Stereo 8 fyller 45

Stereo 8 fyller 45

Publicerad

Kommer någon ihåg de gamla Stereo 8 spelarna? Det är 45 år sedan den först gick att köpa som tillbehör i en bil.

Mannen bakom Stereo 8 var Bill Lear, han som ägde flygplanstillverkaren Lear Jet. Bill ledde ett samarbete mellan Ampex, Ford, GM, Motorola och RCA vilket ledde till att Stereo 8 blev verklighet 1964. Stereo 8 har, precis som namnet antyder, åtta ljudkanaler, vilket ger fyra stereospår. Magnetbandet ligger i en kassett och går i en oändlig slinga.

1965 var Ford först ut att erbjuda sina kunder fabriksinstallerade Stereo 8 i vissa av sina 1966:or. Banden gick till en början bara att köpa hos Fords återförsäljare.

Fords satsning på Stereo 8 gjorde att liknande koncept snabbt försvann från marknaden.

Fast i Europa fick Stereo 8 inte samma genomslagskraft som i USA och det skulle dröja ytterligare ett tiotal år innan kassettbandspelare blev vanligt i bilar, fast då med i Philips format med kompaktkassett.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tvätta klädsel

1 kommentar

Per L: Jag har flera gånger med bra resultat sprayat (mycket flödigt med blomspruta, nästan dränkt in) bilklädslar med såpvatten. Efter 10-30 minuter har jag sugit upp så mycket såpvatten som går med en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842