Jubilerande vinterrally!

Jubilerande vinterrally!

Publicerad

Nu i helgen anordnas för 40:e gången det finska vinterrallyt för veteranfordon, ”Talwiajo”, i trakterna av Jyväskylä.

 Jubileet har fått finska och svenska veteranentusiaster att tända på alla cylindrar. 227 fordon är anmälda och det rör sig om 47 olika märken. Den äldsta deltagande bilen är Ford Roadster från 1911, körd av Markus Honkala.

En gengasdriven Plymouth från 1938 kan också nämnas, liksom den största: en Scania-Vabis L76 betongbil från Älvsbyn i Norrbotten körd av Per-Olof Lindroth.

Bland de svenska deltagarna finns en hel hop ifrån Västerås: Gunnar Enghamre kör DKW F12 från 1963, Rune Stranne i Saab Sonett 1972, Torbjörn Boman och Gunnar Johannesson i varsin Volvo PV 444, Gunnar Sjölin i PV 544 och från näraliggande Sala kommer Dan Werner i en Volvo-sugga.

Kebbe Kristoffersen deltar som vanligt med sin buss, Volvo B-616, med en del passagerare. Från Umeå deltar Rolf Berggren i orenoverad Mercedes-Benz 180 Db 1961, Sune Strömberg i Dodge Dart 270 från 1963 och Åke Cederblad i Volvo PV 444.

Från stockholmstrakten kommer Göran Troëng i Volvo P1800, Ari Hakala i Opel Rekord Coupé, Björn Andersson i PV 444 och Roland Sandén i Volvo 142. Totalt deltar 21 svenska fordon.

Och från Norrbotten deltar även bodensaren Bernt Hedberg, PV 544, rånebon Hans Andersson i Chevrolet Impala 1966 och Timo Vuortio i Mercedes 220 D. Jämten Peter Berg kör en 1955 års VW-bubbla medan falubon Björn Weissman rattar en Saab 96 av årsmodell 1963.

Med anledning av jubiléet körs en sträcka på kvällen den 8 februari medan den stora festen blir på lördagen den 9 februari.

Classic Motor är förstås på plats!

Jag har både deltagit i och gjort reportage om vinterrallyt i Jyväskylä flera gånger. Här kommer några bilder!

Wihuri, byggd i Finland på Volvo-chassi.

Arne Åvall, Helsingfors, i Ford AA 1931.

En Vespa tar sig för bi alla bilköer. 2006 och minus 22 grader.

Kebbe Kristoffersson rattar bussen.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Frågor om tändspolar till veteranmopeder

1 kommentar

Andercz Ö: Man kan självklart lämna in sin gamla spole för omlindning hos en lindarverkstad, men det kostar en slant. Då blir den precis som den en gång var när den var ny. Vill man spara en slant, och linda...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2014-08

  • Classic Motor 2014-07

  • Classic Motor 2014-06

  • Classic Motor Special 25

  • Classic Motor 2014-05

  • Classic Motor 2014-04

  • Classic Motor 2014-03