Världens äldsta bil

Världens äldsta bil

Publicerad

I oktober säljs världens äldsta bil, en de Dion Bouton Et Trepardoux från 1884.

Den här bilen är den äldsta kända i privat ägo som fortfarande går att köra för egen maskin och det finns inga tveksamheter om dess ursprung. Bilen byggde 1884 av markis Jules-Albert de Dion tillsammans med Georges Buton och Charles-Armand Trepardoux. De döpte bilen till "La Marquise" (Markisinnan) efter de Dions mamma.

Tre år senare, 1887, var med i det som anses vara den första biltävlingen i världen, den mellan Paris och Versailles och sedan tillbaka till Paris igen. Det var för övrigt den enda bil som dök upp på startlinjen vid den tävlingen.

Två ångdrivna motorer ligger under golvet och driver bakhjulen på samma sätt som på ånglokomotiv. Vatten till ångpannan förvaras i en tank under sätet, där även finfördelat kol eller koks förvarades. Via ett sinnrikt system kunde föraren mata pannan med det kol och vatten under färd. Bilen toppade nästan 60 kilometer i timmen, hade fyra sittplatser och styrdes via en spak.

1906 sålde de Dion bilen till Henri Doriol vars familj hade den i sin ägo i 81 år innan de sålde den till engelsmannen Tim Moore. Han återställde bilen i sitt ursprungliga körbara skick, vilket bland annat innebar att ångpannan fick nya tuber och att några  mässingsdetaljer som försvunnit under första världskriget fick nytillverkas.

Bilen kommer att säljas på RM Auctions Herseyauktion den 7 oktober i år. Uppskattat slutpris är närmare 2,5 miljoner dollar.

Det finns flera motoriserade fordon som är äldre än denna, men de är antingen inte körbara eller också kan man inte räkna dem som bilar, exempelvis en Grenville från 1875 som närmast kan karakteriseras som en motoriserad kanonvagn, eller L'Obesissant från 1872. Den sistnämnda står på museet Conservatoire des Arts et Metiers i Paris och har inte startats sedan 1923. Dessutom finns chassiet kvar efter Gurney Drag 1830 på Glasgow Museum och en Bordino ångvagn från 1854 på Turins transportmuseum, men ingen av dem kommer troligen att köras någonsin igen.

Fransk varningsskylt vid ångpannan på denna de Dion Bouton Et Trepardoux från 1884.

Fransk varningsskylt vid ångpannan på denna de Dion Bouton Et Trepardoux från 1884.

de Dion Bouton Et Trepardoux har fyra hjul, fyra sittplatser och kan köras av en person - alltså en riktig bil även om den har ångpanna. Notera att avgasröret går under bilen.

de Dion Bouton Et Trepardoux har fyra hjul, fyra sittplatser och kan köras av en person - alltså en riktig bil även om den har ångpanna. Notera att avgasröret går under bilen.

On
Off

0 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842