Futurliner: Ta i trä

Futurliner: Ta i trä

Publicerad

Arbetet med inredningen fortsätter och just nu håller trästommarna till passagerarsoffan på att renoveras.

Eftersom Futurliner nummer 8 har många år på nacken är det inte så konstigt att inredningen delvis är uppbyggd av trä. Men med ålderns rätt är det nu dags att byta ut det trä som är dåligt.

Modellsnickaren Rolf Waida på Flarkens Snickeri, som ligger mellan Umeå och Skellefteå, ska dels renovera delarna som ska monteras i bussen, dels bygga upp en helt ny stomme. Den ska användas i en kommande utställningsmonter där man kan provsitta passagerarutrymmet på träffar och mässor.

-Futurlinern blir lite av premiär för oss inom bildelstillverkningen, men eftersom vi håller på med specialsnickerier är det inga problem att tillverka dem.

Trädetaljerna ska tillverkas i bok, som är både kraftigt och hållbart, och medan Rolf kapar till bitarna i bandsågen förklarar han att några genvägar vid tillverkningen inte är aktuella.

-Visst skulle det vara enklare att göra runda försänkningar för skruvskallarna, men eftersom det är fyrkantiga försänkningar på originalet gör vi det också. Att ingen kan se skillnaden på den färdiga soffan spelar ingen roll – vi försöker få det så likt originalet som möjligt ändå.

Under arbetets gång passade Nicklas Jonsson på att låta Emil Fahlgren tillverka en kopia av passagerarsoffan som ska användas i samband med utställningar där Futurlinern visas upp.

Emil Fahlgren lättar på lädret och visar den gamla trästommen för modellsnickaren Rolf Waida. Foto: Ulf Forsberg

Emil Fahlgren lättar på lädret och visar den gamla trästommen för modellsnickaren Rolf Waida. Foto: Ulf Forsberg

Rolf påbörjar arbetet med trädetaljen som så småningom ska bli fotstödet till passagerarsoffan. Foto: Ulf Forsberg

Rolf påbörjar arbetet med trädetaljen som så småningom ska bli fotstödet till passagerarsoffan. Foto: Ulf Forsberg

Emil Fahlgren och Nicklas Jonsson provsitter kopian av passagerarsoffan till Futurliner nummer 8.

Emil Fahlgren och Nicklas Jonsson provsitter kopian av passagerarsoffan till Futurliner nummer 8.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Är linolja bra?

5 kommentarer

Michael B: Kallpressad linolja penslar jag på all rost under bilen. Den tränger bäst in i rosten men torkar långsamt. Träskivan på släpvagnen penslar jag med kokt linolja den torkar snabbare och det blir som en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842