Mopedutställning invigd i Borlänge

Mopedutställning invigd i Borlänge

Publicerad

Moppen blir mogen

Nästa år fyller mopeden 60 år! Det var den 1 juli 1952 som den nya trafikförordningen om ett körkortslöst fordon på max 0,8 hk och högsta hastighet om 30 km/tim började gälla. Det firas på Sveriges vägmuseum i Borlänge med utställningen "Mopeder i alla former - från rost till krom". Utställningen har skapats av Maria Eriksson-Bergström på Vägmuseet.

- Vi vill spegla mopedens utveckling, från cykel med hjälpmotor till nästan motorcykel. 105 mopeder har vi fått ihop till utställningen, de flesta inlånade, berättar hon. Själv har hon en favorit som hänger i taket:

- Det är en Örnen från mitten av 1950-talet som en kärlekskrank yngling skänkte till en flicka som han uppvaktade 1970. Tyvärr utan resultat och mopeden behöll hon. 40 år senare möts de igen, någon kärlek är det inte frågan om den här gången heller, men mopeden har hon kvar! Och den här gången får han tillbaka den, skrattar Maria om mopeden som hängts i taket.

Vidare finns motorer, hjälmar, broschyrer med mera utställda. Vår egen Jim Lundberg är också representerad, hans makalösa "Duopeden", har fått en hedersplats. En fungerade V-twin på hela 62 cc, alltså ingen moped enligt lagen… Utställningen pågår från den 1 november 2011 till den 30 april 2012, öppet vardagar 09.00-16.00.

Man kan tävla med gamla mopeder också. Den guldfärgade Monarscooten har inte tillhört Bonnie & Clyde, utan är urborrad för att hålla låg vikt.

I en monter fanns ett antal mopedmotorer varav en är av okänt fabrikat. Kom och gissa!

Mopedgodis från förr.

Husqvarna Corona. En udda scootermoped som bland annat hade frihjul.

Högt styre och långhårigt sadelskinn - högsta mode på 60- och 70-talet.

Broschyrerna var vackrare förr i tiden. Tänk att köra moped i rymden!

Mopeder, mopeder, mopeder. 105 stycken för att vara exakt. Utställningen som håller på till slutet av april 2012 innehåller de mest skiftande modeller.

Classic Motors egen mopeddoktor Jim Lundberg, här med Trafikverkets Maria Eriksson-Bergström, svarade på vetgiriga besökares frågor om deras mopeder under invigningen.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilka regler gäller för påhängsmotorer?

5 kommentarer

Roland Strömbom: Alla mopeder hade från o med 1961 trafikförsäkring med ett rött märke på bakskärmen i form av en triangel tex Försäkrad i Holmia lag krav på tillverkaren. Min egen från 1960 försäkrade jag själv...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-08

  • Classic Motor 2014-07

  • Classic Motor 2014-06

  • Classic Motor Special 25

  • Classic Motor 2014-05

  • Classic Motor 2014-04

  • Classic Motor 2014-03