Motorfri zon på Motorns dag

Club MC Veteranerna passade på att fira 40 år i samband med Motorns dag och ställde upp med ett 50-tal motorcyklar från 1913 fram till 1950-talet. De körde också ett eget rally på 4,5 mil.

Ett 80-tal bilar ställdes ut, lite mer än 20 mopeder och såklart mängder av gamla motorer, allt från tändkulemotorer, ångmaskiner och sterlingmotorer. Totalt fanns det över 600 utställningsobjekt, och besökarna fick också se hur man byggde två nya vägar till hembygdsgården med hjälp av gamla entreprenadmaskiner.

Målilla-Gårdveda Hembygdsförening, som arrangerar Motorns dag, fick också äran att överta en Avanche tändkulemotor med tillverkningsnummer 155. Det är det enda kända exemplaret i Sverige av detta märke och den skänktes av Torsten Granath som ville ge den ett gott hem.

Rubens maskinhistoriska samlingar var på plats och begick Sverigepremiär med sin lokomobil av märket New Case från 1904.

Nytt var också att det fanns motorfria zoner i fyra av hembygdsföreningens hus.

-Vi har inte hört någon fordonsutställning som har detta, och vi trodde inte att det skulle bli någon succé. Men där hade vi fel, för det var fullt i de fyra husen båda dagarna, säger Roland Johnsson som ansvarar för Motorns dag.

Vinnare på Motorns dag:

Bil: Studebaker Commander, 1929, Åke Dalsbo

Motorcykel: Ner-a-car, 1923, Kenneth Nilsson, Höganäs

Speedwaymotorcykel: Rotrax JAP, Conny Bremer

Lastbil: Scania-Vabis timmerlastbil, Bosse Pettersson

Traktor: Titan, Fredrik Zackow

Moped: Puch Cross, Kent Sköld

Entreprenadmaskiner: Familjen Espings asmling

Stationära motorer: Örtoftamotor 1897, Uno Kristiansson

Ångmaskiner: Fredrik Zackow

Övrigt: Volvo PV 544 med RNS Junior husvagn, Jan Olofsson

Hederspriset gick till Jan Persson som under hela sitt liv samlat på skyltar från lokomotiv, verkstäder, fabriker och liknande.

Motorfri zon på Motorns dag
Den stora attraktionen är givetvis alla gamla stationärmotorer – omkring 130 av dem var i gång på Motorns dag. Foto: Ewald Ekman
Motorfri zon på Motorns dag
Rubens maskinhistoriska samlingar hade Sverigepremiär på Motorns dag med sin New Case lokomobil från 1904. Foto: Ewald Ekman
Motorfri zon på Motorns dag
Vinnaren i motorcykelklassen blev nästan en bil, eller åtminstone en Near-a-car från 1923. Foto: Ewald Ekman
Motorfri zon på Motorns dag
Magnus Martisson visade upp motorsågar i alla dess former. Foto: Ewald Ekman
Motorfri zon på Motorns dag
Ett 80-tal bilar, här representerade av en Humber och en Vauxhall, dök upp på Motorns dag, där det även var veteranmarknad. Foto: Ewald Ekman
Rulla till toppen