Uppdaterad: Saabs museum räddas

Uppdaterad: Saabs museum räddas

Publicerad

Saabmuseet i Trollhättan är räddat och samlingarna splittras inte. Kommunen, Wallenberg och Saab AB bjöd 28 miljoner och fick det. Nu är beslutet även godkänt av Trollhättans kommunfullmäktige.

Museet stängde vid årsskiftet och förra veckan lades de cirka 120 bilarna ut på anbud. Risken fanns att samlingarna skulle splittras men nu är den faran över.

Trollhättans kommun betalar omkring 14 miljoner, Saab AB (det vill säga försvarskoncernen Saab) cirka åtta och Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond skjuter till resterande sex miljoner kronor, tillsammans 28 miljoner kronor.

Nu återstår bara för kommunfullmäktige i Trollhättan att godkänna affären, något som förväntas ske under nästa vecka, sedan kan det teoretiskt sett öppnas för allmänheten igen. Något datum för nyinvigningen är ännu inte utsatt.

Vi på Classic Motor är givetvis glada att det löser sig på detta sätt - även om det inte blev någon Saab från samlingarna för våran del.

Uppdaterat: Under tisdagskvällen, den 31 januari, klubbade Trollhättans kommunfullmäktige igenom beslutet att kommunen ska vara med och köpa museet.


 

Saabs museum har mer än 120 Saabar i sina samlingar, bland annat den allra först tillverkade Saaben, den så kallade Ursaaben. Under huven döljer sig dock en DKW-motor.

Saabs museum har mer än 120 Saabar i sina samlingar, bland annat den allra först tillverkade Saaben, den så kallade Ursaaben. Under huven döljer sig dock en DKW-motor.

För Saab blev det otaliga rallyframgångar de första decennierna och på museet finns en hel del pärlor bevarade, exempelvis den gröna Saab V4 som Per Eklund vann Svenska rallyt med 1976, och Stig Blomqvists svarta Saab 99 Turbo.

För Saab blev det otaliga rallyframgångar de första decennierna och på museet finns en hel del pärlor bevarade, exempelvis den gröna Saab V4 som Per Eklund vann Svenska rallyt med 1976, och Stig Blomqvists svarta Saab 99 Turbo.

On
Off

10 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Går motorn bättre med dubbla tändstift?

3 kommentarer

Andercz Ö: Detta är inget nytt påhitt, det är ett trick som använts av många olika tillverkare av motorer, både tvåtakt och fyrtakt, kanske mest på fyrtakt. Det finns mycket att läsa om det på Intra...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09