75:e Röforsloppet

75:e Röforsloppet

Publicerad

Röforsloppet i helgen lockade större publik än på länge, då man för att fira de 75 tävlingarna sedan premiäråret 1935 bjöd in de riktiga rally- och racingklassikerna.

Man tjuvstartade redan på fredagen med en utställning på torget och parad genom Arboga gamla stadskärna, sedan begav man sig till den legendariska grusbacken i Röfors, strax utanför staden, där man tävlade i dagarna två med strålande sol och mycket publik på lördagen och i hällande regn med lite färre åskådare under söndagen. Snabbast bland de historiska bilarna i Röforsbacken båda dagarna var Erik "Eken" Johansson med sin Audi quattro(bilden ovan).

Av Bo Lindman

Relaterade länkar:

Gamla bilder och program från Röforsloppet

Arrangörsklubben SMK Arboga

Många nyfikna kom till Stora torget i Arboga för att få sig en närmare titt på de gamla tävlingsbilarna. Närmast kameran Peter Kumlins Austin A35 Köttbullen ofta kallad.

Många nyfikna kom till Stora torget i Arboga för att få sig en närmare titt på de gamla tävlingsbilarna. Närmast kameran Peter Kumlins Austin A35 Köttbullen ofta kallad.

Med 10 SM guld i racing vet Erik Berger hur man snabbast tar sig upp för Röforsbacken med en Ford Escort.

Med 10 SM guld i racing vet Erik Berger hur man snabbast tar sig upp för Röforsbacken med en Ford Escort.

Mikaela Månlycke rattade den Lotus 18 som för 50 år sedan satte backrekord med Bosse Kungens Kurir Ljungfeldt bakom ratten.

Mikaela Månlycke rattade den Lotus 18 som för 50 år sedan satte backrekord med Bosse Kungens Kurir Ljungfeldt bakom ratten.

Ola Stokka hade bra fart som synes i sin välpreparerade Volvo PV 544. Resultatet blev en klasseger.

Ola Stokka hade bra fart som synes i sin välpreparerade Volvo PV 544. Resultatet blev en klasseger.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Det rinner bensin ur luftburken

2 kommentarer

Erik.B: Den där gummikudden i choken kan vara väldigt bra att kolla över, min Cornette vägrade varva det minsta och gick dåligt hur man än ställde munstycket, + att den också var svårstartad. Bytte...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842