Futurliner: Harley Earls arv

Futurliner: Harley Earls arv

Publicerad

En av de som följer Nicklas Jonssons renovering av Futurliner nummer 8 är Richard Earl, vars farfar Harley Earl skapade Parade of Progress och designade Futurlinerbussarna.

Av Robert Gustavsson och Richard Earl

Richard Earl har forskat en hel i den amerikanska bilhistorien och har självklart ett extra gott öga till de bilar som hans farfar Harley hade ett finger med i.

– Det är med stort intresse som jag följer Nicklas renovering, och det känns lite underligt att Futurlinern är mer omsriven i Sverige än här i USA, säger Richard och går tillbaka 15 år i tiden.

– Då brydde sig ingen om Futurliner, och det var en skam att dessa nationalskatter bara stod och rostade. Jag menar var och en av dem hade setts av fler amerikaner än vad du och jag kommer att se.

Harley Earl och hans sonson Richard Earl.

Harley Earl och hans sonson Richard Earl.

– Inte ens GM brydde sig, trots att de var en så viktig del av företagets historia. De hade glömt vilket värde Parade of Progress hade, inte bara som reklam utan också att det stärkte företagets laganda. Jag var en av dem som försökte påtala detta för GM:s ledning men de brydde sig inte nämnvärt detta eller någon del alls av sin historia. Med en sådan inställning är det kanske inte så konstigt att de nästan gick omkull häromåret, säger han lite ironiskt.

1936 års Parade of Progress.

1936 års Parade of Progress.

Vilken betydelse hade Parade of Progress för den vanliga amerikanen?

– Paraden var en mycket viktig kunskapsbärare. Här fick folk se de senaste landvinningarna inom tekniken på ett lättfattligt sätt och jag tycker att det var ett bättre sätt än att se det på tv. Paraden turnerade runt mellan åren 1936 och 1956, i princip från den stora depressionen till de år då framtidstron var helt återställd med råge, inte bara hos folket utan även hos industrin i allmänhet och bilindustrin i synnerhet.

När sedan Futurlinerbussarna byggdes och debuterade i februari 1941 blev paraden ännu bättre. Tänk själv att få se dessa tolv enorma skapelser i all sin glans, och ett antal vanliga lastbilar, komma rullande fullastade med ny teknik – allt från jetmotorer och television till radar och mikrovågsugnar. När man fick se sådant – vad kunde då inte framtiden bära med sig? Det är också en viktig sak som ofta glöms bort i sammanhanget: att paraden spred en framtidsanda i vardagen.

När Parade of Progress slutade att turnera hade 251 olika städer i USA, Kanada, Mexiko och Kuba besökt och över 12 miljoner amerikaner hade sett dem i verkligheten – i princip tio procent av befolkningen.

– Att turnerandet slutade berodde på att Harley Earl hade kommit på en ny idé att marknadsför GM och deras fem bilmärken, den gigantisk rullande motorshowen Motorama, som också blev en enorm succé.

Richard Earl har även kontaktat Nicklas och lovat att bistå med råd och fakta under renoveringen.

-Jag vet att många uppskattar och följer renoveringen och självklart är det hedrande för mig att även Richard Earl följer den, säger Nicklas Jonsson.

Fotnot:

Richard Earl har en egen websida (www.carofthecentury.com) där han har publicerat mängder av information och bilder från den amerikanska bilhistorien och hur bilfabrikanterna i Detroit blev så framgångsrika en gång i tiden. En sida som är väl värd ett besök.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Är linolja bra?

5 kommentarer

Michael B: Kallpressad linolja penslar jag på all rost under bilen. Den tränger bäst in i rosten men torkar långsamt. Träskivan på släpvagnen penslar jag med kokt linolja den torkar snabbare och det blir som en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842