Uppdaterad: Saabs museum räddas

Museet stängde vid årsskiftet och förra veckan lades de cirka 120 bilarna ut på anbud. Risken fanns att samlingarna skulle splittras men nu är den faran över.

Trollhättans kommun betalar omkring 14 miljoner, Saab AB (det vill säga försvarskoncernen Saab) cirka åtta och Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond skjuter till resterande sex miljoner kronor, tillsammans 28 miljoner kronor.

Nu återstår bara för kommunfullmäktige i Trollhättan att godkänna affären, något som förväntas ske under nästa vecka, sedan kan det teoretiskt sett öppnas för allmänheten igen. Något datum för nyinvigningen är ännu inte utsatt.

Vi på Classic Motor är givetvis glada att det löser sig på detta sätt – även om det inte blev någon Saab från samlingarna för våran del.

Uppdaterat: Under tisdagskvällen, den 31 januari, klubbade Trollhättans kommunfullmäktige igenom beslutet att kommunen ska vara med och köpa museet.

 

Uppdaterad: Saabs museum räddas
Saabs museum har mer än 120 Saabar i sina samlingar, bland annat den allra först tillverkade Saaben, den så kallade Ursaaben. Under huven döljer sig dock en DKW-motor.
Uppdaterad: Saabs museum räddas
För Saab blev det otaliga rallyframgångar de första decennierna och på museet finns en hel del pärlor bevarade, exempelvis den gröna Saab V4 som Per Eklund vann Svenska rallyt med 1976, och Stig Blomqvists svarta Saab 99 Turbo.
Rulla till toppen