Futurliner: Kylare på gång

Publicerad

Både värme och kylare är på gång till Futurliner nummer 8.

Kylaren är en nog så viktig detalj i ett fordon och inte minst i en bjässe som en Futurliner. Trots att den stått fylld med sörjigt vatten i åratal höll den fortfarande tätt när Anders Brändström på Umeå Maskinkylare tog sig an den.

Men eftersom det handlar om en renovering så togs hela kylpaketet isär, plåtdetaljerna riktades och blästrades samt fick ett nytt element.

Därefter löds hela paketet ihop och alla småskador tennas innan allt lackerades i en sidenmatt kulör.

– Egentligen är det en vanlig lastbilskylare så arbetet har inte varit speciellt svårt, fast det är kul att göra kylare till lite annorlunda fordon, förklarar Anders.

Resten av kylsystemet, som består av värmeelementet till kupén och kyldelen till luftkonditioneringen.

– Det är ren koppar rakt igenom vilket gör att det är oerhört hållbart. Cellpaketet visade sig vara helt friskt när vi hade provtryckt och glasblästrat värmeelementet. För några år sedan renoverade jag värmeelement till några av försvarets ryska stridsvagnar och de här påminde om dessa, så Futurlinern har värme i klass med en rysk stridsvagn vilket gör att man inte behöver frysa om man till äventyrs vill köra med den på vintern.

Foto: Ulf Forsberg

Anders Brändström värmer plåtarna på kylpaketet…

Anders Brändström värmer plåtarna på kylpaketet…

…och sedan lossnar de nästan av sig själva.

…och sedan lossnar de nästan av sig själva.

Kylaren till Futurliner nummer 8 var inte helt slut, men som synes skadar inte en renovering.

Kylaren till Futurliner nummer 8 var inte helt slut, men som synes skadar inte en renovering.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Är linolja bra?

5 kommentarer

Michael B: Kallpressad linolja penslar jag på all rost under bilen. Den tränger bäst in i rosten men torkar långsamt. Träskivan på släpvagnen penslar jag med kokt linolja den torkar snabbare och det blir som en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842