra med viss tveksamhet för fronten, som känns lite för platt. Vår bil hade ett skadat däck men den riktiga invändningen är de bisarrt klunsiga vindrutetorkarna. Ungefär 400 kronor får du ge för ett av de 1 008 byggda exemplaren.

För några år sedan stod de här gamla jobbarbilarna som spön i backen, men var är de nu? Minichamps modell av Volkswagens pickup är helrätt, extra roligt med lite jobbarutrustning också. 744 ex finns, och de går på cirka 400 kronor.

Om man går upp till skala 1:18 istället för 1:43 blir detaljrikedomen genast mycket större: vilket Minichamps bevisar på en modell av Ronnie Petersons BMW 320i ¿ som han körde i Tyskland 1977. Huv och baklucka går att lyfta av och dörrarna går att öppna. Mums! Men priset blir också lite större: nära tusenlappen får du räkna med att ge för banbilen.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Filad cylinder på Sachs 150 cc

11 kommentarer

Åke: Bengt, var hittar man ett sådant ställbart munstycke? Vet du var man hittar framdrev också? jag kör för övrig på alkylat bensin 4%.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842