Futurliner nr 8: Nosjobb

Efter den mest besökta sommarturnén i Futurliner nummer 8 svenska historia har den nu kört upp till Metal Madness i Sikeå för mer plåtarbete.

-Vi hoppas hinna med mycket i vinter som kommer och det är något som vi sett fram emot länge, säger Nicklas Jonsson.

Med på trailern hade Nicklas även med sig 3,5 ton plåt i varierande tjocklekar och ungefär tre ton blästersand.

-Plåten är bland annat råmaterial till navkapslarna, vilka kommer att tillverkas under vintern. Resten kommer att användas till den främre stötfångaren, till fronten och till hjulhusen. Enligt planerna ska vi hinna med en hel del på den främre delen av Futurlinern innan det blir vår och det är dags att dra ut på turné igen.

Redan nu är flera evenemang inbokade 2014 så det blir en turné även nästa år, större och bättre än i år.

I lasten fanns även tre elmotorer som nu är renoverade, lackerade och färdiga att montera. Två av dem ska sköta var sin sidolucka och den tredje ska sköta ljusrampen som sitter på taket, vars stomme numera är klar.

-Det återstår lite arbete innan elmotorerna kan kopplas in, och kanske hinner de komma på plats också, men vi inriktar oss först och främst på plåtarbetet med fronten, avslutar Nicklas Jonsson.

Futurliner nr 8: Nosjobb
Plåt går det åt mängder av. Senaste tillskottet från SSAB var plåt i varierande tjocklekar på totalt 3,5 ton.
Futurliner nr 8: Nosjobb
Mats Palm, Rättviks Bulk & Entreprenad, lossar kättingarna innan Futurlinern lossas i Sikeå.
Rulla till toppen