Svalan på utställning

Svalan på utställning

Publicerad

Torsdag den 4 april öppnade MC Collection i Sollentuna en utställning om Svalan, scootern som aldrig lyfte. Chefredaktör Thomas Sjölunds Svalan kommer givetvis att vara på plats.

Året är 1953 och motortillverkaren JB, John Benson Fabriks AB Eskilstuna, har flera hundra exemplar kvar av sin 128 cc stora, tvåväxlade tvåtaktsmotor. Designern Rune Monö får i uppdrag av JB att rita en svensk scooter med 128-kubikaren är drivkälla. Ett förslag tas fram som presenteras för dåtidens motorcykelfabrikanter. Intresset är svalt men till slut nappar Apollo i Värnamo och Svalan i Falun, som ska samarbeta om projektet. Framgaffel, sadel, framlykta, växelpedaler med mera skiljer sig åt på produktionsmodellerna av Apollo Biet och Svalan Scooter, som båda börjar byggas 1954.

Tyvärr överhettar JB-motorn något vansinnigt på grund av kåpan och inte heller de extra hål som borras förmår att kyla motorn ordentligt. Apollo ger upp efter 42 exemplar med man borrar ytterligare hål på Svalan. Hela 1954 kämpar man men i början på 1955 ger också de upp.

Classic Motors chefredaktör Thomas Sjölund kommer att ha sin Svalan Scooter med på utställningen.

-Det ska bli kul att ordna utställningen tillsammans med MC Collection. Förutom min Scooter kommer även broschyrer och foton jag samlat på mig att finnas med, säger Thomas Sjölund.

-Varken Svalan Scooter eller Apollo Biet var ju några fantastiska maskiner. Men de är ändå en bit av den svenska industrihistorian där små fabriker i landsorten försökte ta upp kampen med jättar från kontinenten. 1950-talet var ju en tid av framtidsoptimism när satsningen inleddes, även om det hela slutade med fiasko

Utställningen pågår mellan den 4 april och den 15 maj 2013.

Länk: MC Collection

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken färgkod till Husqvarna Novolette?

6 kommentarer

Jim Lundberg: Hej igen! Stora Tvåtaktsboken hittar du här: http://shop.classicmotor.se/ Om du inte ska till Tjolöholm den 18 maj, för då vi kommer att vara där och sälja böcker garanterat portofritt! Eller ...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-05

  • Classic Motor 2014-04

  • Classic Motor 2014-03

  • Classic Motor 2014-02

  • Classic Motor 2014-01

  • Classic Motor 2013-12

  • Classic Motor Special 24