Saab Sonett – svensk sportbil istället för tysk och italiensk

Text: Björn Meyer Foto: Björn Tiedemann

En kompis hade nämligen en Saab Sonett III och visste att en kollega till dem båda i flygvapnet hade en Sonett II som han ville göra sig av med. Johanns Saab Sonett är från 1968 och han köpte den redan 1983. Han har den kvar fortfarande.
Till en början gick Sonetten som långpendlarbil mellan hem och arbete, och på långa semesterresor ner i Europa. Nu är den mer entusiastbil.

Saab Sonett var i sitt första utförande en låg, öppen sportvagn byggd endast i några få ex under femtiotalets senare hälft. En tävlingsbil, inte tänkt för gatbruk. Men ändringar i reglementet gjorde Sonetten ointressant för tävlingsbruk och istället satsade man på vassare standardbilar.
Det skulle dröja till 1966 innan Saab byggde sportbil igen, och plockade upp Sonett-namnet igen. Tankarna på en sportbil hade aldrig vilat  och till slut stod två prototyper mot varandra. Den så kallade MFI 13, som tagits fram hos Malmö Flygindustri, och ”Catherina” som Sixten Sason ritade.

Trots att många förordade Catherina var det ändå MFI 13 som fick gå vidare till serieproduktion. Produktionen förlades till AB Svenska Järnvägsverkstädernas, ASJ, anläggning i Arlöv. Snopet för Malmö Flygindustri, som hoppats på tillverkningen. För ASJ var det dock kanske lite plåster på såren, då det företaget stod bakom Catherina. Fast det var ju ASJ i Katrineholm förstås…
I mitten av sextiotalet var fyrtaktsmotorerna inte långt borta hos Saab, men den gamla trepipen var ändå fortfarande det som gällde. Och så även i den nya sportbilen. Men ytterst få tvåtakts-Sonetter byggdes, åren 1966-1967 – bara 258 stycken.

Saab Sonett - svensk sportbil istället för tysk och italiensk
Plask! Ingen risk för rost – Saab Sonett har en kaross i glasfiber.
Saab Sonett - svensk sportbil istället för tysk och italiensk
De första Sonetterna hade Saabs tvåtaktsmotor. Sedan kom de med Fords V4-motor som sitter i Johanns bil.
Saab Sonett - svensk sportbil istället för tysk och italiensk
I oktober 1974 var sagan slut – då lämnade den sista Sonetten fabriken.

Nu är ju Sonett ingen storserievagn över huvud taget. Åren då Sonett II tillverkades, 1966 till 1969, lämnade 1 868 bilar fabriken i Arlöv, då inkluderat både tvåtaktsbilar och V4-bilar.

För under 1967 växlade man över till fyrtaktsmotorn, inför den kommande årsmodellskiftet. 69 bilar med V4 blev ändå byggda som sextiosjuor.

För att få plats med den nya motorn från Ford tvingades man dock att modifiera huven – helt enkelt genom att göra en rejäl bula. Till en början var bulan ”naken” men fick senare, som på Johann Schemats sextioåtta här på bilderna, en ”Sonett”-skylt.

Den sportiga Saaben hade en del lösningar som skilde sig från bilföretagets vanliga vagnar – vissa mer udda än andra. Karossen gjordes i glasfiber, ett rationellt sätt att bygga bilar i små serier och slippa ta fram dyra pressverktyg för karossen. Chassit byggdes som en stark lådkonstruktion med finurliga lösningar, som att ett förstärkningsrör i fram även fick tjäna som expansionskärl för kylsystemet.

Flipfronten gav god tillgänglighet till motorrummet, men den lilla luckan till bagageutrymmet, under rutan bak, gjorde inte livet lätt för Sonettägarna.

Även utseendet diskuterades flitigt, inte minst på Sonettens största marknad, USA. Många tyckte att den minst sagt såg underlig ut, vilket man kan förstå i ljuset av amerikansk bilformgivning från tiden. De lyxtillvanda amerikanerna ansåg också att Sonetten var väl spartansk men när det kom till köregenskaperna fick den ofta mycket goda omdömen.

Saab lyssnade till de amerikanska synpunkterna och utvecklade Sonetten, och så pass mycket att det var läge för ett generationsskifte. Våren 1970 visades därför Sonett III upp i New York. Borta var flipfronten, rattväxelspaken och bagageutrymmet hade fått en lucka som också var bakruta. Fronten kunde göras låg tack vare pop up-ljus. Den nya bilen kändes mer vuxen, men också mer konventionell. Inte lika knasig som föregångaren. Och det saknade många.

Saab Sonett - svensk sportbil istället för tysk och italiensk

Teknisk specifikation Saab Sonett 1968

Motor

Fyrcylindrig v-motor på 1498 cc. Borr/slag 90×58,86 mm Effekt 65 hk.

Kraftöverföring

Fyrväxlad låda med golvspek. Framhjulsdrift.

Chassie & kaross

Glasfiberkaross på separat lådchassie. Plats för två personer.

Hjulupphängning

Fram: Individuell med länkarmar och skruvfjädrar. Bak: Röraxel med skruvfjädrar. Teleskopstötdämpare runt om.

Bromsar

Skivor fram, trummor bak.

Mått & vikt

Längd: 3800 mm, bredd 1550 mm. Tjänstevikt 850 kg. Däck 165×15. Bränsletank 60 liter.

Rulla till toppen