4 kommentarer
Gunnar E: Vad kör du på för bränsle? Vanlig oljeblandad 95 oktan, eller vad som brukar kallas för "Aspen". //GE
Hur gör man när man står där på en marknad och ska till att köpa ett renoveringsobjekt? Vi kollade med Polisen om själva inköpet och de krav som ställs på en köpare nu när begreppet ”God tro” inte gäller längre. Och hur går man vidare med registreringen? (utdrag från Classic Motor nr2/2013)
Handla säkert
Kontrollera att ram/chassienummer finns. (du kan ringa Polisen på 114 14 på plats och fråga om fordonet är anmält stulet)
Ställ frågor om varan:
· Hur länge har säljaren haft fordonet?
· Varför säljs det?
Be att få se:
· Säljarens ID-kort och skriv upp namnet och personnumret
· Originalkvitto
Upprätta:
· Ordentligt kvitto som innehåller:
· Säljarens namn, namnteckning och personnummer
· Datum
· Pris
· Beskrivning av fordonet inklusive ramnummer
Kvittot är ett måste när man sedan ska gå vidare med registreringen av fordonet. Vi tog kontakt med Peter Ranki, Kommunikatör på Transportstyrelsen, som gav oss följande information gällande fordonsregistrering:
Checklista - Renovera ett gammalt fordon från skrot till att det kan användas på vägarna. Den här checklistan gäller i normalfallet. Detta är generella punkter!
När fordonet är i delar
1. Leta reda på chassinummer/registreringsnummer
2. Kolla med polisen att delar inte är stulna. Transportstyrelsens fordonskundtjänst kan även hjälpa dig att få reda på viss fordonshistorik med hjälp av chassinumret.
3. Leta reda på en registreringshandling. Om säljaren inte har registerhandling kan du söka i Landsarkivet (äldre än från 1972) eller Riksarkivet (1972-1994), se till att du får en vidimerad kopia.
4. Ta kontakt med en besiktningsingenjör hos ett besiktningsföretag eller fordonstekniska enheten hos Transportstyrelsen för att avgöra om fordonet efter renoveringen kommer klassas som "tidigare registrerat i Sverige", "uppstått/sammansatt" eller "egentillverkad" och om det krävs ett enskilt godkännande.
När du har renoverat klart fordonet
Fordonet klassas som Tidigare registrerat i Sverige:
Har du har ett registreringsbevis?
Ja: Ansök om ursprungskontroll med orsaken "tidigare registrerad i Sverige".
1. Sänd in köpehandling
2. Registreringsbevis i original
3. Om registreringsbevis inte finns i original, sänd in vidimerad kopia från Riksarkivet/landsarkivet
Nej: Ansök om ursprungskontroll. Ta reda på följande:
1. Leta reda på chassinummer på fordonet
2. Ta fotografier på fordonet i sin helhet, framifrån och bakifrån, på fordonets identitetsnummer (chassinummer/motornummer). Bifoga detta till din ansökan om ursprungskontroll.
3. Du måste kunna styrka att fordonet är 30 år eller äldre och att fordonet har varit i Sverige de senaste 20 åren. Bifoga detta till din ansökan om ursprungskontroll.
4. Du måste visa för Transportstyrelsen att du gjort efterforskningar för att leta reda på ett registreringsbevis.
5. Bifoga köpehandling till din ansökan om ursprungskontroll
Klassas fordonet som uppstått/sammansatt
Ansök om ursprungskontroll
1. Ta bilder på fordonet i sin helhet, framifrån och bakifrån, på fordonets identitetsnummer (chassinummer/motornummer). Bifoga detta till din ansökan
2. Du måste kunna styrka att fordonet är 30 år eller äldre och att fordonet har varit i Sverige de senaste 20 åren. Bifoga detta till din ansökan om ursprungskontroll.
3. Bifoga köpehandling på vitala delar för fordonet(ram, motor, växellåda, chassi etc)
Klassas fordonet som Egentillverkat
Ansök om ursprungskontroll
1. Bifoga köpehandling på vitala delar för fordonet(ram, motor, växellåda, chassi etc)
2. Bifoga ett identitetsbevis från SFRO (Svenska Fordonsbyggares Riksorganisation)
Avslutningsvis
Skriv ett kvitto med så många uppgifter som möjligt. Ställ flera frågor till säljaren om varför han säljer och begär att få se dennes legitimation.
Om du har en registreringsskylt till ditt fordon av den gamla typen med länsbokstäver kan du i nedanstående tabell se vart du ska höra av dig i respektive fall.
Område Kontor Telefon
A, AA, AB Stockholms stad Arkivet i Stockholm 08-785 40 00
B, BA, BB Stockholms län Arkivet i Stockholm 08-785 40 00
C Uppsala län Landsarkivet i Uppsala 010-476 84 00
D Södermanlands län Landsarkivet i Uppsala 010-476 84 00
U Västmanlands län Landsarkivet i Uppsala 010-476 84 00
W, WA Kopparbergs län Landsarkivet i Uppsala 010-476 84 00
E, EA Östergötlands län Landsarkivet i Vadstena 010-476 86 00
F, FA Jönköpings län Landsarkivet i Vadstena 010-476 86 00
G Kronobergs län Landsarkivet i Vadstena 010-476 86 00
H Kalmar län Länsstyrelsen i Kalmar 010 223 81 10
I Gotlands län Landsarkivet i Visby 010-476 88 00
K Blekinge län Arkivcentrum Syd 046-222 17 00
L, LA Kristianstads län Arkivcentrum Syd 046-222 17 00
M, MA, MB Malmöhus län Arkivcentrum Syd 046-222 17 00
N Hallands län Arkivcentrum Syd 046-222 17 00
O, OA, OB Göteborgs & Bohus län Landsarkivet i Göteborg 010-476 78 00
P, PA Älvsborgs län Landsarkivet i Göteborg 010-476 78 00
R Skaraborgs län Landsarkivet i Göteborg 010-476 78 00
S, SA Värmlands län Värmlandsarkiv i Karlstad 054-61 77 30
T, TA Örebro län Länsstyrelsen i Örebro 019-19 30 00
Z, ZA Jämtlands län Landsarkivet i Östersund 010-476 89 00
X, XA Gävleborgs län Landsarkivet i Härnösand 010-476 80 00
Y Västernorrlands län Landsarkivet i Härnösand 010-476 80 00
AC Västerbottens län Landsarkivet i Härnösand 010-476 80 00
BD Norrbottens län Landsarkivet i Härnösand 010-476 80 00
Här kommer också några webbadresser som man kan komma att behöva vid en registrering. (Du kan klicka på länkarna nedan så kommer du direkt dit)
Transportstyrelsen http://www.transportstyrelsen.se
Bilprovningen http://www.bilprovningen.se
SFRO (Svenska Fordonsbyggares Riksorganisation) http://www.sfro.com
SVAR (Svensk arkivinformation) http://www.svar.ra.se/
MHRF (Motorhistoriska förbundet) http://www.mhrf.se/ursprungskontroll
Du som väntar på att säsongen ska dra igång med Classic Motor Marknad i Västerås väntar förgäves. Den ställs in även i år givet covid-19-situationen, men Tjolöholm Classic Motor verkar bli av. Så här ser det ut för våra övriga engagemang.
Nu startar vi 2021 - gott nytt år önskar vi på Classic Motor! Klicka på pilen för att se vår nyårsfilm. Kommentera gärna!
I Classic Motor nummer 1 har vi traditionsenligt en jultävling. Dessvärre saknas ett "a" i namnet på en av de fiktiva förarna. Rätt namn är Alister Ghimbai.
Idag, den 27 december, är det 75 år sedan serieproduktionen av VW Typ 1 startade.
Träsvarvar, lödkolvar, stafflier och ångmaskiner - här kunde man lösa eventuella fritidsproblem!
En av våra allra största speedwaystjärnor, Rune "Kyparn" Sörmander, har lämnat oss.
"När fjärde ljuset brinner, vi hämtar julegran och alla barnen räknar dan före dan före dopparedan". Vi bygger dessutom pepparkaksbilar. Vi på Classic Motor önskar alla en riktigt god jul.
Kom in i diskussionen
4 kommentarer
Gunnar E: Vad kör du på för bränsle? Vanlig oljeblandad 95 oktan, eller vad som brukar kallas för "Aspen". //GE
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Hej, ska göra ursprungskontroll på en militär monark 356a. På det militära regbeviset som jag fått står det "kasserad (433)78", kan detta utgöra något problem för ursprungskontrollen tro? Mvh Magnus
SKROTCENTRALEN, vilket läckert namn!!

Känns verkligen retro tycker jag
Inte förvånad om den gamla motorcykeln utan motor har fyndats där. Det händer att sånt och liknande kommer in, men hur ofta är man där då?