Klassikern: 75:e Röforsloppet

Rally-Harry Bengtsson körde Porsche Super 90 vid 1961 års tävling. Det året slog C-G Hammarlund, som också körde Porsche, backrekordet i första heatet. Det rekordet stod sig inte länge, för redan i nästa heat slogs det av Rally-Harry.

Rally-Harry Bengtsson körde Porsche Super 90 vid 1961 års tävling. Det året slog C-G Hammarlund, som också körde Porsche, backrekordet i första heatet. Det rekordet stod sig inte länge, för redan i nästa heat slogs det av Rally-Harry.

Publicerad

I helgen som kommer körs Röforsloppet för 75 gången sedan 1935 och är därmed den äldsta svenska biltävlingen som fortfarande körs.

Loppet körs som vanligt i Röforsbacken strax utanför Arboga och tävlingen har i år utsetts till en av 75-årsfirande Svenska Bilsportförbundets jubileumstävlingar.

Loppet började redan 1935 som Västmanländska Backloppen och körs nu för 75:e gången. I år bjuder arrangörsklubben sedan 1946, SMK Arboga, på ett startfält med stark historisk prägel med ekipage från alla decennier man tävlat i backen, från Bugatti och A-Fordar via klassiska "Halvpannor" till mer moderna bilar och motorcyklar. 1961 satte Bosse " Kungens kurir" Ljungfeldt backrekord i en Lotus 18 och den formelbilen körs även i år. Evigt unge Erik Berger, 86 år, har lovat att bjuda på riktig show i backen med sin Ford Escort BDG och flerfaldige Europamästaren i historisk racing, Bengt "Wicke" Winqvist, rattar en Mercedes 220 SE från 1965.

Om allt går som det ska kommer även Hasse Möllers extrema Ford RS200 att vara på plats. Rolf Nilsson kommer att köra samma BSA Special 1954 som han debuterade med i backen redan 1968., och bland de moderna ekipagen finns regerande svenske rallycrossmästaren i 2400cc klassen, Johan Dahl. 

Jubileumstävlingen tjuvstartar redan på fredag på gamla torget i Arboga med utställning och paradkördning. På lördagen körs enbart klassiska bilar och motorcyklar och på söndagen körs både klassiska och moderna bilar och motorcyklar. Backtävlinegn ingår i Back-SM för motorcyklar.

Bilder från SMK Arboga

Första tävlingen kördes 1935 och i början kördes det två gånger om året. Efter ett par uppehåll på grund av krig och bensinransonering är det nu dags för 75:e upplagan.

Första tävlingen kördes 1935 och i början kördes det två gånger om året. Efter ett par uppehåll på grund av krig och bensinransonering är det nu dags för 75:e upplagan.

Adolf Westerblom, kallad "Spak-Adolf" i en Amilcar på startlinjen 1935.

Adolf Westerblom, kallad "Spak-Adolf" i en Amilcar på startlinjen 1935.

Hasse Möllers Ford Escort RS200 1984 har cirka 600 hästar och var det vassaste man kunde köra på den tiden.

Hasse Möllers Ford Escort RS200 1984 har cirka 600 hästar och var det vassaste man kunde köra på den tiden.

Svenne "Bergvägg" Andersson i en halvpanna. Året var 1953 och hjälmmodet var kanske inte på sin topp.

Svenne "Bergvägg" Andersson i en halvpanna. Året var 1953 och hjälmmodet var kanske inte på sin topp.

När tävlingen kördes för 70:e gången, 2006,  gjorde Stig Blomqvist comeback i backen med samma Saab 96 som han bland annat körde RAC-rallyt med 1972 och Jyväskylä 1973. Stig slog för övrigt backrekordet tre gånger under samma tävling 1976.

När tävlingen kördes för 70:e gången, 2006, gjorde Stig Blomqvist comeback i backen med samma Saab 96 som han bland annat körde RAC-rallyt med 1972 och Jyväskylä 1973. Stig slog för övrigt backrekordet tre gånger under samma tävling 1976.

I väntan på start 1964: Harry "Sputnik" Källström med startnummer 24 i en Austin, eller möjligen Morris, 1100.

I väntan på start 1964: Harry "Sputnik" Källström med startnummer 24 i en Austin, eller möjligen Morris, 1100.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fyrtaktande ILO Piano

4 kommentarer

LTA: Ställbart munstycke har jag efterso jag köpt en Bing-kopia 15mm. Den verkar gå bättre när den blivit varmare. Min bror rådde mig att kolla tändinställningen. Fast det verkar svårt. Jag har gjort det...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842