Futurliner: Sesam öppna dig…

Futurliner: Sesam öppna dig…

Publicerad

Nej, än är det för tidigt att säga de magiska orden, men sidodörrarna är på gång. Futurliner nummer 8 är åter på plats hos Metal Madness i Sikeå och i händerna på Emil Fahlgren.

Närmast på tur står de stora sidodörrarna, eller rättare sagt luckorna. De är fyra till antalet, två på varje sida, och öppnas uppåt respektive neråt.

Dörrarna öppnas med hjälp av en elmotor som driver en lång axel under Futurlinern. Den slutar i en korsväxel som i sin tur roterar en lång trapetsgänga som skruvar upp luckorna.

-Det första vi ska göra är att hitta exakt rätt placering på mekanismen, förklarar Emil.

När platsen är utmärkt ska en hattprofil tillverkas och monteras så att man har något att utgå ifrån under resten av bygget.

-Nästa steg blir att få gångjärnen och låsmekanismen på plats.

Först därefter påbörjas tillverkningen av själva luckorna. Konstruktionsmässigt är luckorna ganska enkla, bara balkprofiler som sedan kläs med plåt.

Det svåra är att få rätt buktning på balkarna och plåten så att de följer Futurlinerns sidor perfekt, vilket kräver att Emil specialbygger några valsar och pressverktyg.

Plåten kommer att svetsas direkt på Futurlinerns "skelett" och sedan monteras balkar, gångjärn, lås- och öppningsmekanismerna och när allt sedan sitter på plats är det bara att skära upp slitsar, och hokus pokus – eller ska vi kanske säga Sesam öppna dig – har man luckor med perfekt passform. I princip kan man säga att Futurlinern får fungera som jigg under bygget av luckorna.

-Prova inte det här hemma, skämtar Emil och fortsätter:

-Det är mycket arbete som återstår och förhoppningen är att vi ska vara klara med luckorna på ena sidan till april.

Foto: Ulf Forsberg

En av balkarna till luckorna börjar ta form och de är inte helt raka som synes.

En av balkarna till luckorna börjar ta form och de är inte helt raka som synes.

Emil passar in sidobalken som inrymmer öppningsmekanismen. Tittar ni noga ser ni trapetsgängan inne i balken.

Emil passar in sidobalken som inrymmer öppningsmekanismen. Tittar ni noga ser ni trapetsgängan inne i balken.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Mystisk jordkabel på gräsklipparen

1 kommentar

Andercz: Det verkar vara en riktig tysk proffsklippare du har. Hör med svenska generalagenten(?) om de har ett kopplingsschema eller bara ett tips. https://stadspark.se/om-as-motor/ Användarhandbok finns här,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842