Ewy Rosqvist rallyaktuell

Ewy Rosqvist rallyaktuell

Publicerad

En av de bästa kvinnliga svenska rallyförarna genom tiderna, Ewy Rosqvist, kommer till Midnattssolsrallyt 2012.

Ewy Rosqvist kommer inte att köra rallyt, utan deltar som hedersgäst och hon ska dessutom dela ut priset till bästa kvinnliga förare i Midnattssolsrallyt, den nyinstiftade Ewy Rosqvists Pokal.

– Det ska bli en stor ära att få överlämna en pokal med mitt namn på. Jag har själv kämpat bakom ratten i många år och jag hoppas att framgångarna för mina kvinnliga rallykollegor fortsätter i även framtiden.

Under det ursprungliga Midnattssolsrallyt, 1950-1964, fanns det alltid en damklass, en tradition som nu tas upp igen.

– Vi hoppas kunna locka fler kvinnliga deltagare än vanligt med hjälp av det nya vandringspriset. Att Ewy Rosqvist själv ställer upp som prisutdelare ser vi som en stor ära och hon är den enda kvinna som vunnit damklassen fyra år i rad, säger rallygeneralen Per Carlsson.

På hemmaplan började Ewy Rosqvist skapa sig ett namn i slutet av 1950-talet och ställde upp i Midnattssolsrallyt redan 1956. Då kom hon kom sexa i damklassen i en Fiat. 1957 och 1958 körde hon Saab och kom fyra respektive tvåa. När hon bytte till Volvo 1959 vann hon tre år i rad och upprepade samma bedrift en fjärde gång 1962 - då i en Mercedes. Hon var vid det laget välkänd även internationellt, sedan hon vunnit damklassen i europamästerskapet i rally 1959. De två följande åren vann hon europamästerskapet igen, även om hon delade förstaplatsen 1961 med Pat Moss Carlsson. Samma år utsågs Ewy Rosqvist till Årets Idrottskvinna.

1962, för jämnt 50 år sedan, visste hennes popularitet inga gränser. Hon blev årets motorkvinna bland annat för att hon och Ursula Wirth i konkurrens med 280 manliga ekipage totalsegrade i maratonrallyt Gran Premio Argentina. Då var hon redan heltidsanställd av Mercedes-Benz och tävlade framgångsrikt i företagets fabriksstall fram till och med 1965.

Vinnare i Midnattssolsrallyts damklass 1950-1964

1950: Cecilia Koskull/Christina Peyron, Porsche

1951: Greta Molander/Helga Åhrberg-Lundberg, Saab

1952: Margareta Melin/Saga Björklund, Volvo

1953: Greta Molander/Helga Lundberg, Saab

1954: Greta Molander/Helga Lundberg, DKW

1955: Greta Molander/Helga Lundberg, DKW

1956: Cecilia Koskull/Monica Kjerstadius, Saab

1957: Greta Molander/Helga Lundberg, Peugeot

1958: Greta Molander/Helga Lundberg, Saab

1959: Ewy Rosqvist/Anita Rosqvist-Borg, Volvo

1960: Ewy Rosqvist/Anita Rosqvist-Borg, Volvo

1961: Ewy Rosqvist/Anita Rosqvist-Borg, Volvo

1962: Ewy Rosqvist/Ursula Wirth, Mercedes

1963: Sylvia Österberg/Inga-Lill Edenring, Volvo

1964: Sylvia Österberg/Siw Sabel, Volvo

Fotnot: Ewy Rosqvists Pokal är två vandringspriser som delas ut till bästa kvinnliga förare (kartläsare/codriver i ekipaget behöver inte vara kvinna) i klasserna Historic och Regularity.

Ewy Rosqvist kommer till Midnattssolsrallyt 2012 och delar ut Ewy Rosqvists Pokal till bästa kvinnliga förare. Bilden ovan är från 1962 då hon totalsegrade i maratonrallyt Gran Premio Argentina över 280 manliga ekipage. Foto: Mercedes-Benz

Ewy Rosqvist kommer till Midnattssolsrallyt 2012 och delar ut Ewy Rosqvists Pokal till bästa kvinnliga förare. Bilden ovan är från 1962 då hon totalsegrade i maratonrallyt Gran Premio Argentina över 280 manliga ekipage. Foto: Mercedes-Benz

Ewy Rosqvist och Anita Rosqvist-Borg tog tre raka segrar i Midnattssolsrallyt med Volvo. Bilden är tagen efter Rally Viking 1960. Foto: Volvo Museum

Ewy Rosqvist och Anita Rosqvist-Borg tog tre raka segrar i Midnattssolsrallyt med Volvo. Bilden är tagen efter Rally Viking 1960. Foto: Volvo Museum

Sylvia Österberg segrade i damklassen 1963 och 1964. Foto: Volvo Museum

Sylvia Österberg segrade i damklassen 1963 och 1964. Foto: Volvo Museum

Greta Molander vann damklassen i Midnattssolsrallyt inte mindre än sex gånger. Foto: Saab Bilmuseum

Greta Molander vann damklassen i Midnattssolsrallyt inte mindre än sex gånger. Foto: Saab Bilmuseum

On
Off

1 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842