Hemvävt i Futurlinern

Hemvävt i Futurlinern

Publicerad

Inget lämnas åt slumpen på Futurliner nummer 8. Just nu väntar det speciella tyget till inredningen på att vävas upp.

Trots att det inte är så mycket inredning i Futurlinern, åtminstone i jämförelse med dess storlek, läggs det mycket arbete på att få den helt korrekt. I princip består inredningen bara av förarstolen, en enkel passagerarsoffa och beklädnaden på väggar och tak. Själva arbetet att klä om inredningen är enkel för en van biltapetserare, men att få tag i rätt material är svårare.

-Vi fick prover på tyget till sittytorna från de som renoverar Futurliner nummer 10 i USA, men det stämde inte, säger Anders Björklund som driver Svenska Inredningssadelmakeriet i Mockfjärd.

Eftersom många delar kommer från GM:s ordinarie sortiment så trodde Anders att det skulle bli en lätt match att hitta ett passande tyg. Men tyget, som är i helsyntet och som har en nästan plastliknande yta, gick inte att finna. Återstår alltså att ta fram nytt tyg.

-Genom Dalarnas Hemslöjdsförbund kom vi i kontakt med Ulla Berglund Brasch som gjorde ett vävschema åt oss och även vävde upp en provbit. Det stämmer exakt både i stuktur och i mönstret. Vi ska göra en justering av kulören så att även den stämmer och sedan är det dags att leta rätt på någon som kan väva upp några meter till Futurlinern.

Vinylen, som resten av inredningen består av, var i två olika kulörer, och det var tämligen enkelt att skaffa fram passande vinyl.

-Den gröna var i exakt rätt kulör från början, medan jag fick färga om den gula vinylen en aning. Just nu håller plåt- och trädetaljerna till inredningen på att renoveras och de planeras att vara klara samtidigt som tyget, och då kan jag sätta fart med arbetet, säger Anders Björklund.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Är linolja bra?

5 kommentarer

Michael B: Kallpressad linolja penslar jag på all rost under bilen. Den tränger bäst in i rosten men torkar långsamt. Träskivan på släpvagnen penslar jag med kokt linolja den torkar snabbare och det blir som en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842