Löd vajernipplarna säkert

Löd vajernipplarna säkert

Publicerad

Vajrarna på en tvåhjuling är faktiskt en ren säkerhetsdetalj. Visst, att chokevajern går av går väl an - men en bromsvajer får bara inte brista!

En vanlig anledning till vajerbrott är att vajernippeln lossnat från vajern, inte att själva vajern gått av. När själva vajern går av så sker det oftast nära en nippel vilket beror på att nippeln inte vrider sig som den ska i handtaget eller i armen vid motorn/hjulet. Då böjs vajern istället intill nippeln och brister sedan av utmattning. Sensmoral - smörj dina vajernipplar då och då!

Men vi börjar med att tillverka en vajernippel. Dessa finns i en rad olika utföranden, men den gemensamma nämnaren är att de alla är tillverkade i mässing. Detta är en klar fördel när det gäller lödda nipplar då lödtenn hellre än gärna fäster på mässing.

Mässingsämnen kan man hitta hos olika metallvaruhandlare, men om man ser sig lite om kan man hitta mässingsstänger på betydligt närmare håll. Ett ställe är - trefashandskar! I dessa kontakter sitter det fem mässingsstift, där det grövre jordstiftet är särskilt intressant. 32- och 63-ampereskontakter har riktigt grova stift - titta i din skrotlåda.

Vi tänkte börja med att visa hur man enkelt kan tillverka en så kallad gaffelnippel, det vill säga en uppskuren nippel där man hakar fast en mindre, oftast lödd, nippel. Dessa nipplar har en liten kant i ena änden för att inte glida igenom handtaget. Har man en svarv hemma är nippeltillverkningen inget som helst problem, men vi tänkte visa att det går nästan lika bra med en borrmaskin!

På bild 4 har vi satt upp en bit mässingsstång i borrmaskinens chuck. Vår nippel ska ju ha en kant och då väljer vi ett mässingsämne som har samma diameter som kanten har och så svarv¿ förlåt, filar vi ner ämnet till rätt dimension. I detta fall blir det 8 millimeter.

När man filar på detta vis ska man ha relativt högt varvtal på borrmaskinen och samtidigt se till att hela tiden hålla filen i rörelse. Stannar man upp med filen så täpps den bara igen med filspån där den ligger mot ämnet. Se även till att välja en fil som har en slät sidokant så du inte filar sönder chucken eftersom man tar stöd mot den under arbetet.

När man filat ner ämnet till rätt mått (8 mm) tar man ur det ur chucken och kapar av det strax ovanför det nerfilade området så att man får en kant med större diameter. Sedan borrar man ett 4 mm hål tvärs igenom nippeln och därefter byter man till en 6 mm borr och borrar en gäng till i samma hål, men nu bara halvvägs igenom. Avslutningsvis tar man en bågfil och sågar upp det spår som skall gå ända ner till hålet. Den färdiga nippeln syns till höger på bild 5 och tog cirka fem minuter att färdigställa.

Som vi nämnde inledningsvis så är det vanligt att nippeln lossnar från sin vajer och därför ska vi knyta ihop säcken och titta på hur man löder en vajernippel så att den sitter kvar. En vanlig missuppfattning är att det är lödtennet som håller fast vajern i nippeln. Fel! Lödtenn är så mjukt att det inte håller för den belastningen som uppstår.

Någon kanske tycker att man bör hårdlöda vajern, men då blir temperaturen så hög att vajern löper ur och tappar sin styrka. Vad göra? Jo, det är lödtenn som gäller! Det smälter vid låga 200 grader vilket inte skadar vajern på något sätt. Men en slät vajer halkar snart ur tennets grepp. Tricket är att man stukar till vajeränden. Med en tång tar man och viker ut alla kardelerna (trådarna) i minst 90 graders vinkel som på bild 6. Glöm inte att trä på nippeln först ¿

När man är klar ska vajeränden se ut som ett skatbo, eller kvast om man föredrar det (bild 7). Det är nämligen dessa krokar och bockar som gör så att vajern inte kan slinka ut genom nippelns hål. Lödtennets uppgift är att fixera "skatboet" så att det håller formen.

Nästa steg blir att avfetta vajeränden - minsta oljedroppe kan förstöra lödningen. Doppa änden upprepade gånger i thinner eller aceton och blås av den mellan varje dopp med tryckluft. Dra sedan in änden i nippeln som på bild 8. Själva lödningen kan göras med en lödkolv på minst 75 watt eller med en varmluftspistol. Det går att använda en gasolbrännare, men då gäller det att bara snudda med lågan mot nippeln. Blir nippeln och vajern för heta får de snart ett sot- och oxidlager som stöter bort lödtennet.

Lödtenn kommer i två varianter - ett för elektronikbruk och ett för universalbruk. Elektroniktennet har ett relativt klent flussmedel och kan behöva hjälp av särskild lödpasta (externt flussmedel) för att få rent ytorna så tennet fäster ordentligt. Dessa lödtenn brukar heta "Radiolot" och liknande och ligger ofta upprullade på orangea plastspolar. Universaltennet har ett aggressivare flussmedel som lämpar sig bra för vajerlödning. Detta tenn brukar finnas på blå plastspolar.

Nu värmer man upp nippeln med lödkolven (bild 9). Oavsett vilken typ av lödtenn man använder kan det vara på plats att pilla ner en liten klick med lödpasta i nippelns hål. För ner lödtennets ände i hålet och se till att det smälter och flyter ut ordentligt.

En lyckad lödning kännetecknas av att tennet fyller alla håligheter och att det får en blank yta när det stelnat som på bild 10. Ett annat "kvitto" på att tennet fäst överallt är att det har trängt ut på nippelns andra sida som på bild 11. Värm lite till om det inte trängt ut vid första lödningen.

 

Kort om vajerlödning:

1. Böj ut kardelerna ordentligt i änden.

2. Rengör omsorgsfullt.

3. Använd ett lödtenn med ett effektivt flussmedel.

4. Värm tills det tränger ut lödtenn i andra änden av nippeln.

Av: Jim Lundberg

Bild 1: Handsken är kastad – förhoppningsvis! Men vänta nu – skulle inte det här handla om vajernipplar? Jo, det gör det, för i en trefashandske finns det …

Bild 2: … lämpliga mässningsämnen till vajernipplar! Kolla skrotlådan.

Bild 3: Vissa nipplar är helt cylindriska och då kan man bara kapa av en bit av rätt diameter.

Bild 4: Visst är det bra med en svarv, men mycket går att göra i en borrmaskin. Här ska vi tillverka en nippel med en liten skalle och filar då ner ett tjockare ämne till rätt mått.

Bild 5: Golvad av en nykomling! Den gamla originalnippeln har fått konkurrens av vår nytillverkade nippel. Som det förövrigt tog drygt fem minuter att tillverka.

Bild 6: För att vajern ska sitta säkert efter lödningen tar man en tång …

Bild 7: … och viker ut de yttersta kardelerna till ett litet "skatbo". Tennets uppgift är sedan att fixera kardelerna i detta tillstånd så att vajern inte kan glida ut genom sitt hål.

Bild 8: Efter noggrann rengöring drar man ner änden i nippelns hål.

Bild 9: Värm nippeln – inte lödtennet! Använd gärna lödpasta som komplement till flusset i lödtennet.

Bild 10: En lyckad tennlödning kännetecknas av att tennet flutit ut ordentligt samt att ytan är blank när det stelnat.

Bild 11: Beviset på att man lyckats – tennet har trängt ut på andra sidan. Nu kan du gasa och bromsa säkert!

On
Off

10 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Filad cylinder på Sachs 150 cc

14 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Jim: Mailar över bild på ställbart munstycke jämfört med ett fast dito # 68 till SM 150 förgasare, har provmonterat passar utmärkt. Det finns flera hål runt om munstycket som ej syns i...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842