Futurliner nr 8: Mycket material

Futurlinerteamet har räknat lite på hur mycket material det har gått åt hittills under renoveringen, en renovering som nu är inne på sitt femte år. Det har gått åt mer än man väntat.

-Ja, bara till blästringen av ramen, bakaxel och diverse mekaniska delar har det gått åt tio ton olivinsand. Det morsvarar ungefär ett fullt lastbilsflak, säger Nicklas Jonsson.

Ramen och delar av stommen till karossen har även det krävt material, ungefär tio ton metall än så länge. Allt har inte hamnat på själva Futurlinern utan en hel del har använts till att ta fram ett 30-tal pressverktyg och flera karossjiggar.

-Med tanke på att en del pressverktyg har krävt en godstjocklek på 100 millimeter så blir det fort några kilo.

Då har man ändå knappt gjort något på själva karossen, men där är materialfrågan redan löst.

-Där går det mest åt tunnplåt och det har vi redan fått 3,5 ton 1mm plåt. Uppskattningsvis går det åt lika många ton metall till innan renoveringen är klar.

Dessutom har det gått åt i runda slängar 1000 kapskivor under arbetet hittills, de flesta i fulstorlek. Skruvar, svetstråd och svetsgas är andra artiklar som går åt i stora mängder.

Futurliner nr 8: Mycket material
Tio ton blästersand har det gått åt hittills…
Futurliner nr 8: Mycket material
…omkring 1000 kapskivor…
Futurliner nr 8: Mycket material
…och tio ton metall.
Rulla till toppen