Borgviks motordag 2012 – en succé!

Borgviks motordag 2012 – en succé!

Publicerad

För fjärde året i rad hölls Borgviks Motordag i den lilla bruksorten utanför värmländska Grums. I år ser det ut att ha blivit besökarrekord. Över 6000 personer i skrivande stund.

Arrangörer är föreningen Borgviks Motordag som tillsammans med Grums Kommun och ideella föreningar anordnar denna dag som är fullspäckad med aktiviteter. Dagen inleddes med att Irene Eliasson från Grums kommun och Jim "Mekarhörnan" Lundberg från Classic Motor öppnade tillställningen. Två rockband, Retro och Hightones, fanns också på plats och underhöll besökarna under dagens lopp. På kort tid var hela hamnen med omnejd proppfull med fordon och besökare. Massor av bilar, traktorer, tändkulemotorer och modellflygplan kunde ses både här och där. Ett tag kom det några regnstänk, men inte mer än att det slutade snart och solen kom fram igen. När inte banden spelade musik så var det intervjuer med några av besökarna vid scenen. Där hördes snart ett ordentligt dånande när Halvor Överby startade upp sin Opel Kapitän från 1962 med 700 hästkrafter! Bilen är en dragracingbil och har vunnit ett par nordiska mästerskap. Självklart finns det även en mekaniker i stallet – det är frugan Gerd som ser till att bilen fungerar och går som den ska. Tjejer kan!

Klockan 14:15 riktades blickarna upp mot skyn – för nu var det dags för flyguppvisning. Ett JAS-plan var på ingång. Flygvapnets representant avslöjade att piloten hade tio mils flygning från Såtenäs flygflottilj, F7, till Borgvik – något som skulle ta honom 3-4 minuter! Plötsligt brakade det till och JAS-planet dök upp som från ingenstans. Dånet från motorn med sina 40 000 hästkrafter var enormt! Efter en uppskattad uppvisning åkte piloten hem till F7 igen – han skulle sedan ta en sväng till Tierp för en ny uppvisning samma eftermiddag.

Sjöräddningssällskapet var också på plats och visade bland annat upp sin svävare som iprincip tar sig fram överallt bara det är någorlunda slätt. Vatten, land eller is går lika bra. Uppe vid hyttruinen samlades motorcyklar och mopeder framför den gamla masugnen som inte varit i bruk sedan 1922. Här fanns allt från Victoria påhängare till Harley-Davidson.

Senare på dagen kom den sista programpunkten – Tractorpulling. Här ska man dra en vagn som väger 30 ton så långt man kan. För att verkligen kunna skilja "agnarna från vetet" alltså vilken traktor som är starkast, sitter det en stor vikt på vagnen som hela tiden rör sig framåt. I vagnens framkant sitter det en hasplåt som trycks mot marken av den rörliga vikten. Dagens hjälte blev nog Harry Svensson, ordförande i svenska Fergusonklubben i Värmland, när han backade upp sin lilla Grålle från 1955 till den stora vagnen. De andra traktorerna var många gånger större och med hundratals hästkrafter. Harrys Grålle har drygt 30 hästkrafter… En av traktorerna som körde innan drog vagnen 67 meter innan hjulen började spinna. Harry gasade på och släppte upp kopplingen. Grållens bakhjul började omedelbart spinna loss i gruset – men vagnen rör sig inte ur fläcken. Harry tar i ännu en gång – och vad händer? Jo, den lilla grållen drar iväg vagnen en bit – två centimeter enligt domaren! Långt ifrån rekord, men Harry fick mest jubel och applåder för sin insats.

Irene Eliasson från Grums kommun och Jim "Mekarhörnan" Lundberg från Classic Motor öppnar motordagen från scenen

Traktorer i långa banor.

Huga, husse – det är jättemånga läskiga bilar här!

Halvor och Gerd Överby visade upp sin dragracing-Kapitän. Vem som är mekaniker? Gerd såklart!

Under huven på en Thunderbird – blankt så det förslår.

Mats Edström från Grums kom till Borgviks Motordag på sin Crescentcykel med Victoria påhängsmotor.

Anders Tenor från Örebro tog upp Classic Motors utsända i sin Cessna 206 från 1973 för lite flygbilder.

Borgvik från ovan. Här ser vi parkeringen med utställda bilar.

Plötsligt så var det där – JAS-planet! Besökarna fick se hisnande manövrar när piloten släppte loss 40 000 hästkrafter!

Hur låter 40 000 hästkrafter? Högt!

Den här JAS-versionen borde nog vara mer tystlåten.

Vauxhall Victor inklämd mellan två stora dollargrin.

Sjöräddningssällskapet var på plats och visade bland annat upp sin svävare.

I hyttruinen vid Kungskvarnen samlades tvåhjulingarna.

En ovanlig Monark SM50 i toppskick. I bakgrunden en stilig Puch Dakota.

Grabbarnas dröm och myndigheternas mardröm på 50-talet. Monark Blue Stinget. Alldeles för mycket fart i förhållande till ram och bromsar. Hojen gick ju som lättviktare – alltså under 75 kilo.

På eftermiddagen bjöds det på tractorpulling med enorma traktorer.

Harry Svensson hade en något mindre traktor – en Grålle från 1955 med drygt 30 hästkrafter.

Grållen kopplades fast till den 30 ton tunga vagnen – hur skulle detta gå?

Motorn var det inget fel på – däremot var greppet inte tillräckligt. Harry lyckades till slut dra vagnen cirka två (2) centimeter, men i fick i gengäld mest applåder och jubel.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Motornummer Volvo B18 B20

4 kommentarer

Lars: 496835 är en B18A av 67-68 års modell d.v.s. en av de absolut sista 2 årsmodellerna, Förmodligen tillverkad under hösten 1966 då årsmodell 67 började tillverkas. 498030 är en B20A av 1973 års modell...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07