Opel Rekord D 40 år

Opel Rekord D 40 år

Publicerad

För 40 år sedan kom nya Opel Rekord, känd som Rekord D - en modell som nu är en riktig klassiker.

Med ny kaross blev plötsligt Opel Rekord modern igen 1972, även om mycket under skalet var sig likt. Mellanklassmodellen Rekord fanns som sedan, coupé och kombi och nytt för modellserien var att man nu även kunde få den med 2,1 liters dieselmotor, fast då fick man å andra sidan en muskelbula på huven och rattväxel.

Bensinmotorerna varierade från 1,7 till 1,9 liter och 87 eller 97 hästkrafter och senare kom även en 2,0 på 100 hästar jämnt.

Den lyxigare modellen Commodore fick tillnamnet B och hade raka sexor på 115, 130 eller 160 hästar. Den senare fanns i värstingen Commodore GS/E.

1976 tillverkades den miljonte Rekord D och för att fira det gjordes jubileumsserien "Millionär" med lite extrautrustning och en 100-hästarts tvålitersmotor.

I september 1977 lämnade den 1 128 196:e Opel Rekord D det löpande bandet och samma år försvann även Commodore B efter 140 827 exemplar.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

ILO Piano som blir svag när den är varmkörd

8 kommentarer

Erland: Hej Bengt När vi kommer till modeller från slutet av 50-talet och framåt så är det minst lika vanligt eller t.o.m vanligare med Bosch svänghjulsmagnet för JLO Piano motorn i Monarkmopederna. Jag...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2017-05

  • Classic Motor 2017-04

  • Classic Motor 2017-03

  • Classic Motor 2017-02

  • Classic Motor 2017-01