Världens bästa bil: Rolls-Royce

Världens bästa bil: Rolls-Royce

Publicerad

För 100 år sedan utnämnde tidningen The Times Rolls-Royce till världens bästa bil.

När rivalerna på Napier utmanade Rolls-Royce antog deras marknadschef Claude Johnson utmaningen. I september 1911 skulle en Napier och en Rolls-Royce köra från London till Edinburgh och tillbaka med fyra passagerare och deras bagage. Brittiska kungliga automobilklubben, RAC, skulle övervaka hela tävlingen som var 799 miles, eller ungefär 128 mil. En sådan tävling kan väl inte vara så svår att köra ens 1911? Jo, för utmaningen låg i att de båda bilarna endast fick använda sin högsta växel.

Napiers 65bhp "Silver Bullet" klarade av att köra sträckan utan problem och snittförbrukningen blev 1,46 liter per mil. Dessutom ingick ett prov på Brooklandsbanan där Napier toppade hela 122,98 kilometer i timmen.

Rolls-Royce ställde upp med en Silver Ghost och slog Napiers siffror. Bensinförbrukningen hamnade på 1,16 liter milen och på Brooklands toppade den 125,95 kilometer i timmen.

Efter denna bedrift utnämnde tidningen The Times Rolls-Royce till världens bästa bil.

Den Rolls-Royce som genomförde bedriften, chassienummer 1701, står utställd på RAC:s klubbhus i London fram till den 5:e september. Sedan kommer den att göras i ordning för att genomföra samma resa ännu en gång den 11:e september. Förutsättningarna kommer att vara desamma, RAC övervakar och endast högsta växeln får användas.

För att fira att det gått 100 år sedan tävlingen avgjordes kommer en hel grupp Rolls-Royce entusiaster också kommer att köra hela sträckan i repris.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur mäter man oljetrycket i överväxeln?

1 kommentar

Per L: Så här dags har väl Ingvar löst sitt problem men mitt svar kanske kan hjälpa någon...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017