Mercedes nya Silverpilar

Mercedes nya Silverpilar

Publicerad

Mercedes kämpade hårt mot Auto Union på racerbanorna under 1930-talet. För 75 år sedan slog man till med en ny generation av sin ”Silverpil”.

Den nya racerbilen, W125, tog Merceders tillbaka till förstaplatserna igen efter att året innan ha fått stå tillbaka både på banorna och i mästerskapen för Auto Union. Men nu kom man igen med besked och segrade i Tripoli Grand Prix, Tysklands GP, Schweiz GP, på italienska Livorno, i tjeckiska Brno och i Monacos GP, samt att deras stjärnförare Rudolf Caracciola vann EM.

Under huven fanns en kompressormatad rak åtta som gav 600 hästar, och med tanke på att bilarna bara vägde 749 kilo gick det undan rejält. I januari 1938 satte Caracciola hastighetesrekord på landsväg i en ombyggd W125. Med strömlinjeformad kaross och med effekten höjd till 736 hästar lyckades han köra flygande kilometern med en genomsnittshastighet på 432,7 kilometer i timmen.

Samma år ersattes W125 på tävlingsbanorna av den nya modellen W 154.

Bilden ovan: Manfred von Brauchitsch vann Monacos Grand Prix den 8 augusti 1937. Här kämpar han sig runt en av kurvorna med Rudolf Caracciola hack i häl.

Rudolf Caracciola, nr 14, på startlinjen tillsammans med Bernd Rosenmeyer, nr 8, och Hans Stuck, nr 10, båda i Auto Union. Platsen var Schweiz GP den 22 augusti 1937 och först förbi målflaggan blev Rudolf Caracciola i sin W 125.

Rudolf Caracciola, nr 14, på startlinjen tillsammans med Bernd Rosenmeyer, nr 8, och Hans Stuck, nr 10, båda i Auto Union. Platsen var Schweiz GP den 22 augusti 1937 och först förbi målflaggan blev Rudolf Caracciola i sin W 125.

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fixa till slitna delar i flakmoped med sachsmotor

2 kommentarer

Jim Lundberg: Det där fixar du! Pinnen till växeln ska snurra med axeln.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-08

  • Classic Motor 2014-07

  • Classic Motor 2014-06

  • Classic Motor Special 25

  • Classic Motor 2014-05

  • Classic Motor 2014-04

  • Classic Motor 2014-03