Futurliner nr 8: Nosjobb

Den som ännu inte sett denna front i verkligheten har numera missat den möjligheten. Efter vinterns arbete kommer den att se betydligt bättre ut.

Futurliner nr 8: Nosjobb

Publicerad

Sveriges egen Parade of Progress 2013 är över. Nu väntar en hel vinters arbete med nya friska tag i renoveringen av Futurliner nummer 8 där fronten står på tur.

Efter den mest besökta sommarturnén i Futurliner nummer 8 svenska historia har den nu kört upp till Metal Madness i Sikeå för mer plåtarbete.

-Vi hoppas hinna med mycket i vinter som kommer och det är något som vi sett fram emot länge, säger Nicklas Jonsson.

Med på trailern hade Nicklas även med sig 3,5 ton plåt i varierande tjocklekar och ungefär tre ton blästersand.

-Plåten är bland annat råmaterial till navkapslarna, vilka kommer att tillverkas under vintern. Resten kommer att användas till den främre stötfångaren, till fronten och till hjulhusen. Enligt planerna ska vi hinna med en hel del på den främre delen av Futurlinern innan det blir vår och det är dags att dra ut på turné igen.

Redan nu är flera evenemang inbokade 2014 så det blir en turné även nästa år, större och bättre än i år.

I lasten fanns även tre elmotorer som nu är renoverade, lackerade och färdiga att montera. Två av dem ska sköta var sin sidolucka och den tredje ska sköta ljusrampen som sitter på taket, vars stomme numera är klar.

-Det återstår lite arbete innan elmotorerna kan kopplas in, och kanske hinner de komma på plats också, men vi inriktar oss först och främst på plåtarbetet med fronten, avslutar Nicklas Jonsson.

Plåt går det åt mängder av. Senaste tillskottet från SSAB var plåt i varierande tjocklekar på totalt 3,5 ton.

Plåt går det åt mängder av. Senaste tillskottet från SSAB var plåt i varierande tjocklekar på totalt 3,5 ton.

Mats Palm, Rättviks Bulk & Entreprenad, lossar kättingarna innan Futurlinern lossas i Sikeå.

Mats Palm, Rättviks Bulk & Entreprenad, lossar kättingarna innan Futurlinern lossas i Sikeå.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Honda 650 som inte går på startmotorn

4 kommentarer

Jim Lundberg: Amerikansk hjärnblödning...? Prova hojen till Viksta imorgon!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842