Futurliner: Tillverka navkapslar

Futurliner: Tillverka navkapslar

Publicerad

Det är detaljerna som gör det och självklart ska Nicklas Jonsson ha navkapslar på sin Futurliner nummer 8.

Men att hitta fyra fina navkapslar till en Futurliner var omöjligt, alltså återstod bara att tillverka nya för Nicklas.

-Det underlättade att jag fick låna en riktigt fin navkapsel av gänget i USA som har renoverat Futurliner nummer 10. Den får vara förlaga till mina kapslar.

För att formen skulle bli exakt lät Nicklas mäta upp navkapseln hos Duroc i Robertsfors, som bland annat tillverkar pressverktyg åt Volvo.

De gjorde en tredimensionell datorritning och arbetet med att ta fram pressverktyget till kapslarna gjordes hos Jan Uddén i Mora.

-De är redan klara med pressverktyget till den yttre formen, en rejäl sak som väger flera kilo. Nästa steg blir att fram verktyg för den inre formen som i princip är en ring som låser fast kapseln vid fälgen.

Därefter ska ett pressverktyg tillverkas för de speciella Futurlineremblemen som ska sitta i mitten av kapseln.

När alla verktyg är klara ska navkapslarna pressas och bearbetas hos Metal Madness i Sikeå innan de kan monteras på Futurlinern.

Bilder från Nicklas Jonsson

Nya navkapslar till Futurliner nr 8: Ämnet sätts upp i svarven.

Nya navkapslar till Futurliner nr 8: Ämnet sätts upp i svarven.

En tredimesionell ritning styr svarven så att pressverktyget får rätt form.

En tredimesionell ritning styr svarven så att pressverktyget får rätt form.

Pressverktyget till de nya navkapslarna är klar.

Pressverktyget till de nya navkapslarna är klar.

Inget lätt arbete i dubbel bemärkelse. Verktyget väger flera kilo och är ända bara en av flera verktyg som behövs för att tillverka navkapslarna. Ett pressverktyg till den yttre formen och ett till emblemet ska också tillverkas.

Inget lätt arbete i dubbel bemärkelse. Verktyget väger flera kilo och är ända bara en av flera verktyg som behövs för att tillverka navkapslarna. Ett pressverktyg till den yttre formen och ett till emblemet ska också tillverkas.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Är linolja bra?

5 kommentarer

Michael B: Kallpressad linolja penslar jag på all rost under bilen. Den tränger bäst in i rosten men torkar långsamt. Träskivan på släpvagnen penslar jag med kokt linolja den torkar snabbare och det blir som en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842