Svårläst om bilklädsel

Det är spalten på sidan 66 som ser tokig ut. Här kommer texten som den ska se ut:

Klädslar ja, det är en annan del av deras verksamhet. Slitna stolar och sidoklädslar är ett problem i hobbybilarna och ofta är det förarstolen som är sliten. Talar vi om 1970-talsbilar eller nyare är det ofta olika klädslar på höger- och vänsterstolen så det går inte att flytta över en bra klädsel från en passagerarstol till en förarstol.
Teststolen är även den från en Saab och har skinnklädsel med både ålderskrackeleringar på ytan och ett par halvdecimeter långa sprickor.
– Tyvärr slarvar många med underhållet av klädseln, speciellt då det gäller skinn. Det första vi brukar få göra är att mjuka upp skinnet med läderrengöring.
Själva lagningen börjar med att sprickan läggs igen med en form av plastiskt läder.
– Vi lägger flera tunna lager ovanpå varandra för att skinnet ska vara flexibelt.
Därpå slipas lagningen och en struktur läggs på, innan lagningen lackeras. Även här handlar det om många tunna lager, ofta upp till 20 stycken, för att det ska bli flexibelt. Sedan avslutas det med en slityta som även bestämmer graden av matthet.
– Nya klädslar är så gott som alltid matta men blir blanka med tiden. Vi försöker matcha vår lagning mot resten av klädseln.
Självklart är det inte gratis att laga en klädsel, men det blir å andra sidan ofta mycket billigare än att köpa en ny klädsel eller låta en biltapetserare byta ut delar av klädseln.
– Dessutom tycker många att bilen känns mer original med en lagad klädsel som suttit ifrån början, än att delar av klädseln har blivit utbytt.

Rulla till toppen