-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Inte bra för mopedsamlare. Går det förslaget igenom så försvinner nöjet att kunna ta vilken moped du önskar för dagen för att ha alla besiktade och klara är näst intill omöjligt.
-
#2
Vi får väl se vad som händer, men om det omfattar alla veteranmoppar så kommer nog varannan svensk att få arbeta som bil/mopedprovare om de ska klara av antalet fordon. Själv har jag fem mopeder och det är ganska få i sammanhanget.
-
#3
Hej!
Hur blir det då med alla dessa Italienska och Tyska samt övriga Importerade moppar typ modeller som aldrig sålts i Sverige men ändå går att försäkra. T.ex min son har en Norsk Tempo RE 50 med 5-växlad Sachs, och en av mina arbetskamrater har en Garelli Sport 4-växlad Italienare.
Går det att fortsätta att använda dem eller blir man olaglig då ? Vad händer med moppe marknaden på begagnat området i övrigt då? Och alla de som kör lite trimmat typ viktkompenserat 2,9 hk som är så vanligt på både Sachs och Zundapp import moppar.
MVH
Bengt
-
#4
Bengt Göransson...det är på grund av sådana som Dig,
som dessa förslag kommer fram...2,9 hk.. 5 växlad...
Begriper Du inte att olycksrisken blir avsevärt högre...när ungdomar kör. Det gör EU. Har haft många olika fordon...för mig är det de som är
historikt intressanta...som är roliga
-
#5
Både Polisen och Trafikverket har sedan länge uppmärksammat att en massa fullvuxna människor åker runt på trimmade mopeder från 1980-talet och bakåt. Sist jag körde ett mopedrally var vi cirka 70 mopeder som körde - det var bara jag och en kille till som körde otrimmat.
Idag är det lätt att få upp en gammal moped i höga farter med det stora utbud av trimdelar som finns att köpa. Det har redan skett allvarliga olyckor med trimmade gammelmoppar och konsekvenserna av detta kommer så småningom.
Personligen tycker jag det är kul med trimmade moppar, men då på en avlyst tävlingsbana. Att se en 50-åring köra 70 km/t på bakhjulet ute bland barnvagnar och fotgängare känns däremot inte bra.
-
#6
Bengt Göransson skrev: "Går det att fortsätta att använda dem eller blir man olaglig då ?"
Du får det att låta som att du idag kan köra lagligt med de mopeder du beskriver, bara man har försäkring. Det enda sättet att lagligt köra dem är väl inom inhägnat område, eller att man registrerar mopeden som lätt motorcykel.
-
#7
Från och med 1996 års modell får 30 mopparna ha en motoreffekt på 2,72 hk dvs 2,0kW men med max 30km/h kravet är kvar.
Tempon med Sachs motor är försäkrad som en 1996 års modell så.....
MVH
Bengt
MVH Bengt
-
#8
Hej Bengt.
Enligt Wikipedia får klass 2-mopeder som är typade före 17/6 2003 bara ha 1 hästkraft (0,74 kw). se länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Moped
-
#9
Hej! konstigt hur kommer det sig att det såldes Jawa Dandy 50 och Moto union MJ 50 samma moppe med 2 namn denna har en 5-växlad Jikow Sachs på 2,6 Hk och såldes av Bland annat Motorcenter i Jönköping. Det stämmer eftersom jag renoverat motorn på en sådan. De såldes 1996-1999 sen fick Dandy 50 en minarelli 6-växlad vattenkyld motor från och med 2000. Jag tror du syftar på EU klass 2 moppen och det är en helt annan sak. Jag syftar på den "gamla"30 moppen. Det finns en artikel om deta i Bike från 1996. Dessutom har jag typintyget till Jawa Dandy 50 moppen kvar och den är godkänd med 2,6 HK och maxfart 30 km/h
MVH
Bengt
-
#10
SO Schenberg.
Tack Jim håller med dig fullständigt.
Jag tycker också om historiska fordon har flera själv både moppar och lättviktare mm, samt vänner som också har det. Men jag har inte glömt bort hur det är att vara 15 eller 40 heller för den delen Så…..
Jag undrade mer i perspektivet om dessa moppar helt plötsligt blir i det närmaste värdelösa och vad händer med begagnat marknaden?
Det var väldigt vad detta verkade göra dig upprörd SO Schenberg, det var absolut inte mitt syfte.
Ja är inte dum, men nu råkar det ju vara så att vi är med i EU vare sig man vill det eller ej, och man får förstå ungdomarna med. Ville inte du att moppen skulle gå fortare än 30 när du var 15år? Jag ville det i alla fall. . Jag importerar inga moppar själv, men du kan ju inte förneka att det har kommit fram en uppsjö av import moppar, även gamla historiska sådana kolla in Tradera och Blocket så får du se. Typ Victoria plåtbanan, DKW Hummel plåtbanan olika Garelli modeller allehanda Zundapp mm även dessa är historiska mopeder eftersom vi här avser moppar från slutet av 50-60 talet att de sedan råkar vara på allt ifrån 1,1-4,5 Hk är inte mitt fel eller..... Beträffande grabben så har han Körkort för EU moppe så Han bör kunna köra. Han hade förut en Derbi 6-växlad vattenkyld moppe på ca 5 hk helt laglig otrimmad EU 45 moppe, men den kostade 26000 emedan den 5-växlade begagnade Sachsen bara kostade 2000. Tyvärr parkerade en 25 årig BMV ägare i mopeden med sin bil då han gjorde en vänstersväng mitt framför näsan på min grabb, detta ledde till att försäkringsbolaget tvångs skrotade moppen. Bilisten dömdes som 100% vållande. Alla ungdomar kanske inte har ett så välbetalt jobb. Så av ekonomiska skäl blev det en Norsk 2000kr moppe i stället för en Ny 26000 kr EU moped. Dessutom känner jag många 40-65 åringar som åker på både gamla historiska och nya moppar otrimmade som trimmade jag är ingen polis det är upp till var och en.
Importmopparna är förmodligen en frukt av vårat EU medlemskap likväl som alla dessa importbilar. eller hur? Ber så mycket om ursäkt men jag ville inte gå med i EU när vi gick till val och vill fortfarande inte det.
Skäll inte på mig skäll på de som säljer de här mopparna istället, sen hade jag nog inte riktigt sett det sambandet som du tar upp heller. Jag förstår mig på motorer men inte politiker.
Till sist: Ja jag har körkort klass AB, Ja alla mina fordon i trafik är försäkrade och skattade om så behövs.
30-mopeden får från och med 1996års modell ge en motoreffekt på 2 kW vilket är 2,72 hk, dock får den ej gå fortare än 30 km/h. EU klass 1 moped 45 km/h får ej köras fortare än 45 km/h . Den har inget effekt tak.
Personligen tycker jag att det känns säkrare med en moped som orkar hålla trafikrytmen runt 50 i stället för att ligga vid vägrenen i 30 och bli omkörd av bilar stup i ett. Men som sagt det är min åsikt och inget annat och det gäller gammal som ny moppe historisk eller ej. Det är här typ Sachs 2,7 eller 2,9 hk moppen är toppen de gör 50-55 km/h och med bra ax och bottenvrid till skillnad mot allehanda å kallade 5,5 hk trim mm. Till och med min gamla Crescent kompakt gick i de hastigheterna om man pressade den och finlirade med det ställbara munstyket så skillnaden är inte så stor. Personligen är bra acceleration och bra bottenvrid långt viktigare än hög hastighet. I så fall skulle jag ju köpa exempelvis en gammal Yamaha RD350 i stället för en NV 11 eller Monark Blue fighter om så vore fallet...
Själv åker jag mycket 98-250 cc gammal MC istället, även modern 150cc Scooter till jobbet men sällan snabbare än 60-70 km/h Då de är mycket billigare försäkring på dessa än exempelvis EU moppen.
Mitt syfte med att delta i olika trådar är att dela med mig av allehanda problem och lösningar gällande mopeder och motorcyklar även bilar för den delen i hopp om att någon annan där ute ska bli hjälpt. Jag har ju ändå mekat moppe mm i drygt 40 år på min fritid allt i från 30-tals 98 kubikare till dagens Kina 4-taktare
Ber som sagt om ursäkt, för att jag rört upp dina och andras känslor.
MVH
Bengt
-
#11
är det ett stort svenskt problem om man tar ut
sin veteran moped låt säga 2-3 gånger om året
på något rally,, jag vet att många kör med trim,
men detta kan sverige fixa skälva, men det blir väl som med gurk debatten, finns det inget annat
för eu att hålla på med , vad är det för problem,,
-
#12
Hej Jim har forskat lite mer om effekter på olika moped typer och vi hade rätt bägge två, hurdå jo om vi ser lite förenklat på det så är det så här,
1952-1960 max 0,8 hk med pedalstart max 30kn/h.
1961-1996 max 1,0 hk med kick/pedalstart max 30 km/h.
1996-2003 (06/16) max 2,0 kW 2,72 hk max 30km/h.
Under 2003 upphörde"30"moppen att tillverkas
från och 2003(06/17) tillverkas EU klass 2 mopeden som tyskarna kallar Mofa den har pedalstart och max hastighet av 25 km/h dock finns det undantag från pedalstarts kravet nämligen EU klass 2 skotrar som även kan få vara el drivna. vilket innebär att de Elcyklar som finns och kan gå utan tramphjälp blir således EU klass 2 moped. 2003 ersattes alltså den gamla "30" moppen fullt ut av EU klass 2 mopeden.
Det innebar att under en övergångstid existerade 3 typer av mopeder i sverige här syftas på nytillverkning. "30"moppen max 2 kW, EU klass 1 moppen 45 km/h max 4 kW och EU klass 2 moppen 25 km/h max 1 kW tyvärr går uppgifter isär här en del uppger max 1 hk dvs 0,74 kW.
Kontentan av detta blev i alla fall att mellan åren 1996-2003 så tillverkades det så kallade 30 moppar med motorstyrkor från 0,74 kW till 2 kW eller om ni hellre vill 1-2,72 hk. Jag ågdeförra året kort en "30" scooter en Peugeot Zenit 1999 års modell. Motorn gav 2,3 hk detta i kombination med maxfart på 30 km/h gav en kort men brutal acceleration. Vid upprätt körställning rakryggad sittande lyfter den framhjulet vid fullgas start. Resultatet i andra änden blev då ett enormt motorvrål eller kanske mer av typen tjutande ylande vid 30-35 km/h som den gjorde i neförsbackarna.
Så vill ni ha starka lagliga "30" moppar så köp en i intervallet 1996-2003 års modell.
Troligtvis började man göra de olika EU mopparna runt 2003 någon gång. Har ägt en Kina EU klass 1 scooter från 2004 i alla fall så då fanns dom helt klart, då fick det även vara 50 cc motor av 4-takts typ.
Tala om rörig struktur stackars poliser, vad är rätt och vad är fel?
MVH
Bengt
-
#13
Hej Bengt.
Det var enklare förr!
-
#14
Hej Jim
Så sant!
-
#15
Oavsett om det blir krav på besiktning av mopeder eller inte, så är det idag krav på typbesiktning om fordonet saknar typintyg. Antalet personer och myndigheter som bryr sig om det idag är nog av lågt antal. Med det som krav borde det inte vara svårare än det är idag att importera mopeder utan typintyg? Har vid flera tillfällen fått brev från desperata norrmän som inte fått igenom deras nyinköpta svenska veteranmopeder genom norska tullen för att de saknar typintyg.
-
#16
Hej !
Intresant vem utfärdar sådana intyg förr var det VOV väg och vatten styrelsen sedan blev det TSV Trafik säkerhets verket. Blir det Transportstyrelsen nu ? Ungefär som vid ursprungskontroll eller ...
En annan sak: hur håller man reda på vilken moped som är besiktigad eller ej. Med EU klass 1 mopeder blir det enkelt då de har registrerings skylt och uppgifter går att nå över tex internet via Transportstyrelsen. Men hur bokför eller bevisar du att just "din" vanliga "30" moped eller EU klass 2 moped med för den delen är besiktigad och godkänd. Till exempel En Crescent Compakt med 2-växlad Sachs VOV/TSV 1248 är gogkänd. Alla 1248 har ju identiska typintyg. Det enda som är unikt på en "oregistrerad" moped är ju i så fall Ram nummret.
Hur löser myndigheterna detta? Det verkar i det närmaste omöjligt att holla koll på alla gamla mopeder i så fall måste de ju registreras på något sätt. Det blir för krångligt att upprätta ett sådant system över alla gamla mopeder. EU klass 1 mopederna är ju en annan sak de har ju redan unika reg. skyltar så där är ju halva jobbet redan gjort.
MVH
Bengt
-
#17
Polisen och bilprovningen har protokoll på mopederna fr.o.m 1961. Typbesiktningen gör på bilprovningen. Typintygen är unika och måste innehålla ramnummer och ett enda intyg kan därför inte gälla för alla mopeder av samma märke och modell. Vid ev besiktning kan bilprovningen behöva kalla in en specialiserad besiktningsman/kvinna vid ny typbesiktning av veteranmoped.
-
#18
Hej igen! Som jag förstår det så typgodkänndes en moped låt oss ta Compakten 1248, Den blev då en norm för alla andra 1248 mopeder i Sverige. Och om man gjorde som jag dvs köpte en sådan moped 1971 så fick man med en typintygs kopia som är lika för alla 1248 mopeder.eller... Har varje individ ett eget typintyg innehällande såväl motor som ramnummer? Jag menar att det är bara en ursprungs 1248 moped som typgodkändes på bilprovningen, affären där du köper din moped behövde ju inte typa just din eller min moped eftersom Crescent garanterar att de är lika som ursprungsmopeden eller.... Men debatten gäller väl egentligen huruvida man skall införa typ årlig eller kanske varannat års återkommande besiktning som på dagens motorcyklar. Och då kvarstår det hur kan man som ägare av en moped visa upp att just min moped en Compakt modell 1248 från 1971 är godkänd i besiktningen och överenstämmer med ursprungs 1248 mopeden samt att jag för köra med den i ett eller 2 år framåt i tiden till nästa besiktningstillfälle. Som jag förstår det blir det inte helt enkelt att hälla reda på detta och ska polisen utföra stickprov och begära att få se intyget eller... Hur tänker man? Vill man införa någon sorts registreringsnummer till gamla mopeder också så att man kan ha allt tillgängligt på data över Internet ? Jag antar att detta är ett grepp för att få folk att hålla efter mopeden mer och bevara den i trafiksäkert skick samt att stävja trimmning.
MVH
Bengt
-
#19
Alla typintyg har ram- och motornummer unika för mopeden i fråga. Samt personlig underskrift från ex. MCB och datum.
-
#20
Någon som vet om det varit uppe i EU-kommissionen och vad resultatet i så fall blev? Att besiktiga registrerade EU klass 1 mopeder är väl en sak men gamla 30-moppar som knappast används i daglig trafik är ju löjligt. Jag förmodar att de flesta gamla mopeder i så fall skulle behöva typbesiktigas på nytt, det är nog inte många som har kvar typintyget efter 30 - 40 - 50 år eller ens typskylten. Typiskt EU att lägga sig i och försöka styra saker som vi klarar bättre själva... Vi skulle aldrig ha gått med...
-
#21
Om jag sätter en registreringsskylt på min gamla trötta Monarped kommer den inte att orka uppför backarna!
-
#22
Hej Stefan.
Jag har pratat med Hannes Holmér som är sakkunnig på Näringsdepartementet. Han var med på mötet och enligt honom tyckte många av medlemsländernas representanter att förslaget var för omfattande och frågan om ett direktiv istället för en lag diskuterades.
Jag har även försökt nå EU-kommission, men inte fått tag i någon som kan ge ytterligare upplysningar ännu. Men jag fortsätter att försöka.
-
#23
Hej alla! Det var varit lite tekniktrassel med denna tråd och det har inte gått att lämna kommentarer på en stund. Nu fungerar det igen! Det kan komma upp ett fönster där det står "Okänt fel kontakta support" Vi vet inte varför, men klickar man på "ok" så läggs kommentaren in i alla fall.
-
#24
sätt på en skylt du jim ,du har ju två som kan skjuta på i uppförsbackarna, det tänkte du inte på
kan jag förstå, hm,, är på hugget nu,,,
-
#25
du får annars borra cylindern någon millimeter,
det blir ju sådan fantastisk effektökning,,,
-
#26
Hej!
Om vi ser lite förenklat på cylindervolym och effekt bör det bli ungefär så här:
Rent spontant så känns det som att en cylindervolymsökning som åstakommes endast genom att öka kolvdiametern bör rendera i en linjär ökning av vridmomentet. Dvs varvtalet ökar inte men däremot kraften i proportion till kolvens ökade yta. Eftersom trycket vid expansionstakten fördelas jämnt över kolvens yta.Och eftersom cylindervolymen V = A * L där A är kolvens yta (Area) och L är slaglängden. Så ILO piano motorn som borras från 38 mm till 40 mm och fick en volymökning på 5 cc dvs ca 10% bör då ge även en effektökning på ca 10 %. Då effekten är direkt proportionell mot vridmomentet vid ett faställt varvtal. älltså ca 1,1 hk efter borrning.
MVH
Bengt
-
#27
Statistisk sett så har 51% av dom som kommenterat detta förslag röstat för att Sverige skulle gå med i EU,om ni inte fattat vad EU sysslar med så hoppas jag att ni gör det nu,men detta är lite sent påtängt tycker jag.Och dom som svenskar som sitter och tror att dom är med och bestämmer dom är en droppe i "havet".(mopedlös men inte svarslös) Mvh Leif
Inte bra för mopedsamlare. Går det förslaget igenom så försvinner nöjet att kunna ta vilken moped du önskar för dagen för att ha alla besiktade och klara är näst intill omöjligt.
Vi får väl se vad som händer, men om det omfattar alla veteranmoppar så kommer nog varannan svensk att få arbeta som bil/mopedprovare om de ska klara av antalet fordon. Själv har jag fem mopeder och det är ganska få i sammanhanget.
Hej!
Hur blir det då med alla dessa Italienska och Tyska samt övriga Importerade moppar typ modeller som aldrig sålts i Sverige men ändå går att försäkra. T.ex min son har en Norsk Tempo RE 50 med 5-växlad Sachs, och en av mina arbetskamrater har en Garelli Sport 4-växlad Italienare.
Går det att fortsätta att använda dem eller blir man olaglig då ? Vad händer med moppe marknaden på begagnat området i övrigt då? Och alla de som kör lite trimmat typ viktkompenserat 2,9 hk som är så vanligt på både Sachs och Zundapp import moppar.
MVH
Bengt
Bengt Göransson...det är på grund av sådana som Dig,
som dessa förslag kommer fram...2,9 hk.. 5 växlad...
Begriper Du inte att olycksrisken blir avsevärt högre...när ungdomar kör. Det gör EU. Har haft många olika fordon...för mig är det de som är
historikt intressanta...som är roliga
Både Polisen och Trafikverket har sedan länge uppmärksammat att en massa fullvuxna människor åker runt på trimmade mopeder från 1980-talet och bakåt. Sist jag körde ett mopedrally var vi cirka 70 mopeder som körde - det var bara jag och en kille till som körde otrimmat.
Idag är det lätt att få upp en gammal moped i höga farter med det stora utbud av trimdelar som finns att köpa. Det har redan skett allvarliga olyckor med trimmade gammelmoppar och konsekvenserna av detta kommer så småningom.
Personligen tycker jag det är kul med trimmade moppar, men då på en avlyst tävlingsbana. Att se en 50-åring köra 70 km/t på bakhjulet ute bland barnvagnar och fotgängare känns däremot inte bra.
Bengt Göransson skrev: "Går det att fortsätta att använda dem eller blir man olaglig då ?"
Du får det att låta som att du idag kan köra lagligt med de mopeder du beskriver, bara man har försäkring. Det enda sättet att lagligt köra dem är väl inom inhägnat område, eller att man registrerar mopeden som lätt motorcykel.
Från och med 1996 års modell får 30 mopparna ha en motoreffekt på 2,72 hk dvs 2,0kW men med max 30km/h kravet är kvar.
Tempon med Sachs motor är försäkrad som en 1996 års modell så.....
MVH
Bengt
MVH Bengt
Hej Bengt.
Enligt Wikipedia får klass 2-mopeder som är typade före 17/6 2003 bara ha 1 hästkraft (0,74 kw). se länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Moped
Hej! konstigt hur kommer det sig att det såldes Jawa Dandy 50 och Moto union MJ 50 samma moppe med 2 namn denna har en 5-växlad Jikow Sachs på 2,6 Hk och såldes av Bland annat Motorcenter i Jönköping. Det stämmer eftersom jag renoverat motorn på en sådan. De såldes 1996-1999 sen fick Dandy 50 en minarelli 6-växlad vattenkyld motor från och med 2000. Jag tror du syftar på EU klass 2 moppen och det är en helt annan sak. Jag syftar på den "gamla"30 moppen. Det finns en artikel om deta i Bike från 1996. Dessutom har jag typintyget till Jawa Dandy 50 moppen kvar och den är godkänd med 2,6 HK och maxfart 30 km/h
MVH
Bengt
SO Schenberg.
Tack Jim håller med dig fullständigt.
Jag tycker också om historiska fordon har flera själv både moppar och lättviktare mm, samt vänner som också har det. Men jag har inte glömt bort hur det är att vara 15 eller 40 heller för den delen Så…..
Jag undrade mer i perspektivet om dessa moppar helt plötsligt blir i det närmaste värdelösa och vad händer med begagnat marknaden?
Det var väldigt vad detta verkade göra dig upprörd SO Schenberg, det var absolut inte mitt syfte.
Ja är inte dum, men nu råkar det ju vara så att vi är med i EU vare sig man vill det eller ej, och man får förstå ungdomarna med. Ville inte du att moppen skulle gå fortare än 30 när du var 15år? Jag ville det i alla fall. . Jag importerar inga moppar själv, men du kan ju inte förneka att det har kommit fram en uppsjö av import moppar, även gamla historiska sådana kolla in Tradera och Blocket så får du se. Typ Victoria plåtbanan, DKW Hummel plåtbanan olika Garelli modeller allehanda Zundapp mm även dessa är historiska mopeder eftersom vi här avser moppar från slutet av 50-60 talet att de sedan råkar vara på allt ifrån 1,1-4,5 Hk är inte mitt fel eller..... Beträffande grabben så har han Körkort för EU moppe så Han bör kunna köra. Han hade förut en Derbi 6-växlad vattenkyld moppe på ca 5 hk helt laglig otrimmad EU 45 moppe, men den kostade 26000 emedan den 5-växlade begagnade Sachsen bara kostade 2000. Tyvärr parkerade en 25 årig BMV ägare i mopeden med sin bil då han gjorde en vänstersväng mitt framför näsan på min grabb, detta ledde till att försäkringsbolaget tvångs skrotade moppen. Bilisten dömdes som 100% vållande. Alla ungdomar kanske inte har ett så välbetalt jobb. Så av ekonomiska skäl blev det en Norsk 2000kr moppe i stället för en Ny 26000 kr EU moped. Dessutom känner jag många 40-65 åringar som åker på både gamla historiska och nya moppar otrimmade som trimmade jag är ingen polis det är upp till var och en.
Importmopparna är förmodligen en frukt av vårat EU medlemskap likväl som alla dessa importbilar. eller hur? Ber så mycket om ursäkt men jag ville inte gå med i EU när vi gick till val och vill fortfarande inte det.
Skäll inte på mig skäll på de som säljer de här mopparna istället, sen hade jag nog inte riktigt sett det sambandet som du tar upp heller. Jag förstår mig på motorer men inte politiker.
Till sist: Ja jag har körkort klass AB, Ja alla mina fordon i trafik är försäkrade och skattade om så behövs.
30-mopeden får från och med 1996års modell ge en motoreffekt på 2 kW vilket är 2,72 hk, dock får den ej gå fortare än 30 km/h. EU klass 1 moped 45 km/h får ej köras fortare än 45 km/h . Den har inget effekt tak.
Personligen tycker jag att det känns säkrare med en moped som orkar hålla trafikrytmen runt 50 i stället för att ligga vid vägrenen i 30 och bli omkörd av bilar stup i ett. Men som sagt det är min åsikt och inget annat och det gäller gammal som ny moppe historisk eller ej. Det är här typ Sachs 2,7 eller 2,9 hk moppen är toppen de gör 50-55 km/h och med bra ax och bottenvrid till skillnad mot allehanda å kallade 5,5 hk trim mm. Till och med min gamla Crescent kompakt gick i de hastigheterna om man pressade den och finlirade med det ställbara munstyket så skillnaden är inte så stor. Personligen är bra acceleration och bra bottenvrid långt viktigare än hög hastighet. I så fall skulle jag ju köpa exempelvis en gammal Yamaha RD350 i stället för en NV 11 eller Monark Blue fighter om så vore fallet...
Själv åker jag mycket 98-250 cc gammal MC istället, även modern 150cc Scooter till jobbet men sällan snabbare än 60-70 km/h Då de är mycket billigare försäkring på dessa än exempelvis EU moppen.
Mitt syfte med att delta i olika trådar är att dela med mig av allehanda problem och lösningar gällande mopeder och motorcyklar även bilar för den delen i hopp om att någon annan där ute ska bli hjälpt. Jag har ju ändå mekat moppe mm i drygt 40 år på min fritid allt i från 30-tals 98 kubikare till dagens Kina 4-taktare
Ber som sagt om ursäkt, för att jag rört upp dina och andras känslor.
MVH
Bengt
är det ett stort svenskt problem om man tar ut
sin veteran moped låt säga 2-3 gånger om året
på något rally,, jag vet att många kör med trim,
men detta kan sverige fixa skälva, men det blir väl som med gurk debatten, finns det inget annat
för eu att hålla på med , vad är det för problem,,
Hej Jim har forskat lite mer om effekter på olika moped typer och vi hade rätt bägge två, hurdå jo om vi ser lite förenklat på det så är det så här,
1952-1960 max 0,8 hk med pedalstart max 30kn/h.
1961-1996 max 1,0 hk med kick/pedalstart max 30 km/h.
1996-2003 (06/16) max 2,0 kW 2,72 hk max 30km/h.
Under 2003 upphörde"30"moppen att tillverkas
från och 2003(06/17) tillverkas EU klass 2 mopeden som tyskarna kallar Mofa den har pedalstart och max hastighet av 25 km/h dock finns det undantag från pedalstarts kravet nämligen EU klass 2 skotrar som även kan få vara el drivna. vilket innebär att de Elcyklar som finns och kan gå utan tramphjälp blir således EU klass 2 moped. 2003 ersattes alltså den gamla "30" moppen fullt ut av EU klass 2 mopeden.
Det innebar att under en övergångstid existerade 3 typer av mopeder i sverige här syftas på nytillverkning. "30"moppen max 2 kW, EU klass 1 moppen 45 km/h max 4 kW och EU klass 2 moppen 25 km/h max 1 kW tyvärr går uppgifter isär här en del uppger max 1 hk dvs 0,74 kW.
Kontentan av detta blev i alla fall att mellan åren 1996-2003 så tillverkades det så kallade 30 moppar med motorstyrkor från 0,74 kW till 2 kW eller om ni hellre vill 1-2,72 hk. Jag ågdeförra året kort en "30" scooter en Peugeot Zenit 1999 års modell. Motorn gav 2,3 hk detta i kombination med maxfart på 30 km/h gav en kort men brutal acceleration. Vid upprätt körställning rakryggad sittande lyfter den framhjulet vid fullgas start. Resultatet i andra änden blev då ett enormt motorvrål eller kanske mer av typen tjutande ylande vid 30-35 km/h som den gjorde i neförsbackarna.
Så vill ni ha starka lagliga "30" moppar så köp en i intervallet 1996-2003 års modell.
Troligtvis började man göra de olika EU mopparna runt 2003 någon gång. Har ägt en Kina EU klass 1 scooter från 2004 i alla fall så då fanns dom helt klart, då fick det även vara 50 cc motor av 4-takts typ.
Tala om rörig struktur stackars poliser, vad är rätt och vad är fel?
MVH
Bengt
Hej Bengt.
Det var enklare förr!
Hej Jim
Så sant!
Oavsett om det blir krav på besiktning av mopeder eller inte, så är det idag krav på typbesiktning om fordonet saknar typintyg. Antalet personer och myndigheter som bryr sig om det idag är nog av lågt antal. Med det som krav borde det inte vara svårare än det är idag att importera mopeder utan typintyg? Har vid flera tillfällen fått brev från desperata norrmän som inte fått igenom deras nyinköpta svenska veteranmopeder genom norska tullen för att de saknar typintyg.
Hej !
Intresant vem utfärdar sådana intyg förr var det VOV väg och vatten styrelsen sedan blev det TSV Trafik säkerhets verket. Blir det Transportstyrelsen nu ? Ungefär som vid ursprungskontroll eller ...
En annan sak: hur håller man reda på vilken moped som är besiktigad eller ej. Med EU klass 1 mopeder blir det enkelt då de har registrerings skylt och uppgifter går att nå över tex internet via Transportstyrelsen. Men hur bokför eller bevisar du att just "din" vanliga "30" moped eller EU klass 2 moped med för den delen är besiktigad och godkänd. Till exempel En Crescent Compakt med 2-växlad Sachs VOV/TSV 1248 är gogkänd. Alla 1248 har ju identiska typintyg. Det enda som är unikt på en "oregistrerad" moped är ju i så fall Ram nummret.
Hur löser myndigheterna detta? Det verkar i det närmaste omöjligt att holla koll på alla gamla mopeder i så fall måste de ju registreras på något sätt. Det blir för krångligt att upprätta ett sådant system över alla gamla mopeder. EU klass 1 mopederna är ju en annan sak de har ju redan unika reg. skyltar så där är ju halva jobbet redan gjort.
MVH
Bengt
Polisen och bilprovningen har protokoll på mopederna fr.o.m 1961. Typbesiktningen gör på bilprovningen. Typintygen är unika och måste innehålla ramnummer och ett enda intyg kan därför inte gälla för alla mopeder av samma märke och modell. Vid ev besiktning kan bilprovningen behöva kalla in en specialiserad besiktningsman/kvinna vid ny typbesiktning av veteranmoped.
Hej igen! Som jag förstår det så typgodkänndes en moped låt oss ta Compakten 1248, Den blev då en norm för alla andra 1248 mopeder i Sverige. Och om man gjorde som jag dvs köpte en sådan moped 1971 så fick man med en typintygs kopia som är lika för alla 1248 mopeder.eller... Har varje individ ett eget typintyg innehällande såväl motor som ramnummer? Jag menar att det är bara en ursprungs 1248 moped som typgodkändes på bilprovningen, affären där du köper din moped behövde ju inte typa just din eller min moped eftersom Crescent garanterar att de är lika som ursprungsmopeden eller.... Men debatten gäller väl egentligen huruvida man skall införa typ årlig eller kanske varannat års återkommande besiktning som på dagens motorcyklar. Och då kvarstår det hur kan man som ägare av en moped visa upp att just min moped en Compakt modell 1248 från 1971 är godkänd i besiktningen och överenstämmer med ursprungs 1248 mopeden samt att jag för köra med den i ett eller 2 år framåt i tiden till nästa besiktningstillfälle. Som jag förstår det blir det inte helt enkelt att hälla reda på detta och ska polisen utföra stickprov och begära att få se intyget eller... Hur tänker man? Vill man införa någon sorts registreringsnummer till gamla mopeder också så att man kan ha allt tillgängligt på data över Internet ? Jag antar att detta är ett grepp för att få folk att hålla efter mopeden mer och bevara den i trafiksäkert skick samt att stävja trimmning.
MVH
Bengt
Alla typintyg har ram- och motornummer unika för mopeden i fråga. Samt personlig underskrift från ex. MCB och datum.
Någon som vet om det varit uppe i EU-kommissionen och vad resultatet i så fall blev? Att besiktiga registrerade EU klass 1 mopeder är väl en sak men gamla 30-moppar som knappast används i daglig trafik är ju löjligt. Jag förmodar att de flesta gamla mopeder i så fall skulle behöva typbesiktigas på nytt, det är nog inte många som har kvar typintyget efter 30 - 40 - 50 år eller ens typskylten. Typiskt EU att lägga sig i och försöka styra saker som vi klarar bättre själva... Vi skulle aldrig ha gått med...
Om jag sätter en registreringsskylt på min gamla trötta Monarped kommer den inte att orka uppför backarna!
Hej Stefan.
Jag har pratat med Hannes Holmér som är sakkunnig på Näringsdepartementet. Han var med på mötet och enligt honom tyckte många av medlemsländernas representanter att förslaget var för omfattande och frågan om ett direktiv istället för en lag diskuterades.
Jag har även försökt nå EU-kommission, men inte fått tag i någon som kan ge ytterligare upplysningar ännu. Men jag fortsätter att försöka.
Hej alla! Det var varit lite tekniktrassel med denna tråd och det har inte gått att lämna kommentarer på en stund. Nu fungerar det igen! Det kan komma upp ett fönster där det står "Okänt fel kontakta support" Vi vet inte varför, men klickar man på "ok" så läggs kommentaren in i alla fall.
sätt på en skylt du jim ,du har ju två som kan skjuta på i uppförsbackarna, det tänkte du inte på
kan jag förstå, hm,, är på hugget nu,,,
du får annars borra cylindern någon millimeter,
det blir ju sådan fantastisk effektökning,,,
Hej!
Om vi ser lite förenklat på cylindervolym och effekt bör det bli ungefär så här:
Rent spontant så känns det som att en cylindervolymsökning som åstakommes endast genom att öka kolvdiametern bör rendera i en linjär ökning av vridmomentet. Dvs varvtalet ökar inte men däremot kraften i proportion till kolvens ökade yta. Eftersom trycket vid expansionstakten fördelas jämnt över kolvens yta.Och eftersom cylindervolymen V = A * L där A är kolvens yta (Area) och L är slaglängden. Så ILO piano motorn som borras från 38 mm till 40 mm och fick en volymökning på 5 cc dvs ca 10% bör då ge även en effektökning på ca 10 %. Då effekten är direkt proportionell mot vridmomentet vid ett faställt varvtal. älltså ca 1,1 hk efter borrning.
MVH
Bengt
Statistisk sett så har 51% av dom som kommenterat detta förslag röstat för att Sverige skulle gå med i EU,om ni inte fattat vad EU sysslar med så hoppas jag att ni gör det nu,men detta är lite sent påtängt tycker jag.Och dom som svenskar som sitter och tror att dom är med och bestämmer dom är en droppe i "havet".(mopedlös men inte svarslös) Mvh Leif