På gång: Svalan på utställning

Året är 1953 och motortillverkaren JB, John Benson Fabriks AB Eskilstuna, har flera hundra exemplar kvar av sin 128 cc stora, tvåväxlade tvåtaktsmotor. Designern Rune Monö får i uppdrag av JB att rita en svensk scooter med 128-kubikaren är drivkälla. Ett förslag tas fram som presenteras för dåtidens motorcykelfabrikanter. Intresset är svalt men till slut nappar Apollo i Värnamo och Svalan i Falun, som ska samarbeta om projektet. Framgaffel, sadel, framlykta, växelpedaler med mera skiljer sig åt på produktionsmodellerna av Apollo Biet och Svalan Scooter, som båda börjar byggas 1954.

Tyvärr överhettar JB-motorn något vansinnigt på grund av kåpan och inte heller de extra hål som borras förmår att kyla motorn ordentligt. Apollo ger upp efter 42 exemplar med man borrar ytterligare hål på Svalan. Hela 1954 kämpar man men i början på 1955 ger också de upp.

Classic Motors chefredaktör Thomas Sjölund kommer att ha sin Svalan Scooter med på utställningen.

-Det ska bli kul att ordna utställningen tillsammans med MC Collection. Förutom min Scooter kommer även broschyrer och foton jag samlat på mig att finnas med, säger Thomas Sjölund.

-Varken Svalan Scooter eller Apollo Biet var ju några fantastiska maskiner. Men de är ändå en bit av den svenska industrihistorian där små fabriker i landsorten försökte ta upp kampen med jättar från kontinenten. 1950-talet var ju en tid av framtidsoptimism när satsningen inleddes, även om det hela slutade med fiasko

Utställningen pågår mellan den 4 april och den 15 maj 2013.

Länk: MC Collection

Rulla till toppen