Futurliner: Harley Earls arv

Av Robert Gustavsson och Richard Earl

Richard Earl har forskat en hel i den amerikanska bilhistorien och har självklart ett extra gott öga till de bilar som hans farfar Harley hade ett finger med i.

– Det är med stort intresse som jag följer Nicklas renovering, och det känns lite underligt att Futurlinern är mer omsriven i Sverige än här i USA, säger Richard och går tillbaka 15 år i tiden.

– Då brydde sig ingen om Futurliner, och det var en skam att dessa nationalskatter bara stod och rostade. Jag menar var och en av dem hade setts av fler amerikaner än vad du och jag kommer att se.

Futurliner: Harley Earls arv
Harley Earl och hans sonson Richard Earl.

– Inte ens GM brydde sig, trots att de var en så viktig del av företagets historia. De hade glömt vilket värde Parade of Progress hade, inte bara som reklam utan också att det stärkte företagets laganda. Jag var en av dem som försökte påtala detta för GM:s ledning men de brydde sig inte nämnvärt detta eller någon del alls av sin historia. Med en sådan inställning är det kanske inte så konstigt att de nästan gick omkull häromåret, säger han lite ironiskt.

Futurliner: Harley Earls arv
1936 års Parade of Progress.

Vilken betydelse hade Parade of Progress för den vanliga amerikanen?

– Paraden var en mycket viktig kunskapsbärare. Här fick folk se de senaste landvinningarna inom tekniken på ett lättfattligt sätt och jag tycker att det var ett bättre sätt än att se det på tv. Paraden turnerade runt mellan åren 1936 och 1956, i princip från den stora depressionen till de år då framtidstron var helt återställd med råge, inte bara hos folket utan även hos industrin i allmänhet och bilindustrin i synnerhet.

Futurliner: Harley Earls arv

När sedan Futurlinerbussarna byggdes och debuterade i februari 1941 blev paraden ännu bättre. Tänk själv att få se dessa tolv enorma skapelser i all sin glans, och ett antal vanliga lastbilar, komma rullande fullastade med ny teknik – allt från jetmotorer och television till radar och mikrovågsugnar. När man fick se sådant – vad kunde då inte framtiden bära med sig? Det är också en viktig sak som ofta glöms bort i sammanhanget: att paraden spred en framtidsanda i vardagen.

När Parade of Progress slutade att turnera hade 251 olika städer i USA, Kanada, Mexiko och Kuba besökt och över 12 miljoner amerikaner hade sett dem i verkligheten – i princip tio procent av befolkningen.

– Att turnerandet slutade berodde på att Harley Earl hade kommit på en ny idé att marknadsför GM och deras fem bilmärken, den gigantisk rullande motorshowen Motorama, som också blev en enorm succé.

Richard Earl har även kontaktat Nicklas och lovat att bistå med råd och fakta under renoveringen.

-Jag vet att många uppskattar och följer renoveringen och självklart är det hedrande för mig att även Richard Earl följer den, säger Nicklas Jonsson.

Fotnot:

Richard Earl har en egen websida (www.carofthecentury.com) där han har publicerat mängder av information och bilder från den amerikanska bilhistorien och hur bilfabrikanterna i Detroit blev så framgångsrika en gång i tiden. En sida som är väl värd ett besök.

Futurliner: Harley Earls arv
Rulla till toppen