Club MC Veteranerna passade på att fira 40 år i samband med Motorns dag och ställde upp med ett 50-tal motorcyklar från 1913 fram till 1950-talet. De körde också ett eget rally på 4,5 mil.
Ett 80-tal bilar ställdes ut, lite mer än 20 mopeder och såklart mängder av gamla motorer, allt från tändkulemotorer, ångmaskiner och sterlingmotorer. Totalt fanns det över 600 utställningsobjekt, och besökarna fick också se hur man byggde två nya vägar till hembygdsgården med hjälp av gamla entreprenadmaskiner.
Målilla-Gårdveda Hembygdsförening, som arrangerar Motorns dag, fick också äran att överta en Avanche tändkulemotor med tillverkningsnummer 155. Det är det enda kända exemplaret i Sverige av detta märke och den skänktes av Torsten Granath som ville ge den ett gott hem.
Rubens maskinhistoriska samlingar var på plats och begick Sverigepremiär med sin lokomobil av märket New Case från 1904.
Nytt var också att det fanns motorfria zoner i fyra av hembygdsföreningens hus.
-Vi har inte hört någon fordonsutställning som har detta, och vi trodde inte att det skulle bli någon succé. Men där hade vi fel, för det var fullt i de fyra husen båda dagarna, säger Roland Johnsson som ansvarar för Motorns dag.
Vinnare på Motorns dag:
Bil: Studebaker Commander, 1929, Åke Dalsbo
Motorcykel: Ner-a-car, 1923, Kenneth Nilsson, Höganäs
Speedwaymotorcykel: Rotrax JAP, Conny Bremer
Lastbil: Scania-Vabis timmerlastbil, Bosse Pettersson
Traktor: Titan, Fredrik Zackow
Moped: Puch Cross, Kent Sköld
Entreprenadmaskiner: Familjen Espings asmling
Stationära motorer: Örtoftamotor 1897, Uno Kristiansson
Ångmaskiner: Fredrik Zackow
Övrigt: Volvo PV 544 med RNS Junior husvagn, Jan Olofsson
Hederspriset gick till Jan Persson som under hela sitt liv samlat på skyltar från lokomotiv, verkstäder, fabriker och liknande.