60 år sedan Volvos takgök

60 år sedan Volvos takgök

Publicerad

På hösten 1950 presenterades Volvo PV 444 B, med den så kallade takgöken.

Takgöken var en ny typ av körriktningsvisare som ersatte de tidigare pilarna. Nyheten kallades för Fixlight och hade utvecklats av Walter Bengtsson som drev företaget Fixfabrikerna i Majorna i Göteborg.

Redan 1947 hade Bengtsson fått patent på sin Fixlight och senare övertygade han Assar Gabrielsson om dess förträfflighet. Fixlight hade formen av ett T med en bakåtböjd fot. Den tvärgående delen innehöll tre lampor. En i mitten som gav ett fast blågrönt sken framåt och bakåt. På var sida om denna fanns en blinkande orange lampa. Lampan i mitten skulle göra det lättare att avgöra om bilen var på väg att svänga åt höger eller vänster.

Snabbt fick Fixlight ett antal smeknamn, varav "takgöken" blev det vanligaste, men efter bara två års produktion ersattes den av mer traditionella sidomonterade blinkers.

Att takgöken fick stryka på foten berodde bland annat på att den inte gick att kombinera med takräcke och att de flesta marknader utanför Sverige inte tillät den. Inför nyåret 1953 blev den inte längre tillåten på nya bilar i Sverige. Det var också svårt att avgöra åt vilket håll man blinkade då det blågröna ljuset ute var särskilt effektivt.

De återstående husen till takgökarna lär ha köpts upp av en driftig person och använde dem som handtag till de trädgårdsredskap som han tillverkade. Fast den historien har vi inte kunnat få belägg för.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Röd kulör till Mustang Cross

1 kommentar

Rolle: Hej! Om du har ett färgprov så kan du gå till en billackerare så "skjuter" han färgen med ett instrument som tar fram färgkoden ;-) //Rolle

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842