Futurliner nr 8: Småpill

Några så enkla saker som klammer till elsystemet kräver en hel del arbete för att bli korrekta. Hela elsystemet till Futurliner nummer 8 är inkapslat i en stålomspunnen slang som sedan sitter fast i karossen med mängder av aluminiumklammer. Minst 150 stycken klamrar finns det och de är gjutna i aluminium och många av dem saknas eller är trasiga.

-Den enklaste vägen vore förstås att ersätta dem med andra klamrar, men det är inte min stil. Jag vill hålla hög nivå rakt igenom, säger Nicklas Jonsson.

Istället kommer han låta gjuta upp nya klamrar och det arbetet ska utföras av Sedenborgs Metallgjuteri i Kvicksund som är ett väletablerat gjuteri, ett familjeföretag som startade redan 1947 och som har kunder både inom den svenska och utländska storindustrin.

-Vi kommer att mäta upp klamrarna och kommer sedan att tillverka en gjutmodell, berättar Lars Sedenborg.

Därefter ska klamrarna sandgjutas, slipas och poleras upp innan de är klara.

-Jag har själv ett gediget veteranbilsintresse och det var så jag kom i kontakt med Nicklas, förklarar Lars som hjälpt en hel del veteranfolk med att gjuta upp nya detaljer, både i aluminium och kopparlegering.

Rulla till toppen