Hur mycket kan man borra cylindern till en Aktiv snöskoter?
3 kommentarer
Jim Lundberg: Tack för svar!
Kanske har den lite misslyckade framlyktor men sen är det rätt hela vägen på den här Ford Escorten, som har John Davenport och Ove ¿Påven¿ Anderssons San Remobil som förebild. 1968 körde de, med rätt stuk, extraljus och grova stänklappar. En dryg femhundring och bilen blir din.
En racingstukad Opel Commodore som teamet Kauhsen/Frölich körde i 24-timmars på Spa 1970 finns i 2 064 exemplar hos Minichamps. Dekalfest! Enda missen på den i övrigt otroligt fräna bilen är ett blinkersglas som hamnat på sniskan. Cirkapris: 525 kronor.
Minichamps har sedan tidigare haft Volvo Amazon i sortimentet men det har varit lite si och så med utrustning jämfört med årsmodell. Den här femtionian känns rätt, med korrekt grill, navkapslar, bakre luckhandtag med mera. Mycket fin. För en av de 2 016 byggda får du betala drygt 400 kronor.
Lilla Autobianchi A112 har krympts i Minichamps regi, och de har gjort det bra med viss tveksamhet för fronten, som känns lite för platt. Vår bil hade ett skadat däck men den riktiga invändningen är de bisarrt klunsiga vindrutetorkarna. Ungefär 400 kronor får du ge för ett av de 1 008 byggda exemplaren.
För några år sedan stod de här gamla jobbarbilarna som spön i backen, men var är de nu? Minichamps modell av Volkswagens pickup är helrätt, extra roligt med lite jobbarutrustning också. 744 ex finns, och de går på cirka 400 kronor.
Om man går upp till skala 1:18 istället för 1:43 blir detaljrikedomen genast mycket större: vilket Minichamps bevisar på en modell av Ronnie Petersons BMW 320i ¿ som han körde i Tyskland 1977. Huv och baklucka går att lyfta av och dörrarna går att öppna. Mums! Men priset blir också lite större: nära tusenlappen får du räkna med att ge för banbilen.
I ett garage i Uppsala håller en Harley-Davidson JD på att återuppstå. Målet är att delta i The Race of Gentlemen i Wildwood, New Jersey, USA – men det blir nog tidigast 2022.
Du som väntar på att säsongen ska dra igång med Classic Motor Marknad i Västerås väntar förgäves. Den ställs in även i år givet covid-19-situationen, men Tjolöholm Classic Motor verkar bli av. Så här ser det ut för våra övriga engagemang.
Nu startar vi 2021 - gott nytt år önskar vi på Classic Motor! Klicka på pilen för att se vår nyårsfilm. Kommentera gärna!
I Classic Motor nummer 1 har vi traditionsenligt en jultävling. Dessvärre saknas ett "a" i namnet på en av de fiktiva förarna. Rätt namn är Alister Ghimbai.
Idag, den 27 december, är det 75 år sedan serieproduktionen av VW Typ 1 startade.
Träsvarvar, lödkolvar, stafflier och ångmaskiner - här kunde man lösa eventuella fritidsproblem!
En av våra allra största speedwaystjärnor, Rune "Kyparn" Sörmander, har lämnat oss.
Kom in i diskussionen
Hur mycket kan man borra cylindern till en Aktiv snöskoter?
3 kommentarer
Jim Lundberg: Tack för svar!
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.